{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.813 visninger | Oprettet:

Langsliggende og tværstillede motorer {{forumTopicSubject}}

Sådan som jeg har lært det, så er det hvordan krumtappen vender, der afgør om en motor er langsliggende eller tværstillet,- er det ikke rigtigt forstået?

Af langsliggende motorer er der så BMW ,- også kaldet bokser-motor,- Moto Guzzi, langsliggende v-motor, -Triumph rocket III, langsliggende 3-inline,- og gamle Nimbus,langsliggende 4-inline,- og Honda cx, osv, der er sikkert mange flere...

Tværstillede behøver jeg slet ikke nævne, det er jo næsten alle andre mærker, også nogle af overstående mærker..

Men hvad er fordelene og ulemperne ved langsliggende kontra tværstillede motortyper?

Mvh. Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Langsliggende og tværstillede motorer
  • #1   15. jul 2007 tror at f.eks bmw ligger den på langs for at gøre det nemmere at lave kardantræk.. så slipper man for et vinkel gear

  • #2   15. jul 2007 Rækkemotorer ka lægges på langs for at gøre en cykel slankere, og dermed mere nedlægningsvenlig. Til gengæld skal man så overveje at lægge modsatløbende balanceaksel i, idet gasgivning ellers vil rokke cyklen fra side til side. Nimbusse og gamle BMW er har ikke disse aksler, og man skal lige tænke sig om, når man giver gas på vej ud af et sving.

    Tværstillet motor er enklere, idet cyklen vil rokke frem og tilbage ved gasgivning. Man mærker det måske nok, men det påvirker ikke styringen.

    Hvis du vil have en meget stabil cykel, er det altså simplere med tværstillet, og samtidig kan man spare vægt.


  • #3   15. jul 2007 Det med de langsliggende motorers rykken fra side til side som kan være halvfarligt når man giver gas i sving er netop årsagen til at BMW valgte at lægge motoren ned på deres K serie. Som en halv bokser men med et meget lavt tyngdepunkt og de langsliggende tværkræfter er ligeledes meget lavt liggende og derfor ikke så kraftige som på fx MotoGuzzi og BMWs egen R serie.

  • Dan B
    Dan B Tilmeldt:
    aug 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #4   15. jul 2007 Karina R: Ved du om det er et problem på K 1200 serien? Jeg mener, når de laver en cykel m 167 hypper må det da være under kontrol, eller?

  • #5   15. jul 2007 Den BMW med 167 hypper er vist en række 4 motor...

  • Dan B
    Dan B Tilmeldt:
    aug 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #6   15. jul 2007 Ah - ok, troede de havde holdt fast i den langsliggende...

  • #7   15. jul 2007 Karina: Ikke helt korrekt. Det er den latterale bevægelse i den langsliggende motor som får den til at læse sig til den ene side når man giver gas. Grunden til at de omtalte MC'er rejser sig ved gasgivning i et sving, er fordi de nævnte også er kardan-trækkere, og det er kardan-momentet der får cyklen til at rejse sig.
    Det moment er så reduceret vha paralever systemet, og derfor er det ikke så mærkbart på K75/100/1100 serien og de nyere, som det er på de gamle R modeller samt guzzi'erne.
    På CX'eren er den latterale bevægelse minimeret ved at balanceaksel rotere modsat.


  • #8   15. jul 2007 På en langsliggende motor har man vel heller ikke nogle gyro kræfter fra de roterende dele i motoren når man ligger den ned i et sving.

    Den nye k1200 er da med tværliggende række firer ikke?


Kommentér på:
Langsliggende og tværstillede motorer

Annonce