2.135 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Hej MC-folk Hej MC-folk

Jeg er den heldige indehaver af en GS500E. Jeg har lige et par tekniske spørgsmål som jeg håber en af jer garvede MC mennesker kan hjælpe mig med. Her på det sidste er min motor begyndt at klukke en smule. Lyden kommer fra selve motoren. Endvidere er lyden ikke afhængig af om jeg har koblet ud eller køre på cyklen. Har du et godt råd eller yderligere spørgsmål kan du skrive her på forum eller kontakte mig direkte på mail@petern.dk

På forhånd tak:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 250 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Samler en kontigent seng manuel 300 kr.
  • Montering af baderumslampe 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hej MC-folk
  • #2   25. maj 2004 Umiddelbart skulle der være olie nok på. Ved du helt hvordan jeg kan tjekke dette? Mener du at lyden kan komme af at der er dårlig olie på maskinen?

• #3   25. maj 2004 Hej Peter!

Jeg har selv lige solgt min GS500E, og den sagde også de lyde som du omtaler...
    Ved at tjekke oliestanden skal du bare bruge pejlepinden... Men husk den skal ligge løst ovenpå "låget", den skal ikke skrues i når du pejler...

Rune Debel

Du må bare skrive hvis du har flere spørgsmål.......

• #4   25. maj 2004 Kunne også være at olien bare trænger til at blive udskiftet. ? mener at hvis olien er sort, så er det tegn på at den trænger til at blive skiftet. Men folk må lige rette mig her, hvis jeg er helt galt på den

• K Z
    K Z Tilmeldt:
    feb 2004

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #6   26. maj 2004 ja man ska sgi passe på med den olie...min klukke lyd kom desværre lidt for sent nemlig da den var kørt i stykker...pga oliemangel....ja historien er lang, kig evt på min side....

• Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    maj 2004

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #7   26. maj 2004 Hejsa, det er helt sikkert altid en god ide at skifte Olie + filter, hvis man ikke kender det sidste tidspunktet for det sidste check.

Generel information om motorolie

5w-40 er fuldsyntetisk. Anvendes primært til nyere biler UDEN et olieforbrug.
    10w-40 Kan som tommelfingerregel anvendes til alle biler.
    15W-40 Til biler, der har kørt over 100.000 km.
    20w-50 er mineralsk. Anvendes kun til GAMLE biler, der bruger olie.

Bemærk
    Viskositeten (tallene på olien, f.eks. 10W-40) fortæller intet om oliens kvalitet, men derimod om, hvordan olien opfører sig under forskellige temperaturforhold.

Feks. Motorolie type 15W-40 er en mineralsk olie. (15 = oliens tykkelse om vinteren, W = vinter), (40 er oliens viskositet ved motorens normale arbejdstemperatur). 10W-40 er en blanding af mineralsk og syntetisk olie. 5W-30 er til nye biler og er fuldsyntetisk

Så ved du lidt om Olie og hvorfor de har de navne..

• #10   26. maj 2004 Tak for jeres gode besvarelser. Er der en af jer der har forstand nok på det til at guide mig igennem? Evt via telefon? Ønsket tlf nr ikke opgivet her kan det skrives til mail@petern.dk

• #12   26. maj 2004 Hej Peter!

Selvom du nu får hjælp til skift af olie + filter synes jeg nu alligevel at du skal gå ind på (link fjernet) og bestille en reperations håndbog til din GS500E....
    Jeg er bange for at jer der kører en GS500E ikke er helt klar over hvordan man pejler olien på den korrekte måde, og det vil du kunne se tydeligt i reperationshåndbogen... Men skal ikke skrue pejlepinden i når du pejler, den skal bare have lov at ligge løst oven på "låget"...
    Hvis du har skruet den i når du har pejlet har du kørt med konstant for lav olie beholdning... så tjek lige olien en ekstra gang... Ville være surt at brænde motoren af...

Go vind på vejene...

