Ny yammaha DT250 mx ejer {{forumTopicSubject}}
Hejsa folkens!
Jeg har erhvervet mig sådan en fin gammel yamaha dt 250 mx årgang 1980 fra det danske militær. den har været på danske plader før men har været afmeldt siden 1990. Har dog den gamle registreringsattest så det burde ikke være et problem at få den på plader igen.
Før syn skal der dog lige laves lys og el i hele cyklen da intet virker. Men ud over det virker den ret sund af en gammel dame at være.
Da jeg er ret ny i motorcykel verdenen og især i forhold til 2taks.. kunne det være mega fedt hvis der er nogen kloge mennesker derude der evt kender noget til disse skønne maskiner. eller bare generelt ved mere om dette emne end mig der ville være villige til at svare på noget af alle mine dumme spørgsmål der nok skal komme hen af vejen?
Først og fremmest så stoler jeg ikke på selvblandings systemet
så har valgt selv at blande benzin for nu.
Men så kommer det store spørgsmål. hvilket blandingsforhold skal sådan en have?
Internettet siger 10 forskellige ting og informationer på denne model er sparsomme. så kom gerne med råd og erfaringer
Nogen tips og tricks eller andet man skal være opmærksom på general?
Anbefalinger til mærke af 2 talks olie er også velkommende!
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
Var det min ville jeg tage en tur i thansen og købe sådan 2 her..
https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie-rens-og-pleje/2-taktsolie/castrol-power1-racing-fuldsynt.-2-takt/n1388086052/pn1758400164
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jan 2021
Emner: 1 Svar: 3
kan godt være min modvilje mod selvblanderen bare er skade fra tiden med crosser men så vidt jeg ved har autolube ikke blevet brugt siden den var på vejen i 90. ham jeg købte den af sagde at han aldrig havde stolet på det og brugt hjemmeblandet i stedet. er det noget måde at teste om det fungere som det skal? ville være ked af at skulle til at genopbygge motor.
jan 2021
Emner: 1 Svar: 3
Har læst mig frem til den skal have 10w-30 så det bare prøve
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
På en eller anden måde var den droslet, men det lykkedes aldrig at finde ud af hvordan.
Militæret vidste det ikke og Yamaha DK heller ikke. Som jeg husker det, så var de indkøbt i Holland til militæret, men importøren dernede kunne eller ville heller ikke hjælpe.
Jeg blandede også selv benzinen i forhold 1 : 40.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
angående drosling så gætter jeg på der har siddet en begrænsning i udstødningen da den var ny , ala dt175 som blev fjernet ved klargøring
nogle er opgivet til 16hk , andre til 22-24hk lidt set samme surdej som 175erens 10,5 hk droslet og 17,5 hk uden drosling
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
jan 2021
Emner: 1 Svar: 3
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
Men lige ved siden af racing olien i thansen skulle den delsyntetiske castrol 2t olie gerne stå.
Den har ændret navn nogen gange over de sidste år. Først lignede den racing olien på en prik, så skrev de scooter på dunken, nu står der vist "new" på etiketten og etiketten er rød så man kan se forskel på dem.
10w40 motorolie er normen men jeg bruger en lidt tykkere olie da det gør det nemmere at file kobling.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.038
især på sådan dame der var ung engang i 80'erne
feb 2005
Følger: 24 Følgere: 11 MC-er: 1 Svar: 39
Fed lille maskine, havde selv en på et tidspunkt og kørte land og rige rundt på den.. ;)??
sep 2010
Følger: 1 Svar: 1
Jeg har selv en. Også fra militæret, den er droslet i udstødningen. Dvs. man har sat en uoriginal udstødning på som giver et andet modtryk. Få fat i den originale, som ryger den af sted som et lyn... Når du har passeret 6000 rpm.
Har håndbogen og en del stumper til den.
Ny yammaha DT250 mx ejer