970 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
8 Svar
Valg af batteri til gammel cykel Valg af batteri til gammel cykel
Hej med jer!
Jeg har en gammel Honda VT750c fra ‘84
Batteriet er nu der hvor det skal skiftes, og jeg vil lige høre hvad jeres erfaring/mening er med AGM-batterier på gamle cykler.
Jeg har vedhæftet et billede af det batteri der sidder i den nu er det hvide YUASA syre-batteri
Ville det kunne gå at skifte det ud med et Exide batteri, hvor dimensionerne passer (udover den lille tap ned ikke er på Exide).
Jeg besøgte en mekaniker der anbefalede syrebatteriet, da han var bange for, at cyklen ville kunne ødelægge Exide-batteriet. Det har jeg dog aldrig selv hørt om?
0 synes godt om
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.840
Personligt køber jeg aldrig blybatterier mere (og jeg kan en da få dem gratis gennem arbejdet) jeg kommer aldrig til at bruge andet end lifepo, de koster ikke ret meget mere, og første gang du står med et i hånden tror du de har glemt at putte noget i. Jeg bruger dem fra biltema. Det sidste jeg skiftede, der vejede jeg det gamle til 2,9kg og det nye vejede 450 gram.
Det eneste argument mod dem, er at de har lidt mindre kapacitet 2,5ah vs 8-15 ah. Men fordi blybatterier mister pusten længe før de er afladt, så er forskellen slet ikke så stor som tallene antyder.
Ydermere er selvafladningen stort set ikke eksisterende på lifepo, så om vinteren frakoble jeg det bare, ingen grund til lader
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.126
...ladespændingen bør man naturligvis verificere jævnligt, men i mellemtiden ville en indbygget overspændingsbeskyttelse være god at have i batteriet
maj 2008
Og husk jævnligt at kontrollere ladespændingen uanset valgt batteri. Hold eventuelle stik mellem stator og spændingsregulator rene og med god kontakt. Overspænding dræber batterier og skaber unødvendig varme i regulatoren
jun 2008
maj 2008
jun 2008
maj 2008
jun 2008
Valg af batteri til gammel cykel