{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.603 visninger | Oprettet:

Skal jeg omdysse. {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle..
Jeg har en Suzuki Gsx750f, som har fået ny potte, har læst mig til at den så skal omdysses..
Så har et par spørgsmål omkring dette..

Hvorfor omdysser man?.. (jeg tænker det at få at gi federe blanding )

Jeg har set i min haynes bog, at jeg har en "pilot" skrue, som kan ændre blandingen, kan jeg så ikkebare justere på den istedet for at omdysse?

Jeg tænker der er en venlig sjæl, som ville foklare mig dette.. ??
Mvh
Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg omdysse.
  • #2   14. okt 2018 Sæt de nye potter på og kør en tur, så får du svar på om den overhovedet skal dysses om.
    De fleste gange er det ikke nødvendig.


  • #3   14. okt 2018 Har den nyt pot på..
    Syntes den hakker lidt i det i de lave omdr.. under 3000 omdr..
    Har læst mig til at blandingen kan blive for mager, derfor hakker den, og skal omdysses..
    Men mit spørgsmål er...
    Hvorfor omdysse, når jeg har en blande skrue?.
    Mvh
    Morten


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #5   14. okt 2018 Du skal omdyse fordi en blandings skrue ikke har noget med dysen at gøre, blandings skruen virker kun henover tomgangs dysen, som kun virker op til 1/8 del gas, dvs. cruising ved meget lidt gas, og det er jo ikke der, du har lettet åndedrættet på motoren, det er fra over 1/4 gas, altså er det nål og hoveddyse der skal ændres,
    Søg på google om en karburators virkemåde.


  • #6   14. okt 2018 Mange tak, havde en forståelse af at blandeskruen havde en effekt, hele vejen..
    Jeg syntes det er i di lave omdr den hakker lidt, under 3000 omdr...
    Kan de ha noget med blande skruen at gøre?


  • #7   14. okt 2018 Er du sikker på at du ikke blander nogen ting sammen? Når du nævner at du har begrebet "pilot" fra Haynes, kunne jeg forstille mig at det var det man kalde "pilot-jet", som er det engelske ord for tomgangsdyse. Men som andre skriver kan du ikke lige skrue lidt på den (hvis det er nødvendigt) - en omdysning er både tomgangs og hoveddyser, og ikke mindst nål.

  • #8   14. okt 2018 Hej Tom..
    Jeg tror du har fuldstændig ret..
    Der står præcis..
    Pilot Screw settings (turn out)


    profilbillede
  • #9   14. okt 2018 Så vidt jeg husker er der ret god info på denne side, og du burde også kunne finde et sæt der passer til den opsætning du kører med.
    https://www.6sigmajetkit.com/
    Og så skulle du nok overveje en synkronisering, hvis du roder ret meget med dine karburatorer er det faktisk nødvendigt smiley Gør du det selv, er udstyret betalt første gang, når du sparer værkstedsregningen! Jeg vil anbefale carbtune (søg selv) hvis du skal købe udstyr til det.


  • #10   14. okt 2018 Ja jeg gør det selv..
    Og det er præcis en carbtune jeg har..
    Jeg syntes også den er ret go.
    Mht til at skifte dysser og nåle, så er det ikke noget jeg har prøvet før, så ikke noget jeg tør springe ud i.


  • #11   14. okt 2018 Er det blot tomgangsdyssen jeg ændre på.., som der står på billedet..?
    Karburator 1 og 4... 2 omgange ud
    Karburator 2 og 3.. 1 1/2 omgange ud


  • #12   14. okt 2018 Det er blot det man kalder luftskruen, den har intet med tomgangsdyser at gøre, de skruer skal som udgangspunkt være som beskrevet, du ændrer ikke ret meget på dem!

  • #13   14. okt 2018 Tak for du gider bruge tid på at forklare..
    Så blot for at være sikker på jeg har forstået det korrekt smiley

    1. Luftskruen, har kun effekt i tomgang eller?
    2. jeg ikke andre justerings muligheder end..
    Luftskruen og Synkronisering af Karburator??


