{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.367 visninger | Oprettet:

Claus J
Claus J
Tilmeldt:
10. maj 2020
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9

Strukket primærkæde på Yamaha XJ600 Diversion {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er i gang med at tage MC kort, og har derfor købt en Yamaha XJ600 Diversion, som jeg synes virker som en god begynder MC. Det var desværre nok en fejl!

Den rasler voldsomt fra motoren når den er kold, og det har vist sig at være primærkæden der har strukket sig.

Så vidt jeg kan forstå er det en stor opgave at skifte den, og den mekaniker der har kigget på den, har derfor foreslået, at skifte olien til en 20w/50, og så køre på den resten af sæsonen. Til vinter kan jeg så overveje om jeg vil skifte motoren, eller købe en anden MC.

Jeg vil derfor høre om der er en herinde der ved, hvad der sker hvis primærkæden knækker. En ting er at motoren så er færdig, men vil det f.eks. blokere baghjulet, så jeg risikerer at køre galt? Er det i det hele taget forsvarligt, at køre med en strukket primærkæde?

Mvh Claus.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strukket primærkæde på Yamaha XJ600 Diversion
  • #1   10. maj 2020 Normalt skifter man bare kæden? Syntes det virker meget drastisk at købe en ny motor.

  • #2   10. maj 2020 Det er altså primærkæden og den skifter men ikke bare lige.

  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9
    #3   10. maj 2020 Tak for svarene.

    Nej, som jeg har forstået det, skifter man ikke bare primærkæden. Motoren skal vist skilles helt ad.

    Er der en af der ved, hvad der sker, hvis den knækker når man kører på MC'en?


  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9
    #6   10. maj 2020 Næ træk er der nok ikke så meget af ;). Den har kørt 86t km.

  • #7   10. maj 2020 Kører selv FJ1200 fra "92" med + 120.000 Km, samme motorkonstruktion som din - Ja primærkæden er blevet lidt lang, men kæden er jo "kun" belastet under start. Min rasler lystigt når den er kold og specielt ved igangsætning ved lave omdrejninger, det har den så gjort de sidste 30 - 35 tusinde Km.
    Sådan en kæde knækker altså ikke bare lige, var jeg dig, ville jeg bare leve med lyden og glæde mig over en stabil mc.
    Ps. Døb den evt. "Rasle"


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.690
    #8   10. maj 2020 Kan du ikke lige fortælle hvem den mekaniker er - bare så andre har mulighed for at undgå sådan en mega idiot...

    Jeg køber heller ikke ideen om slidt primærkæde...


  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9
    #9   10. maj 2020 Tak for svarene. Jeg vil ikke nævne nogle navne, men mekanikeren jeg har snakket med har arbejdet med MC’ere de sidste 40 år, så lidt ved han jo nok :). Jeg kan sagtens leve med noget raslen, jeg ville bare gerne vide om jeg risikerer et styrt ved at køre med en strukket kæde. Men det lyder ikke som om det er så problematisk med en lidt for lang primærkæde smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.690
    #10   10. maj 2020 Jeg tvivler på du får en skriftlig garanti på hvor længe den kan køre, og det koster ham ikke noget at sige det til dig. smiley

    Jeg havde ikke kørt med det... I yderste tilfælde, KAN det godt lade sig gøre at den sætter sig i klemme - omend det nok ikke er så mange gange det er set.


  • #11   10. maj 2020 Det er ikke noget i stil med det her?
    https://m.youtube.com/watch?v=uA-p5pwepEo


  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9
    #12   10. maj 2020 Det lyder meget som den lyd, men efter at koblingen er pillet af, kan man mærke et pænt slup i krumtappen. Den kan ca drejes en kvart omgang uden modstand. Derfor er mistanken på primærkæden.

