2.166 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Skæv forgaffel Skæv forgaffel

Hej derude
Sidst år skred jeg ud på min Kawasaki ER6n (2007/8). Det var ikke med særlig høj fart i et sving. Den gled en 7m på den ene side. Greb, styr, pedal, spejl og maling. Det var hvad jeg troede. Men på den første prøvetur idag stod det klart at noget er skævt. Styret pejer mod venstre. Jeg tror det er venstre støddæmper der er skæv. Er det realistisk at forbro er skæv? Er det kun inder røret der skal skiftes, eller skal man have det i bunden med også?

Håber nogen har svar og/eller erfaringer smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 850 kr.
  • Havemand 1.000 kr.
  • Installation of Curtain Rod 950 kr.
  • Udskiftning af vandhane i køkkenvask 800 kr.
  • VVS udskiftning af vandhane der drypper 1.600 kr.
  • Fugning af fodlister ca 30 kvm. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skæv forgaffel
  • #1   23. apr 2022 På det billede du har lagt ved ser det unægteligt ud som om højre gaffelben er bøjet.
    Det er umuligt for nogen via en dårlig beskrivelse og et dårligere billede at svare på om kronrør, gaffelbro eller for den skyld stellet er skævt, så du må forbi dit lokale mc værksted for at fejlsøge.
    Det er livsfarligt at køre rundt på det det der.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
    #2   23. apr 2022 Ud fra det billede, er det umuligt at sige hvad problemet er.

Forgaffelben bliver oftest ikke skæve af en glidetur - men styret kan være skævt og broerne kan være vredet til den ene side, eller styrholderne kan være bukkede.

Man starter med at pille benene af og sætte dem op i en skruestik, og så roterer man inderbenet. Slår det ikke fra side til side, er det ikke skævt.

Så løsner man broerne og monterer benene igen - hvis de glider nemt op i hullerne, er broerne heller ikke skæve.
    Så spænder man benene, og monterer styret løst og løsner styrholderne. Sidder det lige, er styret heller ikke skævt. Så spænder man det hele efter, og finder sikkert ud af at det hele bare var vredet lidt, men ikke vredet tilbage på plads.

Det kræver en kronrørsløfter eller en anden måde at hæve forenden over jorden på, så man makke med det.

• #3   23. apr 2022 Altså billedet taget forfra så det er venstre. Men vil egentlig bare gerne vide hvor meget på gaffelbenet der skal skiftes.

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#4   23. apr 2022 #3 - læs #2.

Ingen kan svare på hvad der er galt, før der er lavet noget systematisk fejlsøgning på det.

• #5   23. apr 2022 Præcis sådan et svar jeg manglede. Hvis forgaffel er skæv, hvor meget skal så skiftes? Er det bare chrome røret, plus pakninger osv?

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#6   23. apr 2022 Ja det burde bare være inder røret der bliver skævt - og det er ikke super kompliceret at skifte. Et frisk sæt pakninger og olie.

• #7   24. apr 2022 Skift olie i begge ben. smiley

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#8   24. apr 2022 Ja og det samme med tætninger.

• #9   24. apr 2022 Jeg ville nok også skifte dæk. Det ser ikke ud til at være ret mange km. tilbage i det gamle.

• #10   24. apr 2022 Ud fra beskrivelsen af styrtet lyder det usandsynligt at forgaflen er skæv.
    Du glider 7 meter og rammer ikke noget fast undervejs.
    Da jeg kørte i klub var vi ude og samle rigtig mange cykler op på markerne når folk blev for overgearede, og jeg har set masser af skæve styr men aldrig en forgafffel som blev skæv.
    Forgafler bliver skæve når man rammer noget.
    Det svageste led er styret. Har du checket at det er lige?

• #11   24. apr 2022 Om billedet er taget forfra, bagfra eller på hovedet, ændrer ikke på om det er det højre eller venstre gaffelben. Dele benævnes ALTID set i forhold til kørselsretningen, så det er dit højre gaffelben, som ser skævt ud på billedet. Men for mig ser det nu ud som om det er yderrøret, som er skævt. Måske er det bare måden billedet er taget på, det er svært at afgøre, uden at se den i virkeligheden.
    Hvis du ikke har helt styr på hvad du foretager dig, så få hjælp af en, som har.
    Hvis det ikke bliver bragt i orden kan det koste dig livet at køre på den, forstil dig at forgaflen bryder sammen, fordi du rammer et hul i vejen med 100km/t !

• #12   24. apr 2022 Styr blev bøjet, spejl bøjet, koblingsgreb knækket og så diverse ridser osv. styr greb spejle osv er fikset. Diverse malet. Når jeg lige får tid gør jeg som #2 skrev og ser. Ville bare gerne lige være forberedt på hvad jeg kunne forvente. Skruer i biler til dagligt så jeg kaster mig ud i det selv. Er det sandsynligt som en nævnte at det hele har givet sig og man skal skrue det hele efter? Der tænker jeg forbro.

• #13   24. apr 2022 Når det er koblingsgreb, der knækkede, må det være venstre side af styr og forgaffel der tog knubsene (medmindre højre gaffelben bankede ind i noget) - og altså i et venstresving, der skete en udskridning. Men hvad er problemet? At styret stadig er skævt, fordi det ikke er rettet helt op? Eller at motorcyklen trækker skævt under kørsel eller lignende? Man kan jo godt køre lige ud selvom styret er skævt.

• #14   26. apr 2022 Claus P: det er korrekt. Styr var skæv men er skiftet. Problemet er at styret er drejer mod vestre når man kører ligeud.

Hev dem af igår og kunne konstatere at Venstre er skæv. Den var træg at få ud af forbro derfor. Den højre gled lige ud, prøvede at sætte den højre i den Venstre side af forbro og den gled lige i. Så tænker ikke forbro har taget skade. Spørgsmål er så om det er frås at skifte fjedre indeni eller om jeg bare skal gå med inder rør og pakninger?

• Leif P
    Leif P Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 6
    #15   27. apr 2022 Check " Delboys Garage" på youtube. Han har en fin video om hvordan man retter sin forbro op.

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#16   27. apr 2022 #15 - Ja Delboy fjolset er verdens bedste eksempel på hvad man ALDRIG NOGENSINDE skal gøre, når man skruer.

Manden er retarderet, og til fare for sine omgivelser. Han er til salg for ussel mammon, og siger lige hvad der passer hans sponsorer - uanset hvor tåbeligt det er, og hvor meget det gennemhuller hans integritet.

Jeg håber sgu folk har højere standarder end det...

Kommentér på:
Skæv forgaffel

Annonce