{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.387 visninger | Oprettet:

Batteriproblem/stel {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg oplever indimellem at min mc - Suzuki GSX1250 - pludselig ikke har strøm til at starte. Der kommer typisk en klikkende lyd som jeg antager er starteren som ikke får nok strøm... Det er ikke sikkert at den klikker. Normalt kan jeg altid starte den, med en booster (bærbar starthjælp) og så er der pludselig ingen problemer.

Når den er slukket, måler jeg lige omkring 12v og når den kører i tomgang er der ca 14,3v på batteriet.

Efter at have søgt lidt her på siden, ser det ud til at jeg bør tjekke stelforbindelse og kan fint finde den som sidder lige ved batteriet.

Er der nogen der kan sige hvor der evt er andre stelforbindelser på denne model?

Og er der andre forslag til, hvad der kunne være fejlårsag?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteriproblem/stel
  • #1   18. maj 2023 Stelforbindelsen er absolut en mulighed. Det lader til at du har tilstrækkelig strøm på batteriet. Men forbindelsen fra + Polen på batteriet kan også være årsagen. Når du kan starte den fint med en booster, får du sandsynligvis sat klemmerne på, så de rører direkte ved kabelskoen på ledningen, derved “kortslutter” du strømmens vej fra cyklens eget batteri til ledningen. Lidt ir eller dårlig forbindelse af anden grund kan give samme symptom. Så gå strømvejen fra + Polen på batteriet til starteren igennem også. I sidste ende kan det også være relæet, der fejler, men kig ledninger og stik efter først.

• #2   18. maj 2023 Er batteriet ved at være udtjent?

• #3   18. maj 2023 #2
    Hvordan tester jeg det udover at måle spændingen i ubelastet tilstand?

• #4   18. maj 2023 Jeg hælder også til dårlig batteri. Der er ikke 14,3 V på batteriet når motoren er startet. Det er ensretteren der lader 14,3 V som den skal. Hvis batteriet er dårlig kan det ikke holde på strømmen, og så er der ikke knald nok på til at trække starteren rundt hvis motoren er kold.

• #5   18. maj 2023 Et godt og et dårlig batteri kan godt vise samme volt på et voltmeter i ubelastet tilstand. Det kan godt snyde.

• #6   18. maj 2023 Så vidt jeg ved bør et batteri ligge på omkring 12,5V. Altså når tænding og det hele er slået fra.

• #7   18. maj 2023 #4&5
    Udover at måle spændingen, er der så andet jeg kan gøre for at teste selve batteriet?
    Og nu tjekker jeg selvfølgelig op på stelforbindelsen ved batteriet.

• #8   18. maj 2023 Jeg ved ikke andet end, at spændingen kan være en indikator. Lige efter at du har kørt ligger spændingen måske på over 12,5, men hvis du så måler en dag eller to efter og spændingen så er nede på omkring 12. Så er batteriet ikke godt længere (eller også er der et eller andet, der tapper det for strøm under stilstand). Alderen på batteriet har også en indflydelse.

Hvis man skal tjekke for om der er noget der aflader batteriet, kan man bruge Ampere funktionen på multimeteret eller afkoble en af polerne for at se, om det holder strømmen. (Man kan måle Ampere netop ved at måle fra batteriets pol og så den afmonterede ledning... husk at stille multimeteret rigtigt osv).

• #9   18. maj 2023 Mål batteri spændingen mens du starter mc'en uden booster. Hvis batteri spændingen dropper er batteriet færdigt. Nogle gange kan spændingen uden belastning være høj, blot for at dykke når den bliver belastet.

• #10   18. maj 2023 Sæt dit voltmeter på batteriet og tryk så på startknappen, så kan du se om dit batteri er i orden !

• #11   18. maj 2023 Som Karsten siger.
    Sæt laderen på en times tid.
    Tag den af igen.
    Hold multimeteret på polerne og få en til at trykke på starteren imens du måler.

Falder den til ca 11 er det okay.
    Falder den til 10 er den dårlig.

• #12   18. maj 2023 Prøvnuligeoghørher ja det er i et ord her i Aalborg.
    Hvis den altid kan starte med en booster eller start kabler, så er det jo utvivlsom blot dit batteri der er færdigt, eller også er det tilfældet at dit ladekredsløb ikke lader som det skal.
    En booster laver jo ikke om på en dårlig stel eller andet spændende.
    Nyt batteri og mål om den lader på batteriet som den skal.

• #13   19. maj 2023 Ah, jeg læste dit spørgsmål som at den nærmest altid kunne starte, men at du så engang imellem måtte have en booster til hjælp. Det du mente var nok at den for det meste er svær at starte, men med en booster starter den altid. Det er lige det med at læse og forstå!
    SÅ: Jeg vil også stærkt hælde til at batteriet er klar til at blive skiftet ud med et nyt.
    Som flere andre skriver: mål spænding på batteriet mens du prøver at starte, falder den meget er det et godt peg i retning af defekt batteri. Hvis du vil være HELT sikker, skal du have en professionel tester på batteriet. Sådan en kan måle både hvor godt det er ladet op og “helbredstilstanden” på batteriet. Et godt udrustet værksted har sådan en, faktisk har jeg set at en Thansen butik havde en, staklen ved disken anede bare ikke hvordan den skulle bruges ????

• #14   21. maj 2023 Er polerne på batteriet irret? For det kan godt give så dårlig forbindelse, at den klikker i start-relæet, selv om batteriet er OK. Så prøv at rens poler og ledningsforbindelser af og spænd godt til, sådan at der er god forbindelse - og se om det giver en forskel.

• #15   21. maj 2023 Hvis batteriet kun viser lige omkring 12V så er det fladt/dødt. En ikke belastet batteri skal vise mellem 12.4 og 12.7V.

• #16   22. maj 2023 Tak for alle input og hermed en update. Jeg valgte at afmonter batteriet og få det ladet med en gammeldags ladekasse. Det har betydet at den nu viser 13-13,5V ubelastet. Efter en lille køretur på ca 1 time, viser den 13,5V (den var på 13V inden turen). Stel ved batteriet ser fin ud. Tidligere på dagen målte jeg mens at starteren tørnede og her dykkede spændingen til godt 12V.
    Nu vil jeg måle lidt på batteriet de næste dage og se hvordan det udvikler sig.
    Jeg kan fortælle at den står frostfrit i venterperioden og denne gang stod den i ca 4 måneder, hvor jeg ikke har haft lader på batteriet. Det blev da startet med min booster.
    Bonus info - nu ved jeg hvad fejlkode C23 betyder. Nemlig en tip-sensor og det er så ikke ligegyldigt hvordan den vender..... smiley

• Kevin S
    Kevin S Tilmeldt:
    nov 2018

Følger: 1 Svar: 2
    #17   24. maj 2023 Til info: Jeg har haft nøjagtig samme problem jeg var alt igennem og til sidst fandt jeg ud af, at min spænding dykkede mere og mere jo flere gange jeg brugte mine bremser - AHHH. Jeg fandt derefter ud af, at mine pærer i bremselyset bagpå ikke havde god forbindelse og fik rengjort kontakterne med kontaktspray og problem løst.

• #18   16. jun 2023 I får lige en update. Efter at have kørt noget tid hvor mønsteret var en spænding på ca 13V når den havde stået stille og ca 13,5V lige efter kørsel, var spændingen pludselig kun ca 8,1V (selvfølgelig på den første tur jeg havde uden at medbringe min booster).
    Jeg har ikke kunnet måle noget forbrug når den stod slukket og vil nu teste med et andet batteri. Har lånt et batteri af en kammerat som efter en fuld opladning (ladeboks) stadig holder 14V efter en måneds opbevaring.
    Dette batteri burde jo allerede nu sidde på min mc men det viser sig at være designet til M5 bolt og ditto firkantmøtrik. Det havde jeg ikke lige liggende og og hullet var for lille til at jeg bare kunne flytte boltsættet fra det gamle batteri over.
    Det har så vist sig besværligt at købe sådan et boltsæt i løs vægt og derfor afventer jeg pt at modtage et sæt jeg købte på eBay. Og ja Thansen har et sæt i sortiment men det var bare ikke på lager nogen steder.
    Hvorom alt er, så er jeg snart klar til at teste med et nyt friskt batteri.

• #19   16. jun 2023 Men det er altså stadig det gamle batteri, du kører med (eller snarere ikke kører med)?

Hvis man vil tjekke om det er ladeanlægget, der fejler under kørslen, kan man måske forbinde multimeteret til batteriet med nogle passende ledninger og tape det fast til motorcyklen et sted for at se om spændingen pludselig begynder at falde og at batteriet bliver tappet, mens man kører?

Kommentér på:
Batteriproblem/stel

Annonce