{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.120 visninger | Oprettet:

skift af baghjuls lejer {{forumTopicSubject}}

Hejsan!

Jeg står i den situation at jeg snart skal skifte baghjuls lejer på min fzr, for der er ved at være lidt rigelige slør i :s. I følge af det har jeg et par spørgsmål!
Når jeg nu skal bestille lejer, så kan jeg vælge mellem bare at få lejerne og så et sæt med simmerringe osse... Prisforskellen på de 2 er vist næsten 200kr, så kunne godt tænke mig at vide hva forskellen er, og hvad jeg bør vælge. Det skal siges at cyklen har kørt 67000.

Jeg kunne osse godt tænke mig at vide hvor svært det er at skifte sådan et hold lejer. Skal jeg bruge noget specielt værktøj, noget jeg skal være opmærksom på?

Mvh Søren

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skift af baghjuls lejer
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.695
    #1   17. sep 2007 Tag dem med nye simmerringe - det er en god ide at skifte dem uanset hvad. De går gerne lidt i stykker når man skal have dem ud...

Du skal ikke bruge andet end en lang tyk dorn + hammer til at tæve lejerne ud - og når de igen skal slås i. Det er en god ide at få en lejekyndig til at kigge dig over skulderen når de nye skal i, for man skal være lidt forsigtig med hvor man slår på dem.

• #2   17. sep 2007 Slip lidt af de gamle lejer på en bænksliber, så omkredsen bliver mindre og brug så den til at ligge oven på det nye leje når du skal slå den i .

• #3   17. sep 2007 ja eller find det store topnøglesæt frem og vælg en top der kan bruges til at banke det nye leje ind i fælgen, husk at toppen skal ligge an mod den yderste lejering, og pas på ikke at ødelægge den simmerring der sidder på lejet.

• #4   17. sep 2007 Tak for de gode svar...

Jeg vil lige tillade mig at komme med et ekstra spørgsmål...

Jeg fortalte min pappa at jeg nok lige skulle have sat et hold nye lejer i mit baghjul, og kunne han da ikke forstå, sådan nogle skifter man da ikke, den trykker man da bare sammen og så kan de lidt igen smiley - Gør man det i dag? eller var det bare i gamle dage?

• #5   17. sep 2007 Hvis du er glad for dine "Alu-fælge" Så får du en mekaniker til at "Presse" dine nye lejer på plads i fælgen...

Hvis du "slår" lejet i, ( det kan godt gøres, men vil ikke anbefale det ) skal du bare slå en lille smule skævt, og du ødelægger din fælg....

• #6   17. sep 2007 søren, jeg tror din far skal kigge lidt på noget nyere teknik, det er ikke adskildte lejer som sider i din bike, det er ganske almindelige kuglelejer, og dem kan man ikke spænde op, dem skifter man.
    Man kan måske spare lidt penge på at banke lejerne og pakdåserne ud og tage ned til din lokale stågrosist og købe dem der, det er ikke noget stort arbejde, vil tro det kan klares på en god halv time hvis man ikke holder for mange ølpauser

• #7   17. sep 2007 pas på at du får lejerne ud lige, altså man skal banke lidt forsigtigt hele vejen rundt langs yderringen så lejet ikke kiler sig fast, man skal ikke bruge mange kræfter, det skal lirkes ud.

• #8   17. sep 2007 Bedst at bruge det med at slipe af det gamle leje, da mange toppe fra topnøglesæt er afrunede og nemt glider vad siden af nå du banker på den, med den gamle leje er du sikker på at ha en god anlægsflade og ødelægger ikke det nye leje. En god ide er smøre lidt fedt udvendig på det nye leje så glider den lidt nemere når den skal i. husk lige at det er også en god ide at skifte pakdåserne der sidder foran lejet (kan kun købes org.)

• #9   17. sep 2007 Pakdåser er ikke lig med simmeringe?

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.695
    #10   17. sep 2007 Jo..

• #11   17. sep 2007 Godt så, dvs jeg bestiller et helt hjulleje sæt (lejer + simmeringe) og så burde jeg have alt det jeg skal bruge...

Mht selv at slå lejer ud og i... er det så så svært som nogle af jer får det til at lyde?

• #12   17. sep 2007 De kan sidde ret godt fast, men hvis du har en god lang dorn der ikke er for slidt på enden, så kan det sagtens lade sig gøre.

• #13   17. sep 2007 Husk at lejerene skal slås ud fra bagsiden . lig hjulet på en træklods så den ligger på navet, så du ikke ødelægger fælget.

• #14   17. sep 2007 Der er vel ikke andet for end at prøve, og hvis det går helt galt må man vel bare køre om til mekkeren, og få det klaret?

• #15   17. sep 2007 Man lære jo også af, ved at selv prøve.

Kommentér på:
skift af baghjuls lejer

Annonce