  • #13   11. maj 2020 Det er da ikke så skidt at skifte primærkæde. Af med ventildæksel af med bundkar drej krumptap til tændingsmærke T cylinder 1 i top. af med kædestrammer spring kæden ståltråd gennem øje på kæde og sammen med den nye og så igang med at fiske. Jeg har lige nu en fzr1000 exup der ligger exploderet på værkstedet grundet skift af starterkobling, der skal du have hele motoren skilt ad men tror helt sikkert med god vilje kan du skifte kæden uden motor kommer ud.

  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9
    #15   11. maj 2020 Hej Claus - det lyder spændende, men så vidt jeg ved er der ikke samleled på primærkæden. Og derfor skal motoren skilles ad. Men det er måske ikke korrekt?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.690
    #16   11. maj 2020 #13 - Det du beskriver, er knastkæden...

  • #18   11. maj 2020 Claus J,du kan vist se frem til en sjov samtale med Sven K.

  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9
    #19   11. maj 2020 Hej Peter k

    Hvorfor det?


  • #20   11. maj 2020 Efter al klogskab herinde kan du jo fortælle ham hvordan det skal gøres.

  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9
    #21   11. maj 2020 Nu ved jeg jo ikke lige hvorfor du bringer en Svend K på banen? Men hvis du læser mit spørgsmål så handler det ikke om hvad problemet er og hvordan man fixer det, men om hvad der sker, hvis primærkæden knækker. Der er ingen tvivl om at primærkæden har strukket sig - og derfor spørger jeg om der er nogen der ved om det er forsvarligt at køre med.

  • #22   11. maj 2020 Din mekaniker har jo sagt god for at du kan køre hele sæsonen. Og kan den køre hele denne sæson, kan den sikkert også køre næste og næste igen. Djull R skriver jo også, at han kører uden problemer.
    Det vigtigste er nok, at du kører den forholdsvist nænsomt, bruger den anbefalede olie, lader den varme lidt op inden kørsel, ikke bruger nedgearinger som bremse (altså hvor du gearer et trin eller to ned og slipper koblingen hurtigt med lukket gashåndtag), ikke kører den helt ud i gearene og heller ikke lader den sejtrække og hakke afsted.
    (Dette skrevet uden at have ekspertviden selvfølgelig).


  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9
    #23   11. maj 2020 Hej Claus P

    Tak for et super svar. Jeg må køre den som du beskriver og så tage stilling til hvad der så skal ske efter denne sæson.

    Også tak for de øvrige indspark.


  • #24   11. maj 2020 Ved ikke om det er det samme..men det er da vist en ret stor reparation smiley

    https://www.xjrider.com/viewtopic.php?t=6298


  • #25   11. maj 2020 Det var da ellers noget af en kæde. Utroligt hvis den kan strække sig så meget at man kan dreje krumtappen en kvart omgang. Kan det tænkes en kædestrammer er defekt. Tænker der må være sådan en.

  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 9
    #26   11. maj 2020 Ja det er en stor opgave. Det er ikke helt den samme reparation, men det er tæt på. Krumtappen skal fritlægges for at få kæden på. Der er så vidt jeg ved ikke nogen kædestrammer til den kæde.

  • Kenn Brink S
    Kenn Brink S Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 3 Svar: 1
    #27   12. maj 2020 Hej Claus.
    Jeg har måske en løsning til dig.Prøv at kontakte mig 23802772


  • #28   13. maj 2020 Lad os nu ikke glemme at en kæde ikke strækker sig, men bliver slidt

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #29   14. maj 2020 Nogle kæder er af sikkerhedshensyn lavet uden samleled - så skal de bare nittes sammen istedetfor.

    Men er en kæde slidt skal man som regel også skifte kædehjulene, medmindre man kan få en kæde med overstørrelse ruller - men det bedste er at skifte begge dele, da en ny kæde på slidte kædehjul hurtigt vil blive slidt.

