1.191 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Nemmere at bruge "forhjulsholder" end løftebuk? Nemmere at bruge "forhjulsholder" end løftebuk?

Jeg er altid nervøs for at tabe cyklen når den står på støtteben og jeg skal have bagenden op på løftebuk, eller hele cyklen op på løftebukke.

Måske det er mere sikker først at køre MCen ind i en "MC stand" eller hvad den nu bliver kaldt, og så derefter op med bagenden på løftebuk.
Hvis nu forenden også skal op, kan man så gøre det mens den står i forhjulseholderen eller skal man på en eller anden måde have krænget holderen ud?

Jeg skal også have løftet midten op, for at skifte bagdæmper. Hvilken donkraft er bedst til det? Bare standard cylinderdonkraft, eller er saksedonkraft langt bedre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nemmere at bruge "forhjulsholder" end løftebuk?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #1   26. mar 2022 Hvis der er bobbins på cyklens bagsvinger, er det sikreste at løfte den der først.

Skal du løfte den på midten, så sæt den på støttebenet og sæt donkraften under højre side af stellet og løft den de måske 20-30mm der skal til før baghjulet slipper jorden.

Så kan man arbejde på den, forudsat man er forsigtig, med det du skal lave.

Det suverænt bedste er bare at løfte den i en strop eller et reb i hver side af stellet - så KAN den ikke vælte.

Lad være med at over tænke det...

• #2   26. mar 2022 Det mener jeg ikke, fordi hvordan får du cyklen til at stå lodret fra støttefoden? Hvis man kører den ind i en forhjuls stand, så er den lofret til at starte med kan man sige.
    Ja bobbins

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #3   26. mar 2022 Hvorfor er lodret vigtigt, når du bare skal have bagdæmperen af og dimse med den?

Balance er vigtigt i den sammenhæng, så den ikke skvatter om på siden - lodret er ikke.

• #4   27. mar 2022 Hvis jeg laver sådan noget sikrer og kontrollerer jeg alt 5000 gange, skal ikke have en MC på liften der vælter.

Hvordan du gør det skal jeg ikke kunne sige da der kan være detaljer på din mc jeg ikke kender til.
    Men en løftebuk i bagenden stiftede jeg bekendtskab med her i Februar da jeg skulle hjælpe naboens Suzuki der kun havde en sidestøtte. Bobbins og en bagløfter???
    Var skeptisk men det går ingen steder ??
    Mht donkraft som ekstra løft har jeg begge dele, men bruger altid saksedonkraft hvis det skal hænge længere tid, den kan ikke blive utæt eller synke lige så stille. Det ka en hydraulisk. Tit bruger jeg også hydraulisk for at sætte skidtet på et par bukke.
    Mine bukke er sådan nogle ret små og billige nogen. (valgt efter størrelsen) men gør det fint. Stropper bruger jeg også og har kroge i loftet til ekstra sikring.

Det tager sgu nærmest en time og få en MC derfra igen, når jeg har lavet de lidt mere specielle ting

• #5   27. mar 2022 Tak Henrik. Godt tip med saksedonkraft i stedet.

• #6   27. mar 2022 Velbekom, og når vi er ved sikkerhed og løft.

Min saksedonkraft er bare sådan en gammel en fra en Toyota, den der standard-ting.
    Jeg har så tunet den ved at bore 4 huller igennem foden og skruet den på en finér plade der er 20mm tyk og måler 20×20cm.
    Så står den meget bedre end på den lille fod den er født med.
    Og jeg brugte m6 bræddebolte igennem med linsehovedet under pladen og møtrikker og skærmskiver ovenfra. Undersænkede hovederne automatisk da jeg spændte det sammen. Nøjes ikke med træskruer til noget der skal holde

• #8   27. mar 2022 I manualen til min SV650 står der om aftagning af forhjul at man placerer den med sidestøttebenet (den har ikke centerstøtteben) og anbringer et ekstra støtteben eller tilsvarende under svingarmen for at stabilisere og så løfter forenden forsigtigt med en donkraft under undstødningsrøret.
    Da jeg havde forhjulet af havde jeg bagenden (af mc) løftet med en løftebuk inden jeg løftede med donkraft under udstødningen. Med løftebukken er mc'en rimeligt stabil.

Det kan dog bøvle lidt måske med at få forhjulet på plads igen mht. til forhjulsakslen idet hvert gaffelben kan have en tendens til at stå lidt forskudt i forhold til hinanden.

• #9   27. mar 2022 Claus Jeg har skiftet hjul på MCer masser af gange, men ikke fjeder smiley

Tak for svarene.

• #10   28. mar 2022 Jeg har tyret mine løftebukke over venstre skulder efter jeg kom op med denne, der tager to min. At spænde op..
    - Kør for eller bag hjul i rammen
    - En 5”x 6” træklods under bagfjederens nederste knogle
    - spændingen i stropperne om forgaffel eller hhv. bagenden styrer hvor meget løft man skal bruge i den anden ende..

Arbejdsområdet er derved fuldstændigt åbent og frit med masser af plads..

Jeg bruger også rammen fixeret med to 15 mm bolte i bunden af traileren, - hvis dyret en sjælden gang i mellem skal transporteres..
    - sikkert og spændt helt tight
    smiley

profilbillede
Kommentér på:
Nemmere at bruge "forhjulsholder" end løftebuk?

Annonce