Fz6 S2 forgaffel upgradering {{forumTopicSubject}}
Hejsa allesammen, jeg har længe gået og rodet med min fz6 og er nu nået til at forgaflen trænger til en overhaling. Jeg kan mærke jeg efterhånden er begyndt at kunne presse cyklen ud over hvad affjedringen er sat op til originalt, så i sving eller hvis jeg laver en hurtig overhaling kan jeg mærke forenden er blød og det føles som om fronten tøver og ikke er plantet på vejen . Så jeg har læst og læst på div fora og er nået frem til jeg vil have skiftet olien ud plus nye lineare fjedre foran der passer til min vægt som ligger pt på 90kg med udstyr jeg køre rigtig meget og hovedsagligt landeveje samt til og fra arbejde, ( jeg køre ikke på bane) lige pt har jeg kigget på mærket Bitubo fjedre fra ebay samt olie da jeg senere også skifter bagdæmperen og kunne være rat at have tingene fra samme mærke . Og ville gerne prøve noget andet end Øhlins , jeg faldt så over fabrikanten Matris som åbenbart laver fulde sæt til fz6 forgaflen (cartridge) ligesom Adreani hvor du for fuld justerbar forgaffel spring preload + rebound og compression. men det tænker jeg måske er lidt overkill for hvad jeg bruger min mc til , men matris laver også et billigere kit som kun giver spring preload .
Mit spørgsmål er bare hvad sys i til mit brug ville være bedst ?
bare at skifte olie og fjedre ? til omkring 1000-1100kr ?
eller gå efter matris kittet med preload til 1700-2000kr ?
og sidste er der nogen der har erfaringer med Matris ?
mvh Jonas
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 3
for jeg står pt mellem om jeg bare skal pull the trigger på bare olie og nye fjedre til min vægt , eller om man skulle oppe på det billigere kit fra matris der giver preload?
ps bagdæmperen kigger jeg på hen over vinteren regner jeg med gotta save up some cash
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Jeg tror ikke du vil mærke den store forskel ved bare at montere kraftigere fjedre, det synes jeg ihvertfald ikke selv.
En økonomiløsning kunne være at skifte fjedre for og bag, nyt tykkere olie i gaflen. Preload kan kompenseres ved at lægge skiver ovenpå forfjedre og kompression kan kompenseres lidt ved at mindske luftgabet i forgaflen.
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 371
Hvis ikke den ændrer sig i din retning er det bare skifte fjedre
jun 2005
Følger: 55 Følgere: 52 MC-er: 1 Emner: 245 Svar: 1.699
apr 2004
Følger: 45 Følgere: 55 MC-er: 7 Emner: 179 Svar: 675
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 3
jeg ved nemlig de fleste folk bare for skiftet olie og fjedre og siger som regl at bare det i sig selv gør en kæmpe forskel med følelsen af fronten på cyklen. Jeg var bare i tvivl om man skulle smide de ekstre penge på at kunne få noget justering med i købet. men vil da hellere skifte bare fjedre og olie også købe en god bagdæmper istedet.
men hvad vil man blive gladest for til landevejskørsel hyperpro progressive fjedre foran ? og kan man få dem vægt specifikke ?
eller et par lineære fjedre fra eksempelvis øhlins eller bitubo ?
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 371
jun 2005
Følger: 55 Følgere: 52 MC-er: 1 Emner: 245 Svar: 1.699
Prograsive eller lineære fjedre er nok en smagssag, jeg har været super glad for prograsive og vil gerne anbefale dem, da de har et bredere arbejdsområde (som man typisk har brug for på vejen) Var også super glad for dem på bane, måske fordi jeg ikke var en af de hurtigste. De fleste siger jo at man kan få en mere optimalt affjedringen med lineære fjedre. Det kræver bare at de bliver justeret perfekt ind til hver bane og om du kører i regn eller tørvejr. Der var jeg ikke.
Der er sikkert også andre mærker der laver gode produkter, dem har jeg bare ikke personlig erfaring med.
Fz6 S2 forgaffel upgradering