    En kæde kan godt blive strukket pga. slid eller overbelastning - har netop skiftet en kæde som var strukket så meget i et område at det var umuligt at justere kædestramningen, da kæden skiftevis var for stram og en halv omgang senere for slak.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.690
    #31   14. maj 2020 Jeg tror ikke der er så mange der har set en primærkæde før...

    Hvad betyder "slak"?


  • #32   14. maj 2020 Hej.
    Du køber en kæde med en samler på, sprænger den gamle kæde med en kædesprænger, eller hvad i nu kalder den.
    Så samler du den nye og den gamle kæde, og så trækker du den rundt og så har du en ny kæde på. Det har vi da gjort masser af gange, det tar ikke lang tid.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.690
    #33   14. maj 2020 #32 - Gider du godt lige undersøge hvad en primærkæde er, inden du kommenterer?

  • #34   14. maj 2020 Ja man kan bare kigge på #24s link, billede 11 og 17 (hvis jeg har talt rigtigt). På andre motorcykler (Harley Davidson f.eks.) sidder primærkæden mere tilgængeligt.

  • #35   14. maj 2020 Jøsses ....
    Primær og knastkæde er IKKE det samme ( til dem der stadig ikke forstår hvorfor man ikke bare lige)

    Ole B. Tak for et dejlig grin i sofaen , du er sgu skøn smiley


  • #36   16. maj 2020 Hvis jeg forstår primærkæden som den kæde, der trækker knastakslen, så vil jeg mene, at det ikke er farligt at køre med den, selvom den skulle knække. Hvis den knækker, og dine ventiler står uheldigt, vil de blive ødelagte af stemplet, der rammer op i dem. Det er ikke det samme som f.eks. et stempel, der sætter sig fast, for så blokerer hjulet. Men... jeg er ikke prof. mekaniker, så gør din egen research og vurdering.

  • #39   16. maj 2020 @Lars B.

    Det er knastkæden der styre knaster og deraf ventiler i forhold til krumtappen. Denne kæde overfører kræfterne fra krumtappen til gearkassen(koblingen)
    så et brud vil måske blokerer gearkassen.. Jeg finder dette ret farligt (det er ok at være uenig smiley )
    jeg kørte ikke 1m med en kæde med et slup på 1/4 omgang !!!!


  • #40   16. maj 2020 Ja, ok. Alle uregelmæssigheder er selvfølgelig farlige. Og hvis man er i et sving, er det selvfølgelig ikke rart at motoren bremser frem for at holde farten.

    Jeg tænker fra lign. situationer med biler, hvor motoren havarerer pga. kæden hopper eller knækker, hvilket "kun" resulterer i ødelagte ventiler og måske topstykke/stempler. Men det kan selvfølgelig godt være, at en MC-motor er konstrueret anderledes og derfor vil få andre skader (?). På Mercedes findes der i øvrigt kædestrammere, der holder kæden stram, så den ikke hopper et led


  • #41   16. maj 2020 Få det lavet eller sælg den og køb en anden, det er ikke fedt at køre på noget man ved er defekt.

  • #42   16. maj 2020 @Lars b

    Nu hører du lige efter !!

    De kæder og kædestrammer du referere til er KNASTKÆDER sådan nogle har motorcykler også. Med præcis samme resultat som biler hvis noget hår galt.

    Dette er PRIMÆRKÆDEN den som overfører kræfterne fra krumtap til gearkasse...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.690
    #44   17. maj 2020 I guder mand...

    #40 - Der er altid kædestrammere på en KNASTkæde.

    MeN dEt Er iKKe eN kNaStKæDe vI sNaKkER oM!!!!!!!!!1111


  • #45   17. maj 2020 Skal man grine eller græde?
    Jeg foretrækker at grine. smiley


  • #46   17. maj 2020 Hvis i mener det er den brede kæde er det kun til at starte motoren med, derefter kører den friløb på starterkoblingen. Kraftoverførsel til gearkasse kommer ikke via kæde men tandhjul på koblingen til krumptap. Og der sidder kun kædestrammer på knastkæde, og omkring kædesamlere, så er det korrekt at den brede skal skiftes hvis den er for slap omkring knast kan der købes samlere, både med lås og dem der skal nittes. Snupper gerne et billede af min adskilte fzr1000 til dem der ikke ved der findes kædesamlere til en knastkæde.

