1.862 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
11 Svar
Gummibeskyttelse af ledningsnet? Gummibeskyttelse af ledningsnet?
Godeftermiddag
Jeg skal have lavet et nyt ledningsnet på min fars motorcykel. Jeg har alt hvad jeg skal bruge med undtagelse af den beskyttende "gummislange" som man typisk fører ledningerne igennem. Hvad kalder man det og hvor kan jeg købe det?
Jeg syntes nemlig ikke lige at jeg kan finde noget der er markedsført specielt til ledningsnet og jeg er ikke helt sikker på hvad materiale det er lavet af(Silikone), så jeg er ikke sikker på hvilken generisk slange jeg bør købe?
Håber at der er en af jer der sidder med det svar, som jeg ikke kan finde og vil dele den viden.
Mvh
TurboMyren
0 synes godt om
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.864
Jeg arbejder til daglig med krympning af krympeflex og her er vi oppe på ca. 360 grader ved krympningen.
Uanset hvad du lægger over ledningerne, så giver det udfordringer når der skal laves ændringer eller reparationer. Men med krympeflex kan du lave nogen ret vandtætte samlinger.
Brug f.eks. disse ved samlinger: https://www.matronics.dk/kategori/el-materiel/tilslutning/produkt/smelte-samler og så noget krympeflex over. Så er samlingen meget tæt.
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 471
Hvor er du fra og hvor meget skal du bruge i ca hvilken størrelse?
jul 2006
Minder mere om det her, det jeg tænker på, men det flettede sok som Hans Henrik linker til er klart også en mulighed og meget nemt at føre på ledningerne da det udvider sig rigtig meget når man presser det sammen..
jun 2004
jun 2004
https://progrossist.dk/produkt/klemraekke-12x10mm2/?dfw_tracker=50279-15234&gclid=Cj0KCQjwz6PnBRCPARIsANOtCw0XbD9_wYYdYb2c0UuJaFl-olDlOKwzML1Zpd8vyd-l-8LGlY5OEaoaAl1UEALw_wcB
mar 2005
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 128
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 20 Emner: 49 Svar: 610
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
#6/8 Det du linker til virker som det jeg mangler. Jeg var oprindeligt bare i tvivl om hvor stift PVC ville være? Alternetivt så har jeg også set slanger af silikone, som jeg også har overvejet, men igen så kender jeg ikke helt de mekaniske og kemiske egenskaber
Krympeflex og flettet sleeve har jeg også overvejet. Jeg har sleeve liggende desværre dog nok lige en anelse for lille diameter og det er jo ikke vandtæt og suger sikkert skidt og olie til sig som bare fanden
Krympeflex virker for mig ikke som det rigtige at bruge på hele længden. Jeg ønsker ikke at krympe det omkring alle kablerne(i hele længden), fordi det gør det så forbandet svært at klippe op og eventuelt skifte et enkelt kabel. Og i sin ikke-krympede virker det rigtig nok temmelig stift, relativt tyndt og ikke så egnede ved bøjninger.
Men det er fine forslag.
Angående samling af ledningerne, så er planen umiddelbart blot at bruge alm "stik", ligesom dem man kan købe i thansen(de runde, ikke spadestik) til de kabler der fører en del ampere og så netop give dem noget krympeflex(1 stik af gangen - ikke helt over en samling). Til alle knapper, kontakter osv vil jeg bruge dupont pin stik, da jeg har en del af dem liggende og værktøjet dertil. Ledningsnettet bliver bygget op over en Motogadget m-unit blue, som jeg allerede har købt og skruet fast, så udover ledningerne til lys og starter, så er alt signalkabler og skal ikke føre mere end nogle få mA, så ledningerne er ret tynde.
Jeg har overvejet om en god løsning måske ikke er bare at købe noget sort, vejr/kemibestandigt ethernet kabel til signalkablerne(8 ledninger i et ethernet kabel skulle være nok) og et sort PVC eller H07RN 3 eller 5-ledning kabel til lys foran og tilsvarende til lys bagved. Hvad siger folket til den idé?
jul 2006
Det ville umiddelbart være mit valg ihvertfald, da som du også siger, krympeflex er noget tyndere og sok ikke er tæt.. hvornår skal det bruges, hvor meget og kommer du til fyn eller i nærheden af Kolding?
Kabel kan du også bruge ja. Samlinger ville jeg enten lodde og isolere med krympeflex -det med lim i, eller samle med rør presse muffer og igen isolere med krympeflex med lim i..
Gummibeskyttelse af ledningsnet?