6.823 visninger
|
Oprettet:
Kan man blande motor olie ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har ikke mere af den type motor olie der er på maskinen, Kan jeg trygt blande det med et andet fabrikat...?
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 120
Og jeg kunne heller aldrig finde på at gøre det på min MC vil ikke gå på kompromis
Vester
sep 2005
Følger: 61 Følgere: 60 MC-er: 6 Emner: 77 Svar: 632
Kan jeg så godt skifte olien UDEN at skifte oliefiltret ?, Det er næsten lige skiftet for små 2.000 km siden.
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
sep 2005
Nu er problemet at jeg overhovdet ikke aner hvad olie forhandleren har hældt på min maskine... :O(
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 320
Det skal dog lige siges at jeg overhovedet ikke er sikker, men der må da kunne findes en masse gