2.135 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
20 Svar
Hej MC-folk Hej MC-folk
Jeg er den heldige indehaver af en GS500E. Jeg har lige et par tekniske spørgsmål som jeg håber en af jer garvede MC mennesker kan hjælpe mig med. Her på det sidste er min motor begyndt at klukke en smule. Lyden kommer fra selve motoren. Endvidere er lyden ikke afhængig af om jeg har koblet ud eller køre på cyklen. Har du et godt råd eller yderligere spørgsmål kan du skrive her på forum eller kontakte mig direkte på mail@petern.dk
På forhånd tak:)
0 synes godt om
maj 2004
Følger: 21 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 51
jan 2004
Følger: 107 Følgere: 100 MC-er: 4 Emner: 26 Svar: 1.270
Jeg har selv lige solgt min GS500E, og den sagde også de lyde som du omtaler...
Ved at tjekke oliestanden skal du bare bruge pejlepinden... Men husk den skal ligge løst ovenpå "låget", den skal ikke skrues i når du pejler...
Rune Debel
Du må bare skrive hvis du har flere spørgsmål.......
dec 2003
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 308
feb 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
maj 2004
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
Generel information om motorolie
5w-40 er fuldsyntetisk. Anvendes primært til nyere biler UDEN et olieforbrug.
10w-40 Kan som tommelfingerregel anvendes til alle biler.
15W-40 Til biler, der har kørt over 100.000 km.
20w-50 er mineralsk. Anvendes kun til GAMLE biler, der bruger olie.
Bemærk
Viskositeten (tallene på olien, f.eks. 10W-40) fortæller intet om oliens kvalitet, men derimod om, hvordan olien opfører sig under forskellige temperaturforhold.
Feks. Motorolie type 15W-40 er en mineralsk olie. (15 = oliens tykkelse om vinteren, W = vinter), (40 er oliens viskositet ved motorens normale arbejdstemperatur). 10W-40 er en blanding af mineralsk og syntetisk olie. 5W-30 er til nye biler og er fuldsyntetisk
Så ved du lidt om Olie og hvorfor de har de navne..
maj 2004
jan 2004
Følger: 107 Følgere: 100 MC-er: 4 Emner: 26 Svar: 1.270
Selvom du nu får hjælp til skift af olie + filter synes jeg nu alligevel at du skal gå ind på (link fjernet) og bestille en reperations håndbog til din GS500E....
Jeg er bange for at jer der kører en GS500E ikke er helt klar over hvordan man pejler olien på den korrekte måde, og det vil du kunne se tydeligt i reperationshåndbogen... Men skal ikke skrue pejlepinden i når du pejler, den skal bare have lov at ligge løst oven på "låget"...
Hvis du har skruet den i når du har pejlet har du kørt med konstant for lav olie beholdning... så tjek lige olien en ekstra gang... Ville være surt at brænde motoren af...
Go vind på vejene...
Rune
maj 2004
Man kan også få en SAE 10w/40 som er nævnt lidt længere nede.. Samt jeg har taget et lille udpluk fra Castrols webside.. De forklare også forkellen på syntetisk og mineralsk som jeg også står lidt længere nede..
Produkter fra Castol er:
R4 Superbike 10W-50
Højteknologisk, fuldsyntetisk 4-takts motorolie til højtydende, avancerede motorcykler. Fremragende egenskaber sikrer optimal effekt og acceleration samt en enestående slidbeskyttelse af motor, gear og kobling under de mest krævende driftsforhold.
SAE 10W/50, API SG, JASO MA
GPS 10W-40
Højtydende, syntetisk baseret 4-takts motorolie til moderne og kraftige motorcykler. Udviklet til at give en vedvarende stærk smørefilm i motor, gear og kobling selv under meget hårde belastninger. Olien sikrer lavt olieforbrug samt rene motorer.
SAE 10W/40, API SG, JASO MA
Hvad menes der med mineralsk og syntetisk olie?
