{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.372 visninger | Oprettet:

Måling af tændspole {{forumTopicSubject}}

Jeg tester tændspoler efter en internetopskrift på engelsk??
Primærviklingen viser 0,2-0,6 ohm alt efter multimeter. Det skulle være ok.
Sekundærviklingen viser ingen ting mellem stel og der hvor tændrørskabel kommer ud. Den skulle ifølge opskriften vise mellem 8 og 11 ohm. Læser jeg engelsk forkert, og måler det forkerte sted?
Motoren har 2 tændspoler som hver lever gnist til 2 cylindre.
( det er godtnok en påhængsmotor, men min erfaring med motornørder er langt bedre på dette forum??)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måling af tændspole
  • #2   23. jul 2019 Den går ikke rent på 1 eller 2 cylindre. Det kan også være et kaburatorproblem, men jeg vil sikre mig at det ikke er noget tænding inden jeg kaster mig ud i sværttilgængelig finmekanik ( 4xkaburatorer gemt godt af vejen)
    Tændrør er fuldstændig rene ( nye), så de kan ikke fortælle mig meget, dog fornemmede jeg at nr4 var våd og det tyder jo på tænding, men nr 1 som den deler spole med kunne jeg ikke se noget ved ( derfor mistanke om kablet)


  • #4   24. jul 2019 Vil så lige indskyde, at nye tændrør sagtens kan fejle... Har oplevet det en del gange specielt efter kort tids kørsel mangler den ene pludselig.. og her kan du igen prøve og skifte fra den der var våd og bytte rundt og se om problemet flytter sig som @johan også skriver.. smiley

  • #5   26. jul 2019 Jeg har selvfølgelig byttet om på tændrør osv. Fik målt begge tændspoler, som viste sig identiske. Så enten er det tænding inden spoler eller noget kaburator. Jeg kan desværre ikke måle varme på udstødningsmanifold ( bådmotor, der er ikke tilgang til manifold).
    Er kommet til at spekulere på om det (måske) våde tændrør kan være fordi kaburatoren lejlighedsvis svømmer over. Det er mogendagens testopgave( hvis temperaturenikke er over 30 grader)
    Tak for svar.


  • #6   26. jul 2019 Du burde stadig kunne måle topstykke varme og se om det flytter sig, der burde være en del forskel tænker jeg (uden at skulle gøre mig klog smiley ).. Jeg har købt sådan et infrarødt termometer, det har jeg virkelig haft gavn af mange gange, og sådan et koster ikke mere end 70 kr.. smiley og om det så måler et par grader forkert er jo lige gyldigt, det viser udsving smiley

  • #7   26. jul 2019 Sådan et termometer har jeg. Det er bare ikke rigtigt til noget på et vandkølet topstykke.
    Jeg kom (desværre) nok løsningen lidt nærmere. På trods af god kompressionstest trænger der vand ind i cylinder 4, så enten toppakning eller revnet cylinder, topstykke pga tæring. Motoren er ellers altid blevet gennemskyllet effter brug i den tid jeg har haft den. Det våde tændrør omtalt længere oppe i tråden, har været pga vand smiley


  • #8   26. jul 2019 Arg øv....
    smiley


Kommentér på:
Måling af tændspole

Annonce