3.225 visninger
|
Oprettet:
Syntetisk vs. Halv syntetisk {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for andres mening og erfaring ang. Motor olie.
Jeg har en yamaha fzs 1000 fazer fra 05.
I min bruger manual står der syntetisk olie. Jeg er dog blevet anbefalet at køre på halv syntetisk olie som jeg har gjort.
Den er svær at sætte i frigear når motoren køre. I slukket tilstand er det nemt at finde fri gear, 1-2 gear.
Nu er der en der anbefaler mig at køre på fuld syntetisk olie da det er det min MC skal have.
Dette ville højst sandsynligt også hjælpe på mit gear!
Fuld eller halv syntetisk?
Håber på lidt input og om der er nogen der har haft erfaring med dette!
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
https://www.bildele-online.dk/Olie/FUCHS/SILKOLENE-PRO-4-PLUS-10W-50/p-OIL-1342?Country=ATDK&ID=aff_atm_dk_zanox&zanpid=8948_1557920670_c6ddbfe9fc449c4de5b42283067b0923
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Ved ikke hvorfra Kennet ved at det er statoil som producerer billigtemas olie, De fleste andre ved de benytter sig af billigste udbyder på markedet der opfylder deres kriterier, og derfor har mange forskellige leverandører.....
Personligt kunne jeg ikke drømme om at købe en dunk olie som ikke bærer producentens navn.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Tak for input. Jeg prøver den fuld syntetisk silikone olie og håber det vil hjælpe.
Jeg fik anbefalet en halv syntetisk olie fordi min motor har kørt 58000km da jeg købte den.
Den bruger intet olie og køre fint. Den er bare umulig at finde frigear på når motoren køre.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
Jeg giver min motorcykel der er 30år den bedste mineral olie 20w50 fra ELF
Og jeg arbejder hos Opel og Kia, og kan fortælle dig at det er noget af det bedste olie man kan få, da de skal overholde alle krav for de nye turbo og hybrid motorer
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Jeg har ikke det store indsigt i olier, men har forstået at specielt med høj komprimeret motor skal man bruge fuld syntetisk olie da den kan klare den store temperatur.!
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 826
Fordi du engang har været i kløerne på en god sælger for ELF - Er det i dit hoved det eneste der dur !
Folk er præget helt vildt efter at se motorsport, reklamer osv. Se på energi drik brachen de sponserer ALT motor/ekstrem sport. Det jo ikke fordi du bliver en bedrer udøver ved at hammer 2 monster inden du kører formel 1
Folk er naive og let påvirkelige. Alle de store brands opkøber selv deres olie på verdensmarkedet og fylder det i egen emballage. Eneste som differencer sig er deres additiver.
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 826
Højere API godkendelse en mange andre mc olier (SM)
62,25 kr. pr. liter inkl. moms
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
De der api værdier på olien er jo meget bedre på alt mc olie, i forhold til de minimum værdier der står skrevet i bruger manualen på min MC som er fra 05.
Jeg var bare blevet i tvivl da jeg fik fortalt at hel syntetisk olie kunne klare meget højere temperatur end mineralsk og halv syntetisk olie.
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
MEN jeg anerkender alle andres oplevelser og er da frisk på at prøve anden og endnu lækrere olie, men jeg giver simpelthen ikke 350 kr for 4 liter!
Og ifht til mineralsk vs delsynth vs fuldsynth, så er der ingen sammenhæng mellem kvalitet på de 3 typer olie
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Men jeg fik fortalt at smøre evnen er forskellige ved høj temperatur.
Syntetisk olie kan klare mere varme, hvor en syntetisk olies smøre evne har en lavere temperatur!
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
https://www.youtube.com/watch?v=a9DWGtXpYUc
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Men når den lige er startet er den nem nok at sætte i fri gear. Efter 5 minutter hvor motoren er blevet varmt er det umuligt.
Hvis jeg feks. Kommer trillende imod et lyskryds, kan jeg sagtens sætte den i frigear når der er lidt rul på hjulene.
Når den er kold. Ingen problemer med at sætte den i frigear.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Når motoren er varm og jeg holder stille i feks. 2 gear, springer den i 1 gear hvis jeg prøver at sætte den i fri gear. Samme sker hvis jev er i 1 gear og skal sætte den i fri gear. Så springer den op i 2.
Har aldrig haft de problemer med de mc,er jeg har haft. Har kørt på andre mc som heller ikke havde det problem.
Dog har jeg prøvet en 600 fazer (samme model som min) som heller ikke ku sættes i fri gear.
Måske er det bare modellen der har en skod gearkasse!
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Du fortsætter med at være nærig når du skifter olie. Og jeg fortsætter med at købe produkter fra producenter der lægger eget navn til.
Hvis prisen var ens havde du også motul dunke stående i garagen
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Producenten kan vel næppe selv godkende hvilken api værdi den har.
Så hvis en uvildig instans kontrollere oliens evne, og godkender den ud fra det, kan jeg ikke se hvad forskellen på forskellige mærker af olie skulle være!
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
alt andet er sekunda vare.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Feks. I f1 bruger de Addektiver i olien da sådan en bandit bruger Ca. 1 l olie i et løb.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Ens specifikationer er i den perfekte verden sammenlignelige. Men når man ikke lægger navn til produktet så stoler jeg ikke på teksten på dunken.. biltema er ikke et kvalitets stempel i min verden
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Det er mere eksplosivt end alm. Oktan 95.
Syntes bare ikke der er samme forskel på olier med samme api værdier!
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Næste gang hælder jeg plante olie på. Så kan det Oz være at jeg får en krammer af Uffe elbæk for at tænke grønt
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Jeg var bare interesseret i hvorfor der findes syntetisk, halv syntetisk og alm. Mineralsk olie.
