1.629 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Ventil tikkeri og justering... Ventil tikkeri og justering...

Måske verdens dummeste spørgsmål MEN...;

Jeg har fået købt mig en fantastisk ZX10 tomcat (1989), den tikkede noget når motoren blev varm eller raslede (ja syns sku det er svært at høre forskel på om det er knastkæde eller ventiler...
Nå men, har nu stillet ventiler, da jeg læste at de shims kan gøre spillerummet for småt... Skal siges at jeg aldrig før har justeret ventiler med shims, kun med skruer på vippearmene...
Nu blev jeg endelig færdig og syns sku jeg har målt at gennem tjekket alle youtube videoer, for at have en ide om hvad faen jeg lavede....
Har lige haft startet den op og syns sku det er blevet værre med det tikkeri... smiley
Det skal siges at den har kørt ca. 100.000 km, men den skal vel ikke tikke, nu hvor jeg har justeret dem ind??
Og kan knastkæden lyde som ventil tikkeri (raslen)??

Please fornuftige svar OG på forhånd tak..

Morten

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ventil tikkeri og justering...
  • #2   2. sep 2019 Prøv lige først at kontrollere kædestrammeren, på min havde den sat sig fast, da jeg tog den ud og motionerede den, så virkede alt igen smiley

• #3   3. sep 2019 Tak for svar begge... Jeg prøver lige og skubbe lidt til kædestrammeren manuelt... Kæden virkede umiddelbart fin og fast.....
    Prøver lige og stramme den op og så ser jeg... smiley

Vender frygtløst tilbage smiley

• #4   3. sep 2019 Nu ved jeg ikke bare om det er mig, men de forpulede shims er sku da noget fanden har skabt.... På en motor med skrue justering, tager det maks 30 min.... smiley

• #5   3. sep 2019 Det er mere besværligt at justere, men det er altså en af priserne når man vil have noget højtydende, så nytter det ikke der sidder en skrue og gevind som motoren skal vippe så mange gange i sekundet, bare fordi det er lidt nemmere når det skal justeres hver 30000 km smiley

• #6   3. sep 2019 Andreas jamen du har jo fuldstændigt ret, men for hulan da et arbejde.... Hahahahaha

• #7   3. sep 2019 Jep.. Men med en micrometermåler bør det blive rigtigt første gang smiley

• #8   3. sep 2019 Har du checket strammeren til kæden ned til starterdrevet? Hvis den er defekt eller slidt larmer den og det kan tolkes som knastkæden er slidt.. Er det meget galt kan du se mærker på udvendig side af koblingskurven og så skal du ikke køre mere på den inden den er skiftet - eller konverteret til manuel justering..

• #9   3. sep 2019 #8 helt enig, den havde jeg lige glemt. Den smadrer koblimgsskålen, og de er ikke til at skaffe, fordi den har en svaghed.

• #10   3. sep 2019 Omkring starter kæden, fik jeg det råd at hvis den gas et "smæld" eller en lyd når jeg slipper startknappen, er det som du siger... Den lyder fint....
    Hvor sidder den strammer??

• #11   3. sep 2019 #7 Du mener et skydelæred der er digitalt ikk?? smiley

• #12   3. sep 2019 Jeg tror simpelthen jeg laver en ommer.... Altså af med låget og måle spillerum igen, så er jeg da sikker på det ikke er der problemet ligger....
    Nu ved jeg at en ZX10 fra den årgang er noget urolig og ikke står som en symaskine, men i kender det sikkert nok selv, man tænker at de skal være tyst... Måske ser jeg spøgelser...
    Kan man lægge en video op her?? (ved godt det er mega svært, at høre en en video fra en telefon, but still....

• #14   3. sep 2019 Okay, så aner jeg ikke hvad det er, men google er min ven... smiley hahahaha

Okay fandt det, mener i at et digitalt skydelæred ikke er præcist nok??

• #16   3. sep 2019 Det var mig der nævnte det med et smæld når man slukker maskinen, men strammeren på starterkæden kan godt være for slap selvom den ikke siger smæld når den slukker. Kæden sidder under højre motordæksel ;-).
    Og ja micrometer, skydelære er ikke præcist nok.

• #17   3. sep 2019 #15
    Arh men du må da virkelig undskylde jeg ikke havde den mindste ide, om hvad det var han mente og hvad fanden det var/er..... OMG....
    Taler du sådan til alle der ikke ved hvad speciel værktøj og mange andre ting hedder???

Tænk hvis andre talte sådan til dig, når du hører et ord eller noget du ikke aner hvad er, ville du så bryde dig om at blive nedgjort på den måde??? I Think NOT....

