1.302 visninger
|
Oprettet:
Bolte til montering af kaliber - Originale eller ej? {{forumTopicSubject}}
Jeg har splittet bremserne ad på en cbr 600 rr 03.
Boltene som forbremse kaliberne monteres med er ikke originale, men nogle A2 Allen Bolte i samme dimension (originale er Hex).
Jeg kan se probolt leverer i A2 og titanium.
Men tør jeg satse på disse bolte som sidder der nu
?
Kender ikke brudstyrke eller noget andet ved hverken de originale eller disse A2.
min største frygt er jo nok de begynder at bøje eller knække under kraftig nedbremsning.
Boltene er også trådsikret ( banekørsel).
mar 2008
Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 101
Hør hvad Matthew (ingeniør) fra "The Workshop" mener om emnet: https://www.youtube.com/watch?v=AdbBZF_lvpM - omkring 8:40)...
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
mere om de kan bøje/knække.
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Jeg bruger selv rustfri bolte over alt på min bike, da det kan spændes helt vildt. Det er ret nødvendigt, på grund af vibrationer
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
men jeg vidste ikke om der var noget specielt ved de originale i forhold til disse a2.
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 103
At sige A2 er betydeligt stærkere end "alm. bolte" er forkert. A2/rustfast er sejere, men ikke hårdere. Normalt er unbracobolte 12/9 og de er hårdere end en alm.8/8 bolt.
Hvis det var mig ville jeg vælge en unbracobolt, hvis jeg ikke havde de originale.
Men hvis du er den mindste smule i tvivl, så køb da originale.
Det kan jo spolere en hel sæson hvis du skal køre og spekulere på det hele tiden.
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
den kører ikke så langt ad gangen. den bliver kun brugt på bane. men det er stadig surt hvis nu det skulle være skyld i man måtte tage før hjem.
det kunne være der var en herinde som havde styr på de forskellige bolte, og kunne rådgive lidt.
på unbrakohovedet står der A2 VIBO.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.478
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
sker det ikke må jeg bare bestille boltene.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 446
Og sammenhold det så med din MC.
Din bil skal kunne bremse ca. 2000Kg, din MC ca. 400
Jeg ville ikke være nervøs
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 301
Bolten kan være 8.8, 10.9 eller 12.9 (Gælder dog ikke rustfri bolter)
Rustfri er sejere end sort stål, men brudstyrke er lavere.
Her kan du se lidt information om emnet: https://www.boltdepot.com/fastener-information/materials-and-grades/bolt-grade-chart.aspx
Personlig ville jeg bruge original bolte.
Mvh. Steinmar
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.244
Hvis det f.eks er en rustfast A2-70 (18.8) bolt, du vil anvende, vælger du IMHO en "lavstyrke bolt", der SVJV kun har en trækstyrke på 90.000 PSI, hvorimod en 10.9 er helt oppe på 150.000 PSI. En 8.8 ligger mellem 116.000 og 120.000 PSI.
Der står lidt om de forskellige materialer og klassifikationer her
https://www.fastenal.com/products/attribute/600173/5
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 446
Uden at ville begynde at regne på dine PSI angivelser vil jeg gøre det lidt lettere at forstå:
En 8.8 bolt har en trækstyrke på 800N/mm2 ( det første 8 tal) Det er der hvor den bliver trukket over. Den begynder at flyde ved 0.8 (det andet 8 tal) af trækstyrken, altså 640N/mm2
Tilsvarende for en 10.9: 1000N/mm2 og 900N/mm2
Bemærk at man ikke sådan bare lige kan regne en 10 mm bolt for 10 mm i diameter når man beregner arealet for at finde hvor meget træk den kan holde til. Der er jo gevind på bolten og det "spiser" lidt af diameteren.
Men det er TRÆK, til beregning af styrke på en bolt til fastgøring af en caliper er jeg egentlig mere interesseret i hvor meget den kan tåle på tværs af længderetningen da det jo er her belastning kommer. Så er regnestykket nok et andet, for der er jo friktion mellem de to flader, der er spændt sammen. Det vil jeg overlade til en ingeniør eller anden at beregne, det rækker min ringe teoretiske viden ikke til.
Bolte til montering af kaliber - Originale eller ej?