Kan forstå at det hænger sammen med den varme udvikling osv.
Men om det ene mærke er bedre end det andet har jeg ingen ide om.
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 826
Jeg har kørt mc i +15 år og prøvet alt fra Castrol, Motul, Louis, Biltema.
Har aldrig kunnet mærke forskel !!
Jeg kan godt lide tanken om at dedikeret brands som Putoline, Motul, Sikolene støtter motorsporten og tilfører penge og får dem ind igen ved at i betaler dobbelt op for samme produkt som no brand.
apr 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 296
Oktan siger IKKE noget om, hvor meget energi der findes i benzinen, men om hvor meget det kan komprimeres inden selvantænding. Om det giver noget? Tjo, mit svar er nej til alle maskiner som ikke er højtydene med kompression over 12:1 eller sådan noget. Måske 1-5% mere, men i langt det fleste tilfælde er det penge ud af udstødningen.
Men korrekt oktan er selvfølgelig enormt vigtigt hvis maskinen banker, pinger eller præ-detonerer (kært barn...).
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Man testede det i top gear. Alm biler var der ingen forskel på ydeevnen.
Men på feks. En golf gti med 200hk fik vidst 212hk på rulle feltet med v power på.
Jeg kan ikke mærke forskel på benzin i min bil. Men min MC får flere hk. Det kan mærkes dog uden at jeg har haft den på rulle felt.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Købte rsv olie i 16. Efter Ca. 3000km forsvandt de rystelser fuldstændig. Den blev så vild at jeg lige skulle lære den at kende igen da den blev vild med at ville op på baghjul.
Men jeg har ingen beviser på at det er pga. Rsv olien. Min kobling blev heller ikke slidt af det.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
#51 Nu beder jeg altså lige om den gode tone, jeg er fynbo (men har intet mod andre nationaliteter, hverken jyder, sjællændere eller noget )! Og antyder du at de små øffebasser lukker chemtrails ud?
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 25 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 263
Personligt, grundet min kørestil og type af mc kører jeg altid på fuldsyntetisk.
Håber det hjalp lidt?
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Min har jo alligevel 143hk og derfor fik jeg anbefalet af en gut at fuld syntetisk ville være bedre til min MC.
Som sagt køre den mere en fint, den har bare problemer med at komme i frigear. Specielt når den er varm.
Og ja den får lidt føde i ny og næ.
Prøver fuld syntetisk næste gang.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Ok Fyn! Så er du sku go nok tom. Hi hi
Spøg til side. Jeg har selv svært ved at tro at de der additiver man kan tilsætte i motor olien kan gøre godt.
Hvis det har en effekt, tror jeg mere at det nærmest polere og slider ujævnheder væk.
Om min MC har fået flere hk kan jeg ikke bekræfte.
Men min motor går som en mis og den vibrator forsvandt fuldstændig.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 25 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 263
Læste lige din tidligere kommentar angående du købte og skiftede olie i 2016 - jeg håber så sandelig du har skiftet siden?
Men ja, du kan sagtens fylde fuldsyntetisk på din maskine. Den vil ihvertfald ikke få en bedre olie at køre på, men om du kan mærke forskel under din kørsel ved jeg ikke. Du kan som sagt også køre på semisyntetisk, men blot vær opmærksom på, at den type olie slides hurtigere og derfor ikke bevarer samme funktioner som den fuldsyntetiske i lige så lang tid. Additiverne er alle syntetiske i både mineralsk, semi og fuldsyntetisk olie. Forskellen er det resterende indhold.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
http://www.olieguiden.dk/?cat=7
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Har lige givet den en større tur med nye dæk, alle væsker, ny gaffel olie og pakninger, bremser.
Sidste år kørte jeg kun 1500km.
Prøver fuldsyntetisk og håber der er lidt forskel på mit gear skift.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 25 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 263
Gå efter teskten "Esther" på den fuldsyntetiske olie du køber så.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Hvad står det for?
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 25 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 263
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Fuchs-svans ...................
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 25 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 263
maj 2015
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Kan du skifte fra neutral til 1. gear uden et ordentligt "klonk" og et ryk i motoren? Hvis ikke kobler din kobling nok ikke rigtigt ud, enten fordi kablet er for slapt (på kablede cykler) eller måske fordi koblingen er slidt/har slidt udrykkerleje, bøjede plader eller lignende.
Såvidt jeg kan se på din MC har du ikke hydraulisk kobling, så måske det var værd lige at checke om kablet skal strammes?
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Klonk'et er jo fordi motor og gearkasse ikke er helt frikoblede, ellers ville den gå som Hans i Grethe ligesom når motoren er slukket. Prøv at checke hvor langt du skal trække koblingsgrebet ind før kablet strammer, jeg er ret sikker på du kan justere et par omgange på justerskruen og få en meget blødere indkobling.
- du skal naturligvis ikke overgøre det og få kablet så stramt at du kobler lidt ud når du ikke betjener grebet. Der skal vel være 4-5mm frigang målt yderst på koblingsgrebet
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Og klonket kommer af at der er belastning på tandhjulene når skiftekloen presses i indgreb.... og det kan kun ske fordi koblingen ikke totalt isolerer den roterende motor fra den holdende gearkasse... med andre ord en kobling der ikke fungerer optimalt i trukket tilstand.
Hvis trådstarter er overbevist om at det skyldes olien, så skift da olien, det skader næppe. I en vådkobling kan det måske have en effekt hvis friktionen bliver mindre? Men stadigvæk... check lige koblingskablet imens olien løber af
Syntetisk vs. Halv syntetisk