Optimering af motorgang Optimering af motorgang
Hej,
Jeg har en 2015 MT07 og synes egentlig, at motoren fungerer ret fint til mig. Dog giver den et 'hik', når man kommer fra helt lukket til lidt åben gas (og også lidt den anden vej), hvilket ikke er et kæmpe problem, men dog lidt irriterende.
Så vidt jeg forstår, har det at gøre med den måde indsprøjtning, tænding mv. er indstillet for at leve op til miljøkravene. Jeg kan også forstå, at der findes måder at fjerne eller i det mindste reducere problemet ved at man vha. Power Commander, Booster Plug og hvad det ellers hedder, ændrer på disse indstillinger.
Mit spørgsmål er simpelt:
Er der nogle af disse metoder, der er fuldt lovlige? Altså ikke bare som i 'Arh, det er der ingen, der tjekker', men som i, at hvis en politibetjent, en synsmand og en medarbejder hos Skat nidkært gennemgår den sammen, så kan de ikke sige noget til det?
Og for lige at sikre, at det ikke bliver en krig om ord her: jeg er med på, at nogle af ændringerne måske nok er lovlige nok at lave, men cyklen er så ikke godkendt til gadebrug efterfølgende. Det jeg spørger om, er naturligvis, der findes løsninger, hvor cyklen fortsat er lovlig til gadebrug.
På forhånd tak og god aften
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
Men både powercommander og boosterplug er langt udenfor de færdigheder som ordensmagten besidder, hvis du skulle blive stoppet.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
Og forklaringen på, at det ikke lader sig gøre lovligt er vel, at alle løsningerne på en eller anden måde handler om at tilføre mere benzin, hvorved man forbrænder mere benzin, hvorved man forurener mere, hvorved man går imod selve hensigten med disse regler?
Men hvis det er rigtigt forstået, så undrer det mig, at nogle af udbyderne af den slags faktisk lover bedre brændstoføkonomi...!?
Et andet problem er at man ikke måler emission på motoren som helhed - kun efter et sæt ret specifikke kørsels kriterier, som fabrikkerne er nødt til at designe deres motorgang efter.
Uanset hvad du gør, er det ikke lovligt - men INGEN opdager det... Ikke engang synsfolk.
jan 2012
- Hvis det handler om bekymringer for at blive straffet for det, så er der godt nyt, for det kommer ikke til at ske...
- ...men hvis det handler om moralske kvababbelser ved at forurene mere end hvad der var lovgivernes hensigt, så er der ingen hjælp at hente, for det vil jeg nødvendigvis komme til...
...right?
Jeg har stort set ingen samvittighed, så sidstnævnte rager mig personligt langsomt.
Hvis det var en væsentlig bekymring, havde du jo slet ikke en MC. Så gik eller cyklede du alle steder hen... Right?
jan 2012
Men tak for udmærkede svar ikke desto mindre!
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
Der er absolut intet vundet ved at den standser. En lånebil fra værkstedet kunne vise hvor meget brændstof det sparede, og bilen kørt at hundrede forskellige chauffører havde sparet 80 ml - korrekt milliliter - på 8000 km.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.843
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 148 Svar: 1.027
Flere har gode erfaringer med at køre det helt op på 20.
Jeg er ikke helt sikker på hvad det betyder men angiveligt skulle det give en lidt federe blanding som skulle forbedre rykkeriet i de lave områder. (Citat fra hukommelsen)
jan 2012
Men jeg vil stadig gerne have løst det med motorgangen også!!
Ja, undskyld, man skulle tro, jeg var 12 år gammel...
jan 2012
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 148 Svar: 1.027
Prøv på fb at finde gruppen Tenere 700 Forum Danmark. Og søg på CO2, så kommer der lidt debatter frem.
Kan se der er mellem 0-25 man kan regulere og det er noget med et EU direktiv der gør, man fra fabrikken kører med mager blanding.
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 165
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
jan 2012
Ang. lovligheden: Jeg har i mellemtiden læst videre, og færdselsstyrelsen skriver faktisk om chip-tuning, at det i udgangspunktet faktisk er lovligt, hvis altså bare bilen/motorcyklen ikke efterfølgende forurener mere end den gjorde fra fabrikken og man vel at mærke kan dokumentere, at det forholder sig sådan, hvilket kræver en tur til Tyskland eller Sverige, da der ikke er faciliteter til at måle og dokumentere det her i Danmark. Jeg ved godt, at en Boosterplug ikke er det samme som chip-tuning, men jeg vil tro det vurderes på samme måde.
Ang. risikoen for at komme i vanskeligheder pga. en boosterplug, PowerCommander eller lign.: Jeg hører typisk, at det er der i praksis nærmest ingen risiko for. Angiveligt skulle politiet eller færdselsstyrelsens folk der laver vejsidesyn eller dem i de 'rigtige' synshaller ingen forstand have på det og ikke ved, hvad de skal kigge efter.
Det lyder ret mærkeligt for mig - mon ikke der er alligevel er en del i brancher, der er interesserede og følger med, og derfor udemærket kender til disse muligheder og komponenter og kunne finde på at kigge efter, om der sidder sådan én monteret? Og har de ikke også noget udstyr som kan afsløre det ved at måle på det, der kommer ud af udstødningen eller noget?
Optimering af motorgang