2.049 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

El virker, men ingen respons på start El virker, men ingen respons på start

Hej
Jeg har en Yamaha XJ600. Den har stået indefor i opvarmet kælder over vinteren. Da jeg skulle starte den i går gik den ikke igang, startermorten osv. kørte, alting lød rigtigt motoren startede bare ikke. Efter nogle forsøg giver jeg op.

Næste dag ville jeg tjekke tændrør, men nu sker der ingenting når jeg trykker på start knappen. Batteriet er helt ladt op og der er lys osv. i maskinen. Knappen ser ud til at fungerer da olie lampen lyser når jeg holder den inde og spændingen over batteriet falder langsomt.

Det er det samme scenarie som hvis dødemandsknappen var inde. Den er i frigear og støttefoden oppe. Jeg har opgså prøvet at holde koblingen inde og sætte den i gear, ingenting.

Jeg mistænker den digitale tænder. Den er af typen TID14-78, 3KM-01 som her: https://www.carmoelectronics.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=493_4686_2129_2915
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal fejlfinde den.

Nogen ideer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  El virker, men ingen respons på start
  • #1   27. feb 2022 Da starteren kunne køre, sørgede du da for at sætte benzinhanen på "prime", inden du forsøgte at starte?
    Der er sikkert ikke noget benzin i karburatorerne, så de skal fyldes før den starter.
    Det forklarer ikke hvorfor den intet vil dagen efter, men har du prøvet at kortslutte startrelæet, følg plusledningen fra batteriet til starteren, undervejs sidder der et relæ.
    Den digital enhed du omtaler, har ingen betydning for om starteren kører, det er styring af tændingen. Når du engang har fået starten i gang, skal du checke om der er gnist på tændrørene, bare et, det er tilstrækkeligt umiddelbart, er der det, fejler enheden med stor sandsynlighed intet.

• #2   27. feb 2022 Hvad er spændingen på batteriet?

• #3   27. feb 2022 Tak for svar.
    @Jesper Tak, troede at CDI'en styrede startrelæet. Lyder som om det kunne være startrelæet der er problemet.
    Nej jeg startede godt nok bare med benzin til, derefter prøve jeg også med primer, men den startede ikke, det var dag 1, da der stadig skete noget.
    Hvad mener du med at kortslutte relæet? Der sidder en + pol direkte til relæet, den anden ledning går hen til motoren. Taler vi om at sende strøm direkte til startmotoren?
    Der er lige over 12V på batteriet. Lader det med en standard bil/mc lader fra t-hansen.

• #4   27. feb 2022 Hej Toke
    Ja lige netop, hvis du kan komme til at kortslutte de to poler på laderelæet, sender du strømmen direkte til startmotoren, men pas lidt på, for det kan godt give en lille gnist.
    Hvis start motoren snurrer ved den manøvre, ved du at der er strøm nok og at startmotoren virker. Så må fejlen ligge et eller andet sted mellem knappen og relæet, incl relæet. Har du et multimeter? Hvis JA, så prøv at måle om er er spænding på de to små poler på relæet, både når du trykker på startknappen og når du ikke trykker. Er der spænding, når du trykker, men ikke når du ikke trykker, må fejlen ligge i relæet.
    Ellers ligger det imellem startknap og relæ. Jeg prøver at lægge et billede af ledningsdiagram ved, det kan måske hjælpe dig, hvis du kan hitte rede i det.

profilbillede
  • #5   27. feb 2022 Stopknappen på H. styrkontakt?

• #6   28. feb 2022 Måske lidt en langskud, men du er sikker på, at der er nok strøm på batteriet? For nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du mener med at der er lige over 12v på batteriet, for normalt mener jeg det er ca 12,6 volt der skal være, før man vil kalde det opladt, og hvis det ligger nede kun omkring de 12 volt, kan der sagtens være nok strøm til at alt lys osv. virker på den, men ikke nok til at køre starteren rundt. Ikke at det forklarer hvorfor den så ikke ville starte på dag 1 smiley

• #7   28. feb 2022 Et fuldt opladet 12 volt batteri har 12,8volt.
    Et halvdødt har 12,4 volt.
    Et dødt har 12 volt.

Hvis det er dødt har du spænding på batteriet når starteren ikke kører, men så falder spændingen under belastning så meget at start motoren ikke kan køre.
    Jeg ville starte med et par startkabler på fra et bilbatteri.
    Så skal du se startmotoren gå i kredsløb, hvis ellers alt pånær batteriet virker.