Grundlæggende findes der 2 slags olier: mineralske og syntetiske. Mineralske olie er baseret på raffineret råolie og har sine klare begrænsninger - specielt i kulde (bl.a. træg start og knap så god smøring).
Fuldsyntetisk olie er derimod kemisk behandling af baseolien, hvilket giver fantastiske smøreteknsike egenskaber i både kulde og varme. Den mest solgte type motorolie er imidlertid en blanding af mineralske og fuldsyntetisk olie. Den kaldes ofte delsyntetisk eller syntetisk baseret olie.
Jeg vil klart bruge et af de produkter til min motorcykel.. Derudover har Castrol også nogle tilsætningsolier.. Jeg ved ikke hvor gode de er men her er et udpluk..
R2 Racingbike
Fuldsyntetisk 2 takts rød motorolie til moderne, højtydende og hårdt belastede konkurrence motorcykler. Sikrer hurtigere og mere effektiv smøring samt hurtigere og renere forbrænding. Forblandes i benzinen eller via injektionssystem ifølge fabrikantens anbefaling.
ISO-L-EGD, JASO FC
TTS
Højtydende, fuldsyntetisk motorolie til moderne og avancerede luft- og vandkølede 2-takts motorer i on- og off-road motorcykler. Anvendelig til både injektionssystemer og forblanding i brændstoffet ifølge motorfabrikantens anvisninger. Sikrer høj renlighed i motor og udstødssystem med ringe røgudvikling.
ISO-L-EGD, JASO FC
http://www.castrol.dk/Danmark.htm
Har dog ikke prøvet nogle af de produkter.. Men jeg har prøvet et produkt der hedder Omega som man blander i sammen med den normale motorolie.. Og det fik noget af den raslende og ujævne gang væk.. Det er en meget tyk olie som blandes i forholdet 1:5 menere jeg det var.. Står på dunken.. Jeg skal nok lige undersøge hvor jeg fik det fra.. Det er nemlig ikke sådan lige til at få fat på..
maj 2004
maj 2004
maj 2004
maj 2004
maj 2004
maj 2004
Kan du høre mere bestemt hvor lyden kommer fra? Venstre eller højre side.. For ellers kan det være mange ting.. For ikke at for urolige dig så kan det jo være en lyd der er normal.. Men ta da lige et smut forbi et værksted, så du er sikker på du får det rigtige svar.. Det er lidt svært at hjælpe over nettet.. *GG*
maj 2004
maj 2004
maj 2004
maj 2004
Hvis du fik skiftet kittet for 14dg. siden kan du jo henvende dig på det værksted.. Det tror jeg, at jeg ville gøre..
Måske vil det holde op, hvis du skifter til en lidt tykkere olie. Det er bare et forslag.
maj 2004
R4 Superbike 10W-50 og GPS 10W-40.
Så jeg tror du er kommet lidt sent ind i denne tråd..
apr 2004
Følger: 1 Svar: 1
Nu ved jeg det ikke helt præcist, så derfor må du ikke "freake" helt ud når jeg siger det, men jeg har en makker som købte en cykel magen til din for nogle mnd siden. Dn har han lige skiftet motor på (det er en '98) efter at den havde mistet alt olietryk, pga bøvl med pumpen. Og siden jeg har måttet TOTAL-RENOVERE kværnen på min gamle GSX400E '86, ligeledes pga. oliepumpen mener jeg at kunne begynde at se et mønster efterhånden!
Jeg ved at mange mennesker har været utroligt glade for deres GS'ere, og med god grund, for det er en ny maskine til billige penge, den er pæn og såden, motoren trækker fint størrelsen taget i betraktning og sådan! -Men man må ikke glemme at der stort set ingen udvikling er sket fra min GSX til nutidens GS'er hvad motoren angår!
Så min pointe er bare, at hvis det var mig ville jeg være omhyggelig med at tjekke olie osv...
Men jeg håber da ikke at det er der er problemet!
-Kan du have en fed sommer, og måske på gensyn der'u'a'!
-Morten
Hej MC-folk