1.191 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Nemmere at bruge "forhjulsholder" end løftebuk? Nemmere at bruge "forhjulsholder" end løftebuk?
Jeg er altid nervøs for at tabe cyklen når den står på støtteben og jeg skal have bagenden op på løftebuk, eller hele cyklen op på løftebukke.
Måske det er mere sikker først at køre MCen ind i en "MC stand" eller hvad den nu bliver kaldt, og så derefter op med bagenden på løftebuk.
Hvis nu forenden også skal op, kan man så gøre det mens den står i forhjulseholderen eller skal man på en eller anden måde have krænget holderen ud?
Jeg skal også have løftet midten op, for at skifte bagdæmper. Hvilken donkraft er bedst til det? Bare standard cylinderdonkraft, eller er saksedonkraft langt bedre?
0 synes godt om
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
Skal du løfte den på midten, så sæt den på støttebenet og sæt donkraften under højre side af stellet og løft den de måske 20-30mm der skal til før baghjulet slipper jorden.
Så kan man arbejde på den, forudsat man er forsigtig, med det du skal lave.
Det suverænt bedste er bare at løfte den i en strop eller et reb i hver side af stellet - så KAN den ikke vælte.
Lad være med at over tænke det...
okt 2011
Følgere: 180 MC-er: 4 Emner: 283 Svar: 2.389
Ja bobbins
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
Balance er vigtigt i den sammenhæng, så den ikke skvatter om på siden - lodret er ikke.
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Hvordan du gør det skal jeg ikke kunne sige da der kan være detaljer på din mc jeg ikke kender til.
Men en løftebuk i bagenden stiftede jeg bekendtskab med her i Februar da jeg skulle hjælpe naboens Suzuki der kun havde en sidestøtte. Bobbins og en bagløfter???
Var skeptisk men det går ingen steder ??
Mht donkraft som ekstra løft har jeg begge dele, men bruger altid saksedonkraft hvis det skal hænge længere tid, den kan ikke blive utæt eller synke lige så stille. Det ka en hydraulisk. Tit bruger jeg også hydraulisk for at sætte skidtet på et par bukke.
Mine bukke er sådan nogle ret små og billige nogen. (valgt efter størrelsen) men gør det fint. Stropper bruger jeg også og har kroge i loftet til ekstra sikring.
Det tager sgu nærmest en time og få en MC derfra igen, når jeg har lavet de lidt mere specielle ting
okt 2011
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Min saksedonkraft er bare sådan en gammel en fra en Toyota, den der standard-ting.
Jeg har så tunet den ved at bore 4 huller igennem foden og skruet den på en finér plade der er 20mm tyk og måler 20×20cm.
Så står den meget bedre end på den lille fod den er født med.
Og jeg brugte m6 bræddebolte igennem med linsehovedet under pladen og møtrikker og skærmskiver ovenfra. Undersænkede hovederne automatisk da jeg spændte det sammen. Nøjes ikke med træskruer til noget der skal holde
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Da jeg havde forhjulet af havde jeg bagenden (af mc) løftet med en løftebuk inden jeg løftede med donkraft under udstødningen. Med løftebukken er mc'en rimeligt stabil.
Det kan dog bøvle lidt måske med at få forhjulet på plads igen mht. til forhjulsakslen idet hvert gaffelben kan have en tendens til at stå lidt forskudt i forhold til hinanden.
okt 2011
Tak for svarene.
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
- Kør for eller bag hjul i rammen
- En 5”x 6” træklods under bagfjederens nederste knogle
- spændingen i stropperne om forgaffel eller hhv. bagenden styrer hvor meget løft man skal bruge i den anden ende..
Arbejdsområdet er derved fuldstændigt åbent og frit med masser af plads..
Jeg bruger også rammen fixeret med to 15 mm bolte i bunden af traileren, - hvis dyret en sjælden gang i mellem skal transporteres..
- sikkert og spændt helt tight
Nemmere at bruge "forhjulsholder" end løftebuk?