{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.606 visninger | Oprettet:

Forbremser blokeret efter stået stille natten over {{forumTopicSubject}}

Har en cbr 600 f3 hvor forbremsen er blokeret efter den har stået stille natten over.
Kan lufte bremserne ud (der kommer ikke luft ud kun væske) også kører det uden problemer ind til næste morgen.
Har renoveret hoved cylinderen, skiftet bremse rør og har haft skilt kaliberne og renset stemplerne og smurt det hele. Håber nogen kan hjælpe smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forbremser blokeret efter stået stille natten over
  • #1   26. apr 2020 Har engang oplevet at en NY bremseslange var defekt indvendig og ikke ville slippe væsken/trykket retur efter bremsning....det viste sig at være en fejlproduktion og der var kraftige gummi grater indvendigt i bremseslangen.... det gjorde at kaliber holdt trykket på skiven, fordi der sad bevæglige gummi grater og blokerede retur trykket....ja man tror det er løgn...men den er god nok!!! Spørgsmålet er om en bremseslange som har fungeret fint over lang tid, kan perforere indvendigt og bloker tilbageløb?

  • #2   26. apr 2020 Som nr 1 - jeg har haft den samme fejl på en slange der havde været monteret fra ny - efter 5 års brug smiley


  • #3   26. apr 2020 Hvis det er som 1 & 2 beskriver, sker det vel ikke henover natten??
    Så burde det jo være galt hver eneste gang man bremser??

    Når den har stået natten over, kan du så få den til at slippe, ved at åbne luftskruen på caliperen, eller hvordan får du den fri igen?


  • #4   26. apr 2020 Hvis den hænger lidt, er det ikke sikkert at man bemærker det ved kørsel...men skal man skubbe mc ved håndkraft i eksempelvis indkørsel næste morgen, så er man ikke i tvivl...

  • #5   26. apr 2020 ja hvis jeg åbne luftskruen på caliperen så kan den trille igen smiley
    og har skiftet slanger for at se om det var dem den var gal med men det hjalp ikke


  • #6   26. apr 2020 OK, så er det altså pga tryk i det hydrauliske system, at bremsen blokerer.
    Men er den HELT blokeret, eller hænger den bare lidt, som nævnt i #4??
    Umiddelbart bør der ikke kunne opstå tryk i systemet, da der er fri passage mellem caliperen og reservoiret ved hovedcylinderen, når håndtaget er sluppet.
    Du skriver at det er en F3, jeg går ud fra at der ikke er ABS eller Dual Brake på sådan en.
    Jeg er faktisk ikke lige helt klar over hvordan sådan en Dual Brake er forsynet med bremsevæske, det er jo lidt en bremse i bremsen, men det er der sikkert andre, som kan kaste lys over smiley


  • #7   26. apr 2020 Den er helt blokeret. Hvis jeg bare åbner luft skruen kommer der væske ud. Og nej der er ikke ABS eller dual brake på. Altså der er 2 skiver forand men går ikke ud fra at det er det man kalder dual brake smiley

  • #8   26. apr 2020 Dual brake er et system, som gør at du bremser på begge hjul samtidig, uanset om du kun bremser på forhjulet eller baghjulet.
    Det lyder umiddelbart lidt mystisk at der sådan ud af det blå kan opbygges tryk henover natten. Hvor meget bremsevæske er der i reservoiret ved hovedcylinderen?
    Det skal passe med skueglasset, men det kan godt være lidt svært at se nogle gange.


  • #9   26. apr 2020 Væskestanden i beholderen er lige mellem hel fyldt og minimum


  • #10   26. apr 2020 Af med kaliprene og kontroller at alle stempler bevæger sig frit, det vil sige når du presser et stempel ind og slipper, skal det komme lidt ud igen.
    kontroller også at forbindelse mellem håndtag og bremsemaster har frigang, så stemplet i bremsemasteren kan komme helt ud og åbne for udligningshullet i masteren.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #11   26. apr 2020 Prøv bare for sjov at afmontere dit bremsegreb natten over jvf det #10 siger.

    Hvis det ikke kan gå langt nok tilbage til at det lille hul i masteren åbnes, så kan trykket kun gå den ene vej som er ned i kaliprene.

    Er det uoriginalt greb? Når det går retur, skal der være en mikro bønne frigang før grebet trykker på stemplet i masteren. Det kan også være at det lille hul er blokeret - det giver samme symptomer...


  • #12   26. apr 2020 Vestjyden, mener kun dual brake på Honda fungerer på bagbremsen....fodbremse aktiver 2 stempler på skiven foran....
    greb til forbremse aktiver kun frontbremse...


    profilbillede
  • #13   26. apr 2020 Edit.....Min fejl vestjyden....Der er dual brake systemer hvor forbremse også aktiver bagbremsen...Du har ret.

    Eksempelvis VFR 800 1998-2001..


  • #14   26. apr 2020 Dual Brake hos Honda: Ved benyttelse af forbremse vil venstre kaliper rotere opad, hvorved et lille bremsestempel i kaliperen påvirker bagbremsen, alt efter, hvor hårdt man bremser. Ideen er god, men i praksis er der lidt bøvl med at få udluftet ordentligt. Jeg har været nødt til at blokere dette lille stempel, da det ikke gik på plads igen. Dette gav en kæmpe frigang og højlydte "klonk" ved bremsning. Nu bremser den helt normalt, dog altså ikke på baghjulet ved tryk kun på forbremsen. Passer mig udmærket selv at kunne bestemme! Nå, så er vi igen væk fra emnet...…….
    Hos en bekendt med BMW gik bremsevæske igennem inderste lag gummi og dannede en bobbel, der hindrede væsken i at løbe tilbage. Men du har skiftet slanger? Så er det jo nok ikke det!


  • Strøm
    Strøm Tilmeldt:
    maj 2015

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 80
    #15   26. apr 2020 Kaliber utæt omkring stempler / stempel + surt bremsevædske?? Skive måske for tyndslidt?

  • #16   26. apr 2020 Knud H, Tak for den fine beskrivelse, desværre bringer det os ikke tættere på en løsning af problemet.
    Ideen med at tage bremse grebet af natten over er ihvertfald så simpelt som det kan blive.
    Men hvis hullet ikke er frit, kan der jo heller ikke komme bremsevæske ned i slangen. Så når trådstarter lukker væske ud, vil han ikke kunne bremse, ihvertfald ikke efter at have gjort det nogle gange.
    Prøv at tage caliperen af som foreslået. Nu skal du kunne trykke stemplet ind, som i HELT ind. Prøv så at pumpe det ud igen med håndtaget og gentag gerne et par gange. Hvis det virker i begge sider må vi antage at det fungerer som det skal. Kan du derimod IKKE trykke stemplet ind, kan fejlsøgningen fortsætte, fx ved at løsne banjo bolten ved hovedcylinderen, er der så gennemløb, må fejlen ligge i hovedcylinderen.
    God fornøjelse med fejlsøgningen.


  • #17   28. apr 2020 Min lavede lidt samme vrøvl efter en renovering. Det viste sig at det nye stemplet i masteren var for lang. Den master der sidder på min var til en cb500 og havde bestilt til en cb750.
    Det gjorde synder lille returhul ikke blev frit så væsken kunne løbe tilbage.


Kommentér på:
Forbremser blokeret efter stået stille natten over

Annonce