1.813 visninger
|
Oprettet:
Langsliggende og tværstillede motorer {{forumTopicSubject}}
Sådan som jeg har lært det, så er det hvordan krumtappen vender, der afgør om en motor er langsliggende eller tværstillet,- er det ikke rigtigt forstået?
Af langsliggende motorer er der så BMW ,- også kaldet bokser-motor,- Moto Guzzi, langsliggende v-motor, -Triumph rocket III, langsliggende 3-inline,- og gamle Nimbus,langsliggende 4-inline,- og Honda cx, osv, der er sikkert mange flere...
Tværstillede behøver jeg slet ikke nævne, det er jo næsten alle andre mærker, også nogle af overstående mærker..
Men hvad er fordelene og ulemperne ved langsliggende kontra tværstillede motortyper?
Mvh. Michael
mar 2005
Følger: 14 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 380
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Tværstillet motor er enklere, idet cyklen vil rokke frem og tilbage ved gasgivning. Man mærker det måske nok, men det påvirker ikke styringen.
Hvis du vil have en meget stabil cykel, er det altså simplere med tværstillet, og samtidig kan man spare vægt.
jul 2006
Følger: 44 Følgere: 42 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 178
aug 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.336
aug 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Det moment er så reduceret vha paralever systemet, og derfor er det ikke så mærkbart på K75/100/1100 serien og de nyere, som det er på de gamle R modeller samt guzzi'erne.
På CX'eren er den latterale bevægelse minimeret ved at balanceaksel rotere modsat.
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 125
Den nye k1200 er da med tværliggende række firer ikke?
Langsliggende og tværstillede motorer