  • #14   14. okt 2018 Brug en halv time med at se på det link til Sigma, det vil hjælpe dig med mange spørgsmål, og de er helt sikkert klogere end jeg på emnet smiley smiley

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #15   14. okt 2018 Tom det er ikke en luft skrue, det er en blandings skrue, og den har netop noget med tomgangs dysen at gøre, den går nemlig ind og regulere/spærrer for benzin mængden fra tomgangs dysen,
    en luft skrue sidder helt ude ved luft indtaget i karburatoren og den regulere på hvor meget luft der kan gå henover tomgangs dysen,
    der er ikke ret mange nyere karburatorer der bruger luft skrue, kun 2 taktere


  • #16   14. okt 2018 #15 Du har helt sikkert ret, men jeg tillader mig nu stadigt at tvivle på at det vil have den store effekt, hvis der er lavet ret meget om på luftindtag og udstødning, så er det altså dyser og nåle der skal arbejdes med. Men det er selvfølgelig bare min mening, andre må tro, tænke og gøre lige hvad de vil for min skyld smiley Og nu vil jeg æde en røvfuld morfin, jeg var jo lige så smart at vælte over mine egne små ben i aftes da jeg var ude med affaldsposen, så der røg et par ribben, og det gør pænt ondt nu igen! Men de skide træsko jeg plejede at stikke i når man skal ud med skrald eller i postkassen er lagt på bålstedet i haven, så jeg bare have brændt dem af inden de laver mere ballede smiley

  • #17   14. okt 2018 Jeg har ikke ændret på luft.
    Der er kun kommet en slip on udstødning på smiley
    Fanta H.
    Kan du svare mig på følgende..
    Kan jeg kun justere på..
    Blandings skruen, som kun har effekt i de lave omdr? og Synkronisering af Karburator.
    Jeg har ikke andre muligheder vel, udover vi snakker udskiftning af dele




  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #18   14. okt 2018 Med en anden potte, giver du motoren et bedre åndedræt, idet du mindsker modstanden i udstødningen, og kan der komme mere ud, vil den også suge mere luft ind, derfor skal der skiftes dyser og eller justeres på nåle højden, og selfølgelig også justeres blandings skruer, alle tingene i en karburator lapper ind over hinanden, så alt skal passe sammen.
    Tom vi er enige, det var bare lige det med luftskrue, jeg kommenterede på smiley


  • #19   14. okt 2018 Jeg har justeret blande skruerne lidt ud, det hjalp en del.
    At skifte dysser, er der vel ikke mange ben i?
    4 dysser + 4 nåle eller?
    For at finde de rigtige, skal cyklen vel på rulle felt, man køber vel ikke bare andre dysser og nåle og prøver sig frem??


  • #22   14. okt 2018 #21 Aldrig mere sådan noget lort, selvom det er nemt! For et par siden vrikkede jeg også rundt, og slog en flig af noget i foden, der var stor og sort - nej det var ikke bare gammelt skidt smiley - i lang tid! Men jeg har ikke så meget følelse i fødderne efter noget sygdom, så jeg er selv ude om det, men nu har jeg vist lært det smiley

  • #23   14. okt 2018 #20
    Ville jeg prøve..
    De sidder bare PISSE dumt, skal faktisk afmontere karburatorerne for at dreje på skruerne, så det er skide besværligt.


  • #25   14. okt 2018 Med spejl og vinkelskruetrækker , fåes i Biltema

  • #26   14. okt 2018 Ja, man kan lige så godt starte med at skille det hele ad og få dem renset ordentligt igennem, justere svømmerhøjde, og så er man klar til større dyser osv.

    Mener også man kan købe det sæt med vinkelskruetrækker hos Carbtune.


  • #27   14. okt 2018 Justere svømmerhøjde.... hvad er nu det for noget smiley
    Hvorfor skal det gøres?.
    Hvordan gøres dette ?


  • #29   14. okt 2018 Jo du har sikkert ret..
    Men jeg ville mega gerne lære og forstå..
    Mht til nye dysser, skal man bruge et rullefelt for at finde frem til, hvilken størrelser de skal være?


  • #31   14. okt 2018 Oki..
    Men tak for dine input, de har bestemt gjort mig klogere..


  • #33   14. okt 2018 Ja det er vel også det der er meningen med et forum smiley

  • #34   14. okt 2018 Rullefeltet er et værktøj som fjerner gætteriet fra situationen, men det koster jo.

    Har du lyst til at skille ad og samle igen, så køb dig en Haynes Manual og kig den igennem nogen gange og overvej så om du alligevel vil gøre det selv.

    Karburatorer er lavet af aluminium og der er messing skruer i, det er blødt som smør, så man skal vide hvad man gør. Og hav noget kvalitetsværktøj der passer ordentligt på de forskellige skruehoveder.

    Meld dig ind i en klub eller find et skrue-fællesskab et sted, så er der altid nogen som ved noget om sagerne.

    Sæt igang smiley


  • #35   15. okt 2018 Lyder som en super idé...
    Nå du siger skiller ad, tænker du så, rense og samle igen, eller hvad tænker du?.


  • #37   15. okt 2018 Fandt denne video.. Tænker jeg ville bruge vinteren på dette
    https://www.youtube.com/watch?v=95nlrP-yn2I&t=1118s

    Mine Karburatore er jvf Haynes #8 (billede) mikuni bsr36ss.
    Jeg tænker det ville være fint at købe nye pakninger, hvor kan man evt finde spdan nogle?
    Når jeg Googler "mikuni bsr36ss" er det sparsomt med hits, Hvor istedet mikuni bsr36, giver væsentlig flere hits... Hvad er forskellen på
    mikuni bsr36ss og mikuni bsr36??


  • #38   15. okt 2018 Nu er der vel originale karburatorer på, så i stedet for at nørkle med hvad de hedder, søger du reservedel til din MC, det gør tingene så meget nemmere for dig, specielt da du lader til at være "lidt" uerfaren på området smiley
    https://www.google.dk/search?q=suzuki+gsx+750+f+carburetor+rebuild+kit&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwiwpreLmIneAhXD2aQKHeGtCF0QBQgnKAA&biw=1510&bih=697


  • #39   15. okt 2018 Mange tak.. smiley

  • #40   15. okt 2018 Du skal sgu ikke takke mig, tak hellere ham der Google, han virker til at være en der ved det meste smiley

  • #41   16. okt 2018 smiley smiley smiley smiley
    Så har jeg værktøjet til at gå igang..
    #20.. Du mener jeg skal sættet dem udfra Haynes?
    Altså cylindre 1 og 4... 2 omgange ud og 2 og 3... 1 1/2 omgang ud..
    Derefter justere 1/2 omgang ud af gangen, indtil den lyder bedst?


  • #43   16. okt 2018 Tjek.. Hvad er et god "0" punkt.. 2 omgange ud??

  • #45   16. okt 2018 Oki.. troede ikke den kunne køre, når de var skruet helt i bund.. men jeg prøver

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #46   16. okt 2018 Du skal da bare stille dem mens du har karburatorerne af,
    eller med slukket motor,
    stil dem 3 omgange ud fra bund, og ja som Hans siger, stil dem ens,
    det med at lytte er meget svært, du skal ihvertfald sørge for at du justerer nøjagtig lige meget på alle 4


  • #47   16. okt 2018 Jeg må erkende, sidst jeg stillede dem ,stillede jeg dem udfra Haynes..
    Derfor står de ikke ens, men jeg skal nok stille dem ens, næste gang..


  • #48   16. okt 2018 Ville stille max 1/4 omgang pr. justering 1/2omgange er meget .... justeringen passer hvor den går højeste tomgang , tomgang en justeres løbende ned

  • #49   16. okt 2018 Super..
    Mange tak for input..


  • #50   19. okt 2018 En lille opdatering...
    Det er ikke muligt for mig, at skrue på blandeskruerne, mens karburatorene er monteret..
    Jeg ville derfor afmontere, dem for at stille på skruen..
    Jeg afmonteret også tændrør for at se dem, syntes egentlig de var fine, bortset for cyl 1..
    Da jeg afmonteret luftfilterkassen, kunne jeg se karburator 1, var våd ved nålen, og når jeg løftede nålen, kunne jeg se der kom en lille smule benzin med op..
    Jeg afmonterede karburatorerne, og stillede blandeskruerne 3 omgange ud..
    Jeg afmonterede svømmerhuset på karburator 1, afmonterede svømmer og svømmenål + det "hus" nålen køre i, blæste "huset" og svømmernål. samlede så igen..
    Det gjorde sku en forskel, især i de lave omdrejninger, jeg kunne slå choker fra efter 10 sek, og den stod stabilt, før skulle den køre 10 min før jeg kunne slå choker fra..
    Den er nu tæt ved nålen, men tænker den bliver utæt igen, så ville købe nogle nye...
    De 4 skruer der holder svømmerhus og selve karburator sammen, er næsten umulige af løsne uden at ødelægge dem, nogle der kender en god ide til dette, jeg tænker man kan få nogle i torx eller noget???


  • #51   19. okt 2018 Benzinen som kommer ved gasnålen skyldes enten ukorrekt svømmer højde eller en utæt svømmer ventil ... Mht 3omgange : din tomgang bliver tilsvarende dårligere ved driftvarm motor , husk at medregne at dit luftfilters gennemstrømning ikke forbliver samme i dets levetid

  • #52   19. okt 2018 Som #51 skriver, og du kan da bare skifte boltene i bundkarene med nogen unbracho, det er nok ganske almindelige 5 mm

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #54   19. okt 2018 Der kan også sive benzin uden om nåleventil huset, skift o ringen, de bliver hårde og firkantede, men hvis den går rimeligt stramt i, med lidt fedt på, er den ok.

  • #55   19. okt 2018 Det er ret sikkert 4 mm

Kommentér på:
Skal jeg omdysse.

Annonce