  • #47   17. maj 2020 Min primære kæde har en knastkædestrammer

  • #48   17. maj 2020 @claus


    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.690
    #49   17. maj 2020 Tråden der bliver ved med at give. smiley smiley

    profilbillede
  • #50   17. maj 2020 claus L, kig på billede nummer 17 i linket i indlæg #24. Billedserien handler om en udskiftning af et starter-tandhjul. En del af forvirringen kommer nok af at kæden af en eller anden grund bliver kaldt "starter chain" i de officielle papirer.

    Mens jeg skrev, kom der flere indlæg som mit smiley


  • #51   17. maj 2020 Claus P. Det ændrer jo ikke at den kun bruges til opstart af motor. I min manual, kalder de det en HY-VO chain.

  • #52   17. maj 2020 Lige et snapshot fra min manual.

    profilbillede
  • #53   17. maj 2020 ... hvordan vil du så forklare overførslen af kraft fra krumtap til gearkasse? Er der en eller anden usynlig forbindelse? Luftoverførsel?
    Det er rigtigt at primærkæden sidder på samme aksel som starteren også trækker på... og måske derfor kaldes "startkæden".

    HY-VO betyder (googlede det lige) high capacity high velocity.


  • #54   17. maj 2020 Claus P. Gearingen på den ene side af krumptap, til koblingshuset.

  • #55   17. maj 2020 Billede af primær drive.

    profilbillede
  • #56   17. maj 2020 @Claus L

    Dette er mit absolut sidste indlæg i denne tråd i et forsøg på, på en pæn måde at få dig til at forstå du tager fejl....

    På nogle motorer er primær trækket tandhjulsdrevet, på andre foregår dette træk med en kæde. ( på en Harley er det helt separat og sin helt egen konstruktion som forbinder motor og gearkasse )

    Prøv at sammenligne dit billede #55 med mit #48.. 100% samme funktion ...

    Starteren har altså ikke sin egen aksel der går ind med en MEGA kæde og trækker på midt krumtap, som derefter bare løber i frihjul mens cyklen krydser endnu et kontinent...

    Du må gerne kigge,tænke og søge inden du svarer smiley


  • #57   17. maj 2020 Og lige til at supplere Brian S (og jeg er Claus P, ikke Claus L): billedserien https://www.xjrider.com/viewtopic.php?t=6298 viser helt tydeligt fra billede 1, at koblingen ikke går i direkte indgreb med et tandhjul på krumptapakslen.

  • #59   17. maj 2020 Til dem, de få???, som stadig ikke har forstået forskellen på primærkæde og knastkæde:
    Den røde pil peger på PRIMÆRkæden
    Den blå pil peger på KNASTkæden, men den er lidt svær at se ved siden af primærkæden smiley


    profilbillede
  • #60   17. maj 2020 Claus P my mistake kiggede også på splittegning af min egen fzr 1000. Og kan godt se en xj600 er bygget anderledes.

  • #62   17. maj 2020 Ikke helt i mål smiley Hovedspørgsmålet var jo, om det er risikabelt eller ej at køre på motorcyklen.
    Er der nogen sandsynlighed for at kæden brister, og hvis den brister vil den så kunne blokere gearkasse og baghjul (indtil man får trukket koblingen)? Eller er der tale om et slid, der er til at leve med? En reparation på et værksted er nok urealistisk pga de mange arbejdstimer, der skal til.


Kommentér på:
Strukket primærkæde på Yamaha XJ600 Diversion

Annonce