4. apr 2017 Følger: 22 Følgere: 83 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 37 Svar: 396
Batteriproblem/stel {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg oplever indimellem at min mc - Suzuki GSX1250 - pludselig ikke har strøm til at starte. Der kommer typisk en klikkende lyd som jeg antager er starteren som ikke får nok strøm... Det er ikke sikkert at den klikker. Normalt kan jeg altid starte den, med en booster (bærbar starthjælp) og så er der pludselig ingen problemer.
Når den er slukket, måler jeg lige omkring 12v og når den kører i tomgang er der ca 14,3v på batteriet.
Efter at have søgt lidt her på siden, ser det ud til at jeg bør tjekke stelforbindelse og kan fint finde den som sidder lige ved batteriet.
Er der nogen der kan sige hvor der evt er andre stelforbindelser på denne model?
Og er der andre forslag til, hvad der kunne være fejlårsag?
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 945
apr 2017
Følger: 22 Følgere: 83 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 37 Svar: 396
Hvordan tester jeg det udover at måle spændingen i ubelastet tilstand?
maj 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 170
maj 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 170
maj 2019
apr 2017
Udover at måle spændingen, er der så andet jeg kan gøre for at teste selve batteriet?
Og nu tjekker jeg selvfølgelig op på stelforbindelsen ved batteriet.
maj 2019
Hvis man skal tjekke for om der er noget der aflader batteriet, kan man bruge Ampere funktionen på multimeteret eller afkoble en af polerne for at se, om det holder strømmen. (Man kan måle Ampere netop ved at måle fra batteriets pol og så den afmonterede ledning... husk at stille multimeteret rigtigt osv).
maj 2014
Følger: 26 Følgere: 23 Emner: 13 Svar: 93
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.478
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.672
Sæt laderen på en times tid.
Tag den af igen.
Hold multimeteret på polerne og få en til at trykke på starteren imens du måler.
Falder den til ca 11 er det okay.
Falder den til 10 er den dårlig.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
Hvis den altid kan starte med en booster eller start kabler, så er det jo utvivlsom blot dit batteri der er færdigt, eller også er det tilfældet at dit ladekredsløb ikke lader som det skal.
En booster laver jo ikke om på en dårlig stel eller andet spændende.
Nyt batteri og mål om den lader på batteriet som den skal.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
SÅ: Jeg vil også stærkt hælde til at batteriet er klar til at blive skiftet ud med et nyt.
Som flere andre skriver: mål spænding på batteriet mens du prøver at starte, falder den meget er det et godt peg i retning af defekt batteri. Hvis du vil være HELT sikker, skal du have en professionel tester på batteriet. Sådan en kan måle både hvor godt det er ladet op og “helbredstilstanden” på batteriet. Et godt udrustet værksted har sådan en, faktisk har jeg set at en Thansen butik havde en, staklen ved disken anede bare ikke hvordan den skulle bruges ????
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.453
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.278
apr 2017
Nu vil jeg måle lidt på batteriet de næste dage og se hvordan det udvikler sig.
Jeg kan fortælle at den står frostfrit i venterperioden og denne gang stod den i ca 4 måneder, hvor jeg ikke har haft lader på batteriet. Det blev da startet med min booster.
Bonus info - nu ved jeg hvad fejlkode C23 betyder. Nemlig en tip-sensor og det er så ikke ligegyldigt hvordan den vender.....
nov 2018
Følger: 1 Svar: 2
apr 2017
Jeg har ikke kunnet måle noget forbrug når den stod slukket og vil nu teste med et andet batteri. Har lånt et batteri af en kammerat som efter en fuld opladning (ladeboks) stadig holder 14V efter en måneds opbevaring.
Dette batteri burde jo allerede nu sidde på min mc men det viser sig at være designet til M5 bolt og ditto firkantmøtrik. Det havde jeg ikke lige liggende og og hullet var for lille til at jeg bare kunne flytte boltsættet fra det gamle batteri over.
Det har så vist sig besværligt at købe sådan et boltsæt i løs vægt og derfor afventer jeg pt at modtage et sæt jeg købte på eBay. Og ja Thansen har et sæt i sortiment men det var bare ikke på lager nogen steder.
Hvorom alt er, så er jeg snart klar til at teste med et nyt friskt batteri.
maj 2019
Hvis man vil tjekke om det er ladeanlægget, der fejler under kørslen, kan man måske forbinde multimeteret til batteriet med nogle passende ledninger og tape det fast til motorcyklen et sted for at se om spændingen pludselig begynder at falde og at batteriet bliver tappet, mens man kører?
Batteriproblem/stel