• #8   28. feb 2022 #7
    Hvad går startmotoren i kredsløb omkring?
    Månen??
    Undskyld, men jeg kunne ikke lade være ??
    Du har ret, tilstrækkelig strøm, så skal den køre.
    Mål gerne med et multimeter hvad spændinger på batteriet er, når du forsøger at starte.
    Evt kan du lade lyset være tændt, hvis det dykker meget i styrke, mangler du strøm.

• #9   2. mar 2022 Hej igen. Ved nærmere undersøgelse kunne det godt ligne at mit batteri er brændt af. Det er ellers købt helt nyt sidste år. Lige efter jeg har ladt det op har det en spænding på ca. 12.7 V, men kun en halv time senere er den på 12.5 V, selvom batteriet står helt uden tilslutning.
    Måske brændte jeg det af i mit første, måske lidt for ihærdige, forsøg på at starte cyklen.

Når batteriet sidder i motorcyklen med nøglen drejet er spændingen hurtigt nede på 11.95 V. Spændingen over starter relæet er ca det samme uanset om jeg trykket på start knappen eller ej.
    Desværre har jeg hveken vil eller start kabler, jeg må prøve at købe et nyt batteri.

• #10   2. mar 2022 Ja det er nok færdigt så.. kan være fabrikationsfejl, eller at du fået afladt det, hvis du har købt det sidste år, og ikke ladt på det før nu, de aflader jo desværre hurtigt sådan nogle batterier, hvis de ikke holdes ved lige smiley

• #11   2. mar 2022 Hvis spændingen ikke ændrer sig (falder) når du prøver at starte, er det ikke batteriet det er galt med. Hvis batteriet var kaput, ville du se at spændingen faldt til 3-4 volt lige så snart du trykker på startknappen. Selvfølgelig forudsat kredsløbet er i orden, så strømmen når frem til startmotoren. Prøv om du kan komme til at banke lidt på startrelæet med enden , skaftet, af en skruetrækker mens du trykker på startknappen, måske er du heldig at det så slutter kredsløbet. Jeg er slet ikke i tvivl om at årsagen er et afbrudt kredsløb, et eller andet sted mellem startknappen og startmotoren, spørgsmålet er bare: HVOR?

• #12   5. mar 2022 For at sikre om det er batteriet, så prøv som andre siger med startkabler fra en bil eller lignende - hvis det virker med masser af strøm er det dit batteri der ikke leverer nok strøm.

• #13   5. mar 2022 Jeg ville starte med at løbe den igang, starter og kører den, så kan du da udelukke tænding og dødmands kontakter, så har du kun start kredsen tilbage at fejlsøge på smiley

• #14   5. mar 2022 Når jeg måler spændingen på ledningen til at aktivere start relæet, er der 0V både før og efter jeg trykker på start knappen.
    Jeg vil vel forvente at der løber en lille strøm her til at aktivere start relæet?
    Jeg er dog ikke sikker på hvor de ledninger går hen. Bliver nød til at tage tanken af for at kunne se det

• #15   7. mar 2022 Efter at have pillet tanken af og undersøgt en masse ledninger, fandt jeg ud af at det var 10A sikringen til tændingen der ikke havde forbindelse.
    Jeg havde self. tjekket at ingen sikringer var sprunget, men tænkte ikke lige på at tjekke forbindelsen over sikringen. Efter at have slebet det en smule, var der igen forbindelse.

Jeg kan dog stadig ikke starte!! Jeg kan hører startmotoren kører rundt, men der er ingen gnist i 2 af de tændrør jeg har tjekket (4 cyl. motor).
    Jeg tvivler dog på at der er noget galt med tændrørene. Målte modstanden over det ene og det var 4300 ohm og det er oplyst til 5k, så tror det er fint.
    Jeg tror ikke de får noget spænding af en eller anden grund.

Der sad før en LEGOS 4-D alarm på cyklen, men da jeg har mistet fjernbetjeningen, har jeg afmonteret den. Når den ikke var slået fra, svarede det til sådan motorcyklen er nu, starteren kører men ingen tænding.
    Jeg kan dog ikke forestille mig at jeg har afmonteret den forkert. Den sad til strøm på batteriet, to ledninger til lys, og så var der en tænding ledning der var skåret over og ført over alarmen. Jeg fjernede alarmen og satte tændingsledningen direkte sammen (går ind i CDI'en). Når dødemandsknappen står på off er der 0V over denne tændingsledning og når den står på run er der lige under 12V, hvilket er som det skal være tror jeg.
    Se her for manual https://pdf.ampire.de/metasystem/def-com3_eng.pdf

såå er lidt på bar bund igen

Kommentér på:
El virker, men ingen respons på start

Annonce