1.243 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Fjeder bag - Suzuki Bandit Fjeder bag - Suzuki Bandit

Hejsa, jeg har forstået at fjedre er et overset område mht forbedring af køre egenskaber på en mc.

Derfor overvejer jeg progressive fjedre for og bag. Havde egentlig tænkt at få et værksted til det, idet jeg ikke råder over garagefaciliteter. Men måske bliver det et vinter projekt, hvor jeg kan være indendørs.

MEN når det gælder fjederen bag kan man jo skifte fjederen alene eller hele fjederbenet. Der er en kraftig prisforskel og vil høre om nogen kan kaste lys over hvad man opnår ved også at skifte "benet"?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fjeder bag - Suzuki Bandit
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.915
    #1   22. sep 2019 Man får muligheden for at justere karakteristikken på affjedringen, og så kan den nye bagdæmper oftest også serviceres, i modsætning til den originale.

  • #2   22. sep 2019 Jeg har en hyperpro streetboks på min "bandit"
    Fordelen ved hyperpro dæmperen kontra kun en fjeder, har for mit vedkommende været at jeg har kunne justere returdæmpning og fjederforspænding efter formål fx banekørsel kontra touring med fruen smiley

    Andre lidt mere highend cykler har sådan nogle muligheder på den originale dæmper, men det er desværre sparet væk på vores billige suzukier smiley

    Jeg ville gå til en proff og få det lavet smiley jeg købte kittet hos MC teknik hyperpro, han lavede forgafflen som jeg kom med løst, jeg monterede selv benene og dæmpere smiley


    profilbillede
  • #3   22. sep 2019 Til det du beskriver du anvender din cykel til er det spild af penge, medmindre du meget ofte kører med passager og fuld oppakning.
    Du skal blot sørge for at den affjedring du har er intakt, så’n en Bandit bliver aldrig en fuldblods racer......Øhlins eller ej...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.915
    #4   22. sep 2019 Det er aldrig spild af penge at få en mere præcist og ensartet styrende MC. smiley

    Standard affjedringen er et kompromis på de fleste cykler, så opgradering er altid en god ide, når cyklen når en vis alder.


  • #5   22. sep 2019 3#
    Jeg er uenig smiley
    Hvorfor ikke få det bedste ud af det man har? Og "så" mange penge er det trods alt heller ikke, jeg gav samme pris som tidligere ejer har brugt på slip-on. smiley
    Folk giver gladeligt mange penge for udstødninger, rizoma blink, race dæk de aldrig får brugt osv osv. Men en indkøring af deres 3500kr PC? Det må hellere spares væk, en fil fra nettet virker nok..
    Men ja sådan en færge har sq sine begrænsninger som racer smiley


  • #7   23. sep 2019 Tak for input. Lidt mere at overveje... smiley

  • #8   25. sep 2019 Der er åbenbart delte meninger. Her er et klip, godt nok af ældre dato. Her fraråder skribenten progresive fjedre.

    Vælg lineær type
    Er justeringen ikke omkring midt, her tales midterste ca. 25%, bør fjedre udskiftes. Skal fjedre udskiftes er det vigtigt der vælges den lineære type. Progressive fjedre ødelægger ofte køreegenskaberne, specielt bagtil, da moderne motorcykler er udstyret med et linksystem, der gør den almindelige fjeder progressiv. Det er sjældent nødvendigt at skifte forreste fjedre.

    Som tommelfingerregel kan det siges at bagerste fjeder skal have en styrke, målt i Newton Meter, som førerens vægt i kg. En person på 80 kg bør altså have en lineær fjeder på 80 N/cm.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.915
    #9   25. sep 2019 #8 - Kildeanvisning, tak... Ellers er det bare tekst som enhver kunne have formuleret.

    Alle fjedre er progressive - men nogle mere end andre. Hvad man vælger, er op til en selv og ens personloge præferencer.


  • #10   25. sep 2019 affjedringen er trods alt det som holder hjulene på vejen, dårlige dæmpere kan komme til at koste en livet, hvis affjedringen er dårlig så hjælper selv verdens bedste dæk dig ikke, affjedring skal passe til hver rytter, man kan sagtens bare købe et sæt öhlins til mange tusinde men det skal også indstilles ellers kan man ligeså godt lade være

  • #11   25. sep 2019 Har haft progressive forfjedre af et anerkendt fabrikat og dette synes jeg ikke var lykken

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.915
    #12   25. sep 2019 Har eksperimenteret med både progressive (dem folk kalder "lineære") og mere progressive fjedre - begge har styrker og svagheder, som man skal gøre op med sig selv om man vil have i sin MC.

  • #13   29. sep 2019 Hej Sajmon
    Tekst jeg har kopieret er hentet her.
    https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE3824735/Rigtigt-affjedrings-setup-kan-redde-liv/


Kommentér på:
Fjeder bag - Suzuki Bandit

Annonce