{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.142 visninger | Oprettet:

Dobbelt skivebremser. Bremser mere på den ene skive. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en undren over at hvis jeg har bremset hårdt op og mærker på skiverne på forhjulet, er den ene meget varmere end den anden.
Jeg har skiftet bremser og stemplerne går fint. De har fået lidt massage.
Har prøvet at lufte ud flere gange nu, men der er ikke noget luft i.
Har lagt mærke til at der er to systemer til dobbelt skiver foran.
Mit system køre med en bremseslage fra bremsevæske beholder, og deler sig i to over forskærmen.
Kan det være det der er grunden til det?
Tænker på at væske løber jo altid den letteste vej!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dobbelt skivebremser. Bremser mere på den ene skive.
  • #1   2. jun 2019 Hvordan slangerne er monteret eller luft har ikke noget at sige, der vil altid være samme tryk i begge calipere.
    Men jeg ville tager cliperene af og polere stemplerne, og se til at alle gummiringe er I god stand. Og smøre alle glideflader i caliperne. Ydermere kan der være kommet en glaslignende overflade på bremseklodserne i den ene caliper. det vil nedsætte friktionen.


  • #2   2. jun 2019 Ja jeg må prøve mig frem. Jeg har aldrig tjekket op på det før nu da jeg skiftede bremser.
    Den bremser på begge to, men når jeg bremser normalt, lader det til at den ene bremser mere end den anden. Syntes ellers at stemplerne kørte som hans i Grethe.
    Kan sådan nogen bremseslager blive forsnævret indvendige ligesom kalk i et vandrør?


  • #3   2. jun 2019 Jeg tror, du har problemer med, at en eller begge kalibre hænger...
    Efter en køretur hvor du oplever ovennævnte, kan du prøve at presse klodserne lidt tilbage på den "kolde" side, så der er frigang. Det kan med forsigtighed gøres med en bred, flad skruetrækker eller mejsel - og vel at mærke UDEN at ødelægge noget.
    Rotér herefter med hjulet og bemærk modstanden. Løsn herefter klodserne i "den varme side" og se så, om hjulet ikke kører mere frit. Gør det det, har du fundet en fejl.

    Gentag det hele igen med den anden kaliber, for at sikre at den ikke hænger der...


  • #4   2. jun 2019 Jeg tror ikke de hænger. Har skiftet pakninger og olie i forgaffel. Skiftede bremserne og væske samtidig.
    Jeg har kørt stemplerne frem og tilbage hvor jeg brugte en flad skrue trækker. Også efter at jeg har samlet det. Jeg har gjordt
    Jeg tænker mere om det måske ikke er ganske normalt?
    Jeg er blikkenslager og ved at hvis man sætter et T stykke på et rør, vil trykket blive mindre i det rør man montere på tværs.
    Det er vel det samme med en bremseslage.
    Men igen der burde være så mamge bar tryk i at trykket må forplante sig lige meget i hver slange ved hård opbremsning. Men ved rolig opbremsning kunne jeg godt forstille mig at der er mere tryk i den ene kaliber frem for den anden!
    Jeg kan jo ikke lige montere en TA ventil efter T stykket som man kan på vandrør


  • #5   2. jun 2019 Men HAR du nu checket, om der er en kaliber, der hænger?
    Jeg havde problemer med det efter ALT var nyrenoveret og "helt i orden". Det viste sig at være et af stemplerne, de havde en mindre grat som gav ballade. Og for at det så ikke skulle være nok, var der faktisk et problem på den kaliber, der "ikke" hang. Så jeg drejede og polerede to nye stempler.
    Vupti! Ingen varme og bremser der igen virker i regnvejr! smiley smiley

    Det kan selvfølgelig også være forurenet bremsebelægning eller skive/r eller en bremseslange, der er klappet sammen. Det har jeg nu personligt ikke oplevet, men det har andre sikkert smiley


  • #6   2. jun 2019 Altså jeg har massageret dem godt, og de lader til at køre fint i stemplerne. Jeg kan presse dem alle tilbage, og de alle ryger frem når man bremser.
    Men jeg kan ikke mærke om de alle køre lige let.
    Det må være vinter projekt at skifte stemplerne i kaliberne så det hele køre som hans i Grethe.
    Den bremser på begge skiver, den ene bliver bare mere varm end den anden.
    Har også prøvet at køre bremse hårdt. Køre og bremse hårdt igen. Der bliver de næsten lige varme.
    Men ved rolig kørsel bliver den ene kun varm, og den anden meget varm!
    PS.
    Ellers fedt at man kan få en helt ny mc hvis man bare montere gaflen rigtig op med den rigtige mængde olie i, og sat op til mit behov.
    Tror ikke at der har været den korrekte mængde olie i førhen. Den køre,styre og bremser som en drøm. Den er blevet legende let at køre smiley


  • #7   2. jun 2019 Men hvis i har dobbelt skive bremser foran må i meget gerne prøve at mærke på jeres egne skiver om der er varme forskel næste gang i skal ud og trille smiley

  • #8   2. jun 2019 Der er samme tryk ved begge calipere uanset kan konfiguration. Det du nævner med vvs, der er kun forskel hvor der er flow i væsken, og det er der næsten ikke i bremseslangerne. Jeg har ikke mærket efter om der er forskel på nogen af mine cykler, men jeg tvivler smiley

  • #9   2. jun 2019 #8
    Det er det helt rigtige ord. Flow. Systemet er under så stort et tryk at når man bremser burde trykket fordele sig jævnt i begge kaliber.
    Det må være kaliberne på den ene side der ikke går som hans i Grethe.
    Det er kun fordi jeg ville sikre mig at bremserne kørte ens, efter jeg skiftede dem. Ellers har jeg aldrig tjekket op på det førhen.


  • #10   2. jun 2019 Jeg plejer at tage caliperene af og tage stemplerne ud og polere dem forsigtigt med slipol så de bliver helt fine og blanke, hvis man bare trykker dem ind, kan man risikere at mase snavs med ind i gummiringene, og så er det vigtigt at alle glideflader i caliperene er fine glatte og smurte smiley

  • #11   2. jun 2019 Ja og det har jeg ikke gjort. Det må jeg gøre. Har ikke prøvet det før men det ser nu simpelt ud ifølge bruger manualen.
    Som sagt virker begge bremser. Det er bare sådan lidt et irritation moment for mig at der er lforskel på varmen efter opbremsninger på skiverne.
    Hjulet køre ellers helt frit rundt. Ingen bremser støder på og stopper rotationen.


  • #12   2. jun 2019 Så er det en fin hyggeopgave der tager et par timer lige at gå dem efter smiley

  • #13   2. jun 2019 hvis du tænker det er normalt, hvorfor spørger du så ??
    jeg har aldrig brugt min tid på at mærke varmen på mine skiver, hvis jeg ville undre mig over dette, ville jeg installere et termometer på hver skive


  • #14   2. jun 2019 #13
    Du har helt ret. Det er lidt nørdet at jeg ligefrem står af efter en opbremsning, og mærker varme forskellen på mine skiver.
    Men sådan er min hjerne åbenbart skruet sammen. smiley
    Men ku jo være at der var forskel på de to forskellige bremse systemer, hvis man forestillede sig at stemplerne på begge kaliber kørte lige let!


Kommentér på:
Dobbelt skivebremser. Bremser mere på den ene skive.

Annonce