Manglende tænding på ´84 XT600 Manglende tænding på ´84 XT600
Hej drenge...
Jeg er den "lykkelige" ejer af en ældre XT600, 43F, der ikke mere kan køre. Den blev for ca. et år siden indkøbt i tyskland, og "overflyttet" til et stel med danske papirer. Derefter kørte den en tid uden problemer, men en dag i efteråret gik den pludselig ud på en kort tur. Derefter var der ikke mere gnist på den.
Efterfølgende er følgende dele udskiftet eller efterset i forbindelse med fejlsøgningen.
Nyt tændrør
Nyt tændkabel
Ny tændspole
"Ny" CDI indkøbt på ebay
Ledningsnet efterset og "omtapet"
Pick-up efterset af Bosch værksted
To forskellige tændingslåse prøvet
Både batteri og "bat-pac" kondensator prøvet
Dødmandsknap testet
Har prøvet at fremtvinge en gnist både med og uden tændrør/tændrørshætte.
Ensretteren er ikke blevet skiftet, men jeg er heller ikke sikker på om den har indflydelse på tændingen. Resten af elnettet fungerer uden problemer.
Jeg har overvejet muligheden af at jeg har købt en defekt CDI på ebay. Er der en måde man kan teste/måle den på??
Er heller ikke helt sikker på målingen af pick-up´en.. Hvis et voltmeter giver udslag, ved brug af kick starteren, når der måles mellem den brune og røde ledning, der går til CDI enheden, er pick-up´en så ok?
Håber der er een der har en go´ idé, da jeg efterhånden er løbet helt tør selv.
På forhånd tak.
Tinus
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Alt hvad der er af stik skil dem ad og sammel igen det lyder som der er en forbindelse som er gået tabt Stel kan det godt være
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.086
Ellers er det og følge strømmen fra batteriet step by step, og se hvor problemet stopper.... Men kommer der ikke gnist på tændrørrene, så er det tændingssystemet et eller andet sted fejlen skal findes....
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 6
Jeg har fra anden side fået et prej om at det måske er en spole i statoren der er svedet af, så det går jeg efter lige pt. Men mange tak for forslagene...
Mht. til ensretteren har jeg ladet mig fortælle at den er uvæsentlig i forbindelse med tændingsproblemer, da de gamle XT´ere kører med magnettænding. Dvs. at man kan hive stort set alt el af, og skidtet kører fint videre.
Men hvis det ikke lykkes at finde fejlen i statoren kaster jeg mig nok over ensretteren alligevel... noget skal man jo prøve..:-)
Manglende tænding på ´84 XT600