{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.984 visninger | Oprettet:

Andre Yamaha r6 ejere . 20W750 olie?? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har netop købt mig en Yamaha R6 fra 2004, efter jeg solgte min K7 750 Gix`er for et års tid siden.

Det er en super lækker maskine og sælger var en rigtig fin fyr, så inden overtagelse fik maskinen et lille service, med nye tændrør, motorolie og filter, altsammen super fint, men....

Den olie han har hældt på, er Castrol Power 1 4T 20w/50, mærke og kvalitet af olie er jeg helt enig i, men ikke typen. I min optik virker det som en lovlig tyk olie, specielt ved koldstart og castrols egen smøretabel anbefaler da også 10w/30.
Men den flinke sælger sagde at Rydberg Mc, som jeg kun har hørt godt om, havde anbefalet at bruge netop ovenstående olie!

Er der nogen der ved hvorfor de ville anbefale denne olie, er der noget i r6`eren generelt eller i denne models historik, der gør at 20w/50 skulle være et specielt godt valg. Er der evt. andre Yamaha r6 eller r1 ejere der bruger olie af samme vikositet og så fald hvorfor?

Og ja, jeg kunne blot ringe til Rydberg, hviket jeg nok også gør Mandag, vil blot ikke på en lørdag hvor de har rigeligt at se til.

Ps. kvalificerede bud på hvorfor denne olie skulle være specielt god, til en højtydende sports mc, er også velkomne!

På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Andre Yamaha r6 ejere . 20W750 olie??
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
    #1   26. jan 2019 Det er ikke velegnet til højtydende motorer, for man taber lidt effekt ved det, da olien er tungere at mase rundt.

Jeg kan ikke få øje på et argument for ikke bare at bruge 10w40 som bogen oftest anbefaler til vores breddegrader.

• #2   26. jan 2019 Hvis den er fuld syntetisk kører du bare videre, olien er bare lidt mere “tykt” flydende på kold motor og du vil kunne høre forskel i start øjeblikket i feks. Frostvejr

• #3   26. jan 2019 Tror det ender med at det bliver overvintringolie, så får den en opstart, bliver gennemvarm og så sådan en omgang i https://www.louis.eu/artikel/procycle-oil-system-cleaner-200ml/10004877?filter_article_number=10004877&list=4bb72bb52c5f477468b3044246789f1f

Så kan den få den olie der rent faktisk er foreskrevet bagefter smiley

Tak for svarene

• #4   26. jan 2019 Spild af penge og synd at hælde en væske i en rask motor, som ikke har en smørende effekt.
    Varm motoren op til foråret og skift til det du føler er det rigtige

• #6   28. jan 2019 Liqui-moly, Motul og Catrol har den som brugbar valg mulighed og får vi en varm sommer ala 2018 er 20 50 ikke så tosset og fint brugbar.

• #7   28. jan 2019 motul 7100 er super godt til den motor

• #8   2. feb 2019 Jeg har ikke noget problem med at viskositeten ved driftbrug er 50 eller endda 60, det er mere kold viskositeten jeg har et problem med, synes 20W, virker overdrevet. På mine andre Mc`er har jeg kørt på enten Motul eller Castrol. Havde dog ikke gode erfaringer med Motul 300V 10w/40 på min Zx6R 636, den var simpelthen for tynd og gav et for hakkende gearskifte. Så det ender nok med at blive Motul 7100 10w/50, føler det er et fin kompromis til en nyere type sports mc, som stadig ikke engang har rundet 20.000km.
    På mine Supra`er kørte jeg altid med 10W/60 Castrol sports edge, til trods for at manualen foreskrev 5w/30, så var/er smøreevnen ved drifttemperatur, på en hårdt presset "sports" motor, bare langt bedre ved en 60 olie end en tynd, tynd 5W/30 - Omvendt ved jeg også godt, at jo større spændet er mellem kold/varm viskositet, desto mere "multigrade" bliver olien og dermed følger en masse kemiske tilsætningsstoffer, som fylder istedet for den "rene" olie - Så det er da altid et kompromis den ene eller anden vej!

• #9   2. feb 2019 ps. i manualen, som jeg lige har fundet frem fra posen med medfølgende ting og sager, der står der godt nok beskrevet at såvel 10w/30, 10W/40, 15w/40, 20w/40 samt 20w/50 kan bruges alt sammen indenfor temperaturer der passer på det danske klima.

Kommentér på:
Andre Yamaha r6 ejere . 20W750 olie??

Annonce