984 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Dækstørrelse Dækstørrelse

Hej

Jeg vil skifte dæk på min gamle GSX400 (ombygning til scrambler)

Overvejer at købe endurodæk da jeg vil på grus og asfalt- ex. Heidenau K60 til bag
og evt. K41 til for

https://www.daekleader.dk/motorcykeldaek/heidenau/k41/3-18-52p-871432
https://www.daekleader.dk/motorcykeldaek-4---18-0-M/?m%5B95%5D=on&t=EN

Min MC har pt. 3.00 , 18 på for
og 4.00 , 18 på baghjulet

spørgsmålet er om jeg kan anvende Heidenau K60 på både for og bag? dvs. dækbredde 4.00 på begge hjul. Vil det ødelægge køreegenskaberne?

Måske helt generelt, er det dumt at bruge et dæk på for der er ligeså bredt som bagdækket

Forslaget er selvfølgelig betinget af at dækkene rent faktisk kan anvendes til for og bag

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dækstørrelse
  • #1   21. mar 2021 Du skal måle dig frem hvad der er plads til. Generelt forbedrer det jo ikke køreegenskaberne at sætte større dæk på smalle fælge, men det er efter min erfaring kke et egentligt problem på en ældre scrambler, der næppe bliver kørt hårdt i sving. Mht at montere bagdæk foran, så skal du montere dem modsat omløbsretning, da bremsekræfterne er voldsomme foran bliver de belastet omvendt så at sige.

• #2   21. mar 2021 Omvendt omløbsretning kan være ret så farligt, da dækket så ikke dræner vandet væk.

• #3   21. mar 2021 Tak Bjarne og Matthias... nej jeg kommer ikke til at køre den gamle dame hård i sving, og jeg er opmærksom på omløbsretning. Jeg har set nogle dæk der kan anvendes til både for og bag, men jeg kan selvfølgelig altid høre leverandøren.
    Det er ikke noget jeg har besluttet mig for endnu, jeg ville bare lige tage en føler, om det var en totalt dum idé, men det lyder som om det kan være en mulighed (om end ikke optimalt), bare jeg har øje om dækket er egnet til det

• #4   21. mar 2021 Hej Lasse. smiley

Jeg ser du vælger dæk til brug med slange. Er din maskine ikke med slangeløse dæk på støbte fælge originalt? I så fald, hvad er proceduren så? Jeg spørger da jeg selv skal skifte dæk snart, og udvalget er snævert. smiley

• #5   21. mar 2021 Hej Simon , Jo mine fælge er støbte og der er pt. tubeless dæk på. Det er rigtigt nok et udvalget er snævert ift. slangeløse- i hvert fald hvis man ser efter off road / enduro dæk.

Jeg har ikke lige tænkt over om det skulle være et problem at montere dæk med slange. hvad tænker du skulle være udfordringen? Jeg kan sagtens se at det omvendte kunne være et problem. altså slangeløs på eger fælg ...

Tænker du om det støbte fælg ikke kan holde til slangemontering?

• #6   21. mar 2021 Slangemontering er ikke noget problem smiley

• #7   21. mar 2021 Slange i et slangeløst dæk kan faktisk godt være et problem. Der kan opstå luftlommer mellem dækket og slangen. Det kan udvikle så meget varme, at der går hul på slangen. Ubalance kan også blive et problem.

• #8   21. mar 2021 #7 Nu snakker vi slange i et slangetype dæk. Det er fælgen der er “slangeløs”.

#5 Jeg ved heller ikke om der skulle være nogle problemer, men jeg har tænkt om der skulle en form for fælgbånd til? Det ville bare ikke være rart pludselig at stå med en sprunget slange, særligt under kørsel. smiley

• #9   22. mar 2021 Ja det skal helst være TT (tubetype) dæk. jeg kører med Heidenau K34 3.25 foran og 4.0 i bag, på min yamaha XS400, årg. 1978. den har støbte fælge, og der er ikke brugt fælgbånd.

Kommentér på:
Dækstørrelse

Annonce