El virker, men ingen respons på start El virker, men ingen respons på start
Hej
Jeg har en Yamaha XJ600. Den har stået indefor i opvarmet kælder over vinteren. Da jeg skulle starte den i går gik den ikke igang, startermorten osv. kørte, alting lød rigtigt motoren startede bare ikke. Efter nogle forsøg giver jeg op.
Næste dag ville jeg tjekke tændrør, men nu sker der ingenting når jeg trykker på start knappen. Batteriet er helt ladt op og der er lys osv. i maskinen. Knappen ser ud til at fungerer da olie lampen lyser når jeg holder den inde og spændingen over batteriet falder langsomt.
Det er det samme scenarie som hvis dødemandsknappen var inde. Den er i frigear og støttefoden oppe. Jeg har opgså prøvet at holde koblingen inde og sætte den i gear, ingenting.
Jeg mistænker den digitale tænder. Den er af typen TID14-78, 3KM-01 som her: https://www.carmoelectronics.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=493_4686_2129_2915
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal fejlfinde den.
Nogen ideer?
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 451
Der er sikkert ikke noget benzin i karburatorerne, så de skal fyldes før den starter.
Det forklarer ikke hvorfor den intet vil dagen efter, men har du prøvet at kortslutte startrelæet, følg plusledningen fra batteriet til starteren, undervejs sidder der et relæ.
Den digital enhed du omtaler, har ingen betydning for om starteren kører, det er styring af tændingen. Når du engang har fået starten i gang, skal du checke om der er gnist på tændrørene, bare et, det er tilstrækkeligt umiddelbart, er der det, fejler enheden med stor sandsynlighed intet.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
maj 2020
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 4
@Jesper Tak, troede at CDI'en styrede startrelæet. Lyder som om det kunne være startrelæet der er problemet.
Nej jeg startede godt nok bare med benzin til, derefter prøve jeg også med primer, men den startede ikke, det var dag 1, da der stadig skete noget.
Hvad mener du med at kortslutte relæet? Der sidder en + pol direkte til relæet, den anden ledning går hen til motoren. Taler vi om at sende strøm direkte til startmotoren?
Der er lige over 12V på batteriet. Lader det med en standard bil/mc lader fra t-hansen.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 451
Ja lige netop, hvis du kan komme til at kortslutte de to poler på laderelæet, sender du strømmen direkte til startmotoren, men pas lidt på, for det kan godt give en lille gnist.
Hvis start motoren snurrer ved den manøvre, ved du at der er strøm nok og at startmotoren virker. Så må fejlen ligge et eller andet sted mellem knappen og relæet, incl relæet. Har du et multimeter? Hvis JA, så prøv at måle om er er spænding på de to små poler på relæet, både når du trykker på startknappen og når du ikke trykker. Er der spænding, når du trykker, men ikke når du ikke trykker, må fejlen ligge i relæet.
Ellers ligger det imellem startknap og relæ. Jeg prøver at lægge et billede af ledningsdiagram ved, det kan måske hjælpe dig, hvis du kan hitte rede i det.
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 59
jan 2018
Følgere: 11 Emner: 11 Svar: 27
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Et halvdødt har 12,4 volt.
Et dødt har 12 volt.
Hvis det er dødt har du spænding på batteriet når starteren ikke kører, men så falder spændingen under belastning så meget at start motoren ikke kan køre.
Jeg ville starte med et par startkabler på fra et bilbatteri.
Så skal du se startmotoren gå i kredsløb, hvis ellers alt pånær batteriet virker.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 451
Hvad går startmotoren i kredsløb omkring?
Månen??
Undskyld, men jeg kunne ikke lade være ??
Du har ret, tilstrækkelig strøm, så skal den køre.
Mål gerne med et multimeter hvad spændinger på batteriet er, når du forsøger at starte.
Evt kan du lade lyset være tændt, hvis det dykker meget i styrke, mangler du strøm.
maj 2020
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 4
Måske brændte jeg det af i mit første, måske lidt for ihærdige, forsøg på at starte cyklen.
Når batteriet sidder i motorcyklen med nøglen drejet er spændingen hurtigt nede på 11.95 V. Spændingen over starter relæet er ca det samme uanset om jeg trykket på start knappen eller ej.
Desværre har jeg hveken vil eller start kabler, jeg må prøve at købe et nyt batteri.
jan 2018
Følgere: 11 Emner: 11 Svar: 27
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 451
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.296
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 471
maj 2020
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 4
Jeg vil vel forvente at der løber en lille strøm her til at aktivere start relæet?
Jeg er dog ikke sikker på hvor de ledninger går hen. Bliver nød til at tage tanken af for at kunne se det
maj 2020
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 4
Jeg havde self. tjekket at ingen sikringer var sprunget, men tænkte ikke lige på at tjekke forbindelsen over sikringen. Efter at have slebet det en smule, var der igen forbindelse.
Jeg kan dog stadig ikke starte!! Jeg kan hører startmotoren kører rundt, men der er ingen gnist i 2 af de tændrør jeg har tjekket (4 cyl. motor).
Jeg tvivler dog på at der er noget galt med tændrørene. Målte modstanden over det ene og det var 4300 ohm og det er oplyst til 5k, så tror det er fint.
Jeg tror ikke de får noget spænding af en eller anden grund.
Der sad før en LEGOS 4-D alarm på cyklen, men da jeg har mistet fjernbetjeningen, har jeg afmonteret den. Når den ikke var slået fra, svarede det til sådan motorcyklen er nu, starteren kører men ingen tænding.
Jeg kan dog ikke forestille mig at jeg har afmonteret den forkert. Den sad til strøm på batteriet, to ledninger til lys, og så var der en tænding ledning der var skåret over og ført over alarmen. Jeg fjernede alarmen og satte tændingsledningen direkte sammen (går ind i CDI'en). Når dødemandsknappen står på off er der 0V over denne tændingsledning og når den står på run er der lige under 12V, hvilket er som det skal være tror jeg.
Se her for manual https://pdf.ampire.de/metasystem/def-com3_eng.pdf
såå er lidt på bar bund igen
El virker, men ingen respons på start