• #18   3. sep 2019 #16 Andreas

TAK for et menneskeligt og fornuftigt svar smiley Thumps up

Nu blev jeg klogere på de to ting smiley

• #19   3. sep 2019 #17 tag dig ikke af Hans Henrik, han taler sådan til alle. Jeg ved ikke præcis hvad hans problem er, bare ignorer ham smiley

• #20   3. sep 2019 Tak Andreas smiley

Jeg var på vej ind for at blokere det fjols, men kan se at jeg ikke kan se hans kommentarer mere smiley
    Så enten har han blokeret mig, eller også har hans hjerne pludselig fået et wake up call smiley hahahahaha
    Og igen TAK for din hjælp smiley

• #21   3. sep 2019 Han sletter sine kommentarer. Jeg gætter på, for at fjerne spor, så administratorer ikke kan se hvor meget et fjols han er. Ingen problem smiley

• #22   3. sep 2019 https://www.youtube.com/watch?v=t-lQdQMm45Y&feature=youtu.be

Håber lyden er okay smiley

• #23   3. sep 2019 Det lyder bestemt som om den tikker. Det kan faktisk også være en utæt udstødningspakning. Men så skal den stoppe med at tikke hvis du giver den lidt omdrejninger og slipper gassen, mens den falder ned til tomgang tikker den ikke hvis det er udstødning. Hvis den stadig tikker, så skal du nok undersøge ventilerne igen. Den skal ikke sige sådan

• #24   3. sep 2019 Super tak, så er vi helt enige....

Jeg må i gang igen... smiley

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #25   3. sep 2019 Den er nu meget nem at skifte shims på, du ved godt at vippearmene bare skubbes til siden ikke ? brug en magnet pen til at få brikken op.
    Start med den venstre cyl. 1 drej den i top så begge knaster ikke rører ventilerne, ud knast peger frem, ind knast peger bagud, når den er justeret drejes motoren frem så cyl 2 er i top, herefter drejes motoren frem igen, så er det cyl 4 der justeres, drej igen så er det cyl 3

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #26   3. sep 2019 De gamle ZX 10 kan godt klapre en del i karburatoren, især den venstre bliver slidt i spjældet.

• #27   4. sep 2019 Fanta.... Det anede jeg ikke, har jo haft knaster og hele lortet af for at få dem ud... smiley

Jeg troede at vippearmene sad fast, kan man virkelig bare skubbe dem til siden??? smiley
    Er der noget der skal løsnes for at de kan rykkes eller hvordan??

Kæft en forskel det vil gøre...

• #28   4. sep 2019 Ja de kan bare rykkes til siden smiley

• #29   4. sep 2019 Arh men for H--------- Kæft jeg har brugt TIMER på at skille det hele ad smiley hahahaha....

TAK!!!!! Andreas og Fanta...

• #30   4. sep 2019 Ja så bliver det til en stor omgang kan jeg godt se, velbekomme smiley

• #31   4. sep 2019 Der manglede faneme shims i to af ventilerne smiley

Jeg fandt den ene nede ved svinghjulet (og har stået og kigget, med lys og lygte for at se om den anden skulle ligge et sted i toppen) men kunne ikke finde den anden, jeg håber ved gud at jeg har overset den på en eller anden måde (altså at jeg har glemt at sætte den i..) ved ikke lige hvordan fanden det kan ske...
    Nå men sikke en forskel, selv om de ikke er justeret 100% lyder den faktisk bedre end før jeg gik i gang...
    Tusind tak for hjælpen ALLE sammen smiley

Nu samler jeg den færdig og kører nogle rolige ture på svinet smiley

• #32   4. sep 2019 Ja så må vi håbe den manglede helt eller har fundet vej ned til bundkarret, for de er dælme hårde, og kommer den ind imellem to tandhjul, så er den motor færdig. Men det giver noget bedre mening at den tiggede så smiley

• #33   4. sep 2019 Har du magnetisk bundprop i?
    Så kunne det jo være at du fik den igen på en pæn måde smiley

• #34   4. sep 2019 Hans Erik..

Nej desværre ikke, men tro mig den er bestilt....

• Preben L
    Preben L Tilmeldt:
    maj 2021

Svar: 3
    #35   1. aug 2021 Tillader mig lige at skrive i den her tråd.
    Har ikke den store mekaniske erfaring, men helt præcis hvordan kontrollerer jeg kædestrammeren? Min egen zx10 larmer nemlig også kæden(tror jeg det er)

• #36   1. aug 2021 #35 jeg havde engang en gpz1000rx med zx10 motor. Den larmede også, da jeg tog strammeren ud, fandt jeg ud af den havde låst sig, så den ikke selv kom længere ud, jeg motionerede den lidt om monterede den igen, og vupti alt godt igen smiley

• Preben L
    Preben L Tilmeldt:
    maj 2021

#37   1. aug 2021 Er det bare at afmontere den og montere den igen bagefter, eller skal den justeres bagefter manuelt?

• #38   1. aug 2021 Af med den, forsigtigt, hvis den ikke automatisk har strukket sig helt ud, så sidder den fast. Når du har den ude, skiller du den motionerer og renser den. Når du sætter den i igen, skal den være trykket helt sammen. Jeg kan ikke huske hvordan, men der er en måde at låse den når du monterer. Så slipper du låsen og den skal stramme kæden, så sætter du cyklen i gear og trækker den forsigtigt fremad Kun fremad, så motoren drejer en smule, så skulle den gerne være ok igen smiley den er fjederbelastet så ingen justering.

• Preben L
    Preben L Tilmeldt:
    maj 2021

#39   1. aug 2021 ?? Tak det vil jeg prøve

Kommentér på:
Ventil tikkeri og justering...

Annonce