Autopære sprunget Autopære sprunget
Hej med jer
Min baglyspære er desværre lige sprunget på min Honda CX 500.
Jeg har nu været i samtlige byggemarkeder, Biltema, Jemogfix, Harald Nyborg, Thansen osv. Og har ikke kunne finde en pære magen til.
Jeg fandt en der mindede om på Bikeshoppen (se billede), men selve pæreglasset må være for stort, da den brændte sig fast på lygteglasset. Alle de andre pære med samme tal (12V10/5W) har desværre vist sig at være endnu større end den fejlkøbte. Jeg aner ikke om de kan være udgået? Det er nogle lys fra, jeg formoder Amazon, som tidligere ejer har sat på, men det virker ikke til at pærerne er at finde i DK.
Kan I kende pæren? Jeg tager i mod alt hjælp med kyshånd.
Alternativt skal jeg skifte til en LED, men jeg er usikker på om jeg kan skifte til LED uden at skulle have fat i et relæ? Eller andet.
Dbh. Stefan
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 188
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
10 W er en ret lille størrelse til bremselys, disse pæreryper er typisk 5/21 watt.
Lyder som en spændende lygte der sidder der, måske skulle du kigge efter en alternativ lygte.
Ellers google BAY15d led, måske kan noget som https://autofix.nu/produkter/796-led-paerer/43434-led-paere-2-stk---19xledacutes-roed---12v-215watt-bay15d/ klemmes ind... som man siger.
Det kræver ikke hverken relæ eller andet hokus pokus med led til en baglygte,
Og en 21/5 watt er ganske fin.
Husk skal være en pære med to lysstyrker, altså med to “dimser”
I bund af sokkel, samme sokkel type kan også findes som blot med en styrke.
apr 2017
Følger: 5 Følgere: 10 Emner: 8 Svar: 20
Mega fedt! Tusinde tak for dit svar! Det har virkelig hjulpet.
Men ja, helt bestemt en spændende lygte. Jeg har overvejet og vil egentlig også gerne have det hele skiftet ud, men turde ikke helt kaste mig til værks med LED, relæ og hele ledningsnettet.
Jeg må lige på jagt efter en LED i morgen så, nu hvor du siger at det ikke gør noget med en LED til baglygten.
Om ikke andet, tak for grundigt svar!
God aften.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 452
Det er fordi relæet typisk ikke kan afsætte tilstrækkelig energi i LEDpæren.
Din baglygte har ikke det problem, da den jo skal lyse hele tiden og ikke blinke i en bestemt takt.
Så kan du finde en LEDpære, som passer er det rigtig fint, den koster mere , ja, men den holder typisk også meget længere.
apr 2017
Følger: 5 Følgere: 10 Emner: 8 Svar: 20
Det er 100% det, som jeg har tænkt på. Hvis jeg skulle begive mig ud i det, at skifte alle lygterne, er det så bare at anskaffe mig et relæ til LED blinklys og ellers forbinde det som normale glødepærer?
Dbh. Stefan
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
Hvis du kun har en indikator pære i dit instrument lys, så kommer den til ar lave ballade. Her skal du igang med et par dioder, nogle indlæg længere nede er der fine tegninger af det. Har du indikator lampe til hver side, så er det blot relæet.
apr 2017
Følger: 5 Følgere: 10 Emner: 8 Svar: 20
Skulle jo også gerne køre lidt når det gode vejr er til det.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.128
Er en CX500 virkrlig født med - og godkendt herhjemme - med en 5/10W bag-/bremselyspære?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.128
Reservedelslisten for en tidlig CX500 viser iøvrigt to pærer i baglygten: En 5/21W til bag-/bremselys og en 10W til nummerpladelys. Men denne kan jo være en uoriginal baglygte...
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.128
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.128
Autopære sprunget