Rune

• Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    maj 2004

#13   26. maj 2004 Det jeg nævnte noget om var bare hvad 10W-40 stod for.. En syntetisk olie skulle kunne holde længere, enig.. Alså længere mellem olieskiftene.. Man kan godt få en SAE 40 men hvorfor bruge den?? Castrol har en SAE40 som er en vegatabilsk og mineraloliebaseret motorolie som specielt er velegnet til racersport.. Dvs. denne olie er lavet til at skulle yde på motorere der belastes til det ydereste..

Man kan også få en SAE 10w/40 som er nævnt lidt længere nede.. Samt jeg har taget et lille udpluk fra Castrols webside.. De forklare også forkellen på syntetisk og mineralsk som jeg også står lidt længere nede..

Produkter fra Castol er:

R4 Superbike 10W-50
    Højteknologisk, fuldsyntetisk 4-takts motorolie til højtydende, avancerede motorcykler. Fremragende egenskaber sikrer optimal effekt og acceleration samt en enestående slidbeskyttelse af motor, gear og kobling under de mest krævende driftsforhold.
    SAE 10W/50, API SG, JASO MA

GPS 10W-40
    Højtydende, syntetisk baseret 4-takts motorolie til moderne og kraftige motorcykler. Udviklet til at give en vedvarende stærk smørefilm i motor, gear og kobling selv under meget hårde belastninger. Olien sikrer lavt olieforbrug samt rene motorer.
    SAE 10W/40, API SG, JASO MA

Hvad menes der med mineralsk og syntetisk olie?

Grundlæggende findes der 2 slags olier: mineralske og syntetiske. Mineralske olie er baseret på raffineret råolie og har sine klare begrænsninger - specielt i kulde (bl.a. træg start og knap så god smøring).

Fuldsyntetisk olie er derimod kemisk behandling af baseolien, hvilket giver fantastiske smøreteknsike egenskaber i både kulde og varme. Den mest solgte type motorolie er imidlertid en blanding af mineralske og fuldsyntetisk olie. Den kaldes ofte delsyntetisk eller syntetisk baseret olie.

Jeg vil klart bruge et af de produkter til min motorcykel.. Derudover har Castrol også nogle tilsætningsolier.. Jeg ved ikke hvor gode de er men her er et udpluk..

R2 Racingbike
    Fuldsyntetisk 2 takts rød motorolie til moderne, højtydende og hårdt belastede konkurrence motorcykler. Sikrer hurtigere og mere effektiv smøring samt hurtigere og renere forbrænding. Forblandes i benzinen eller via injektionssystem ifølge fabrikantens anbefaling.
    ISO-L-EGD, JASO FC

TTS
    Højtydende, fuldsyntetisk motorolie til moderne og avancerede luft- og vandkølede 2-takts motorer i on- og off-road motorcykler. Anvendelig til både injektionssystemer og forblanding i brændstoffet ifølge motorfabrikantens anvisninger. Sikrer høj renlighed i motor og udstødssystem med ringe røgudvikling.
    ISO-L-EGD, JASO FC

http://www.castrol.dk/Danmark.htm

Har dog ikke prøvet nogle af de produkter.. Men jeg har prøvet et produkt der hedder Omega som man blander i sammen med den normale motorolie.. Og det fik noget af den raslende og ujævne gang væk.. Det er en meget tyk olie som blandes i forholdet 1:5 menere jeg det var.. Står på dunken.. Jeg skal nok lige undersøge hvor jeg fik det fra.. Det er nemlig ikke sådan lige til at få fat på..

• Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    maj 2004

#14   26. maj 2004 Hvis du ikke har meget forstand på motorpleje som skifte olie, checke batteri, bremsevæske, dækmønster m.m. Så kunne det måske være en god ide at få en kammerat til at vise dig hvordan man gør eller også besøge et værksted.. De vil helt sikkert gerne hjælpe dig med at vise hvordan det gøres.. Der er ikke den store forskel ml. en bil og en motorcykel for hvordan man checker disse ting.. Dog har en motorcykel andre ting som du også børe kigge efter såsom utætheder omkring forgaffel m.m.

• Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    maj 2004

#15   26. maj 2004 Men er den kædetrukken i kitkassen en GS500?? Så kan det godt være denne kæde der larmer lidt.. Har hørt andre motorcykler har disse ujævnheder..

• Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    maj 2004

#17   26. maj 2004 Men er den kædetrukken i kitkassen en GS500?? Så kan det godt være denne kæde der larmer lidt.. Har hørt andre motorcykler har disse ujævnheder..

• Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    maj 2004

#18   26. maj 2004 Ja, det glider bare der ud af... ha ha ha ha ha smiley

• #19   26. maj 2004 Hej igen. Jeg har nu fundet ud af at min MC ikke mangler olie. Olien ser helt frisk ud og er fyldt på til maks. Er der så andre muligheder?

• Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    maj 2004

#20   26. maj 2004 Som jeg nævnte før så ved jeg ikke om din er kædetrukken inde i motoren "Kitkassen" For denne kæde har det med at blive lidt slap eftehånden.. Man kan godt stramme den op men det vil helt sikkert komme igen..

Kan du høre mere bestemt hvor lyden kommer fra? Venstre eller højre side.. For ellers kan det være mange ting.. For ikke at for urolige dig så kan det jo være en lyd der er normal.. Men ta da lige et smut forbi et værksted, så du er sikker på du får det rigtige svar.. Det er lidt svært at hjælpe over nettet.. *GG*

• #21   26. maj 2004 Ja naturligvis er det svært at hjælpe over nettet, og jeg sætter meget pris på den forløbende hjælp. Umiddelbart kommer lyden fra venstre side af motorblokken.

• #22   26. maj 2004 Ja naturligvis er det svært at hjælpe over nettet, og jeg sætter meget pris på den forløbende hjælp. Umiddelbart kommer lyden fra venstre side af motorblokken.

• #23   26. maj 2004 Endvidere kan jeg lige tilføje at det kun er 14 dage siden jeg fik skifte kæde kit. Burde disse ting ikke være iorden efterfølgende?

• Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    maj 2004

#24   27. maj 2004 Jo, men det vil begynde at rasle på et eller andet tidspunkt.. Nu ved jeg hellere ikke hvor meget du kører på den eller hvor hårdt du køre den.. Der er mange faktorer der kan spiller ind. Havde du lyden før du skiftede??

Hvis du fik skiftet kittet for 14dg. siden kan du jo henvende dig på det værksted.. Det tror jeg, at jeg ville gøre..

Måske vil det holde op, hvis du skifter til en lidt tykkere olie. Det er bare et forslag.

• Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    maj 2004

#25   8. jun 2004 Hej Normann, tak for informationerne.. Men hvis du læser efter anbefaler jeg en olie fra Castrol som er beregnet til motorcykler.

R4 Superbike 10W-50 og GPS 10W-40.

Så jeg tror du er kommet lidt sent ind i denne tråd..

• Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    apr 2004

Følger: 1 Svar: 1
    #26   16. jun 2004 Hej Peter...

Nu ved jeg det ikke helt præcist, så derfor må du ikke "freake" helt ud når jeg siger det, men jeg har en makker som købte en cykel magen til din for nogle mnd siden. Dn har han lige skiftet motor på (det er en '98) efter at den havde mistet alt olietryk, pga bøvl med pumpen. Og siden jeg har måttet TOTAL-RENOVERE kværnen på min gamle GSX400E '86, ligeledes pga. oliepumpen mener jeg at kunne begynde at se et mønster efterhånden!

Jeg ved at mange mennesker har været utroligt glade for deres GS'ere, og med god grund, for det er en ny maskine til billige penge, den er pæn og såden, motoren trækker fint størrelsen taget i betraktning og sådan! -Men man må ikke glemme at der stort set ingen udvikling er sket fra min GSX til nutidens GS'er hvad motoren angår!

Så min pointe er bare, at hvis det var mig ville jeg være omhyggelig med at tjekke olie osv...

Men jeg håber da ikke at det er der er problemet!

-Kan du have en fed sommer, og måske på gensyn der'u'a'!

-Morten

Kommentér på:
Hej MC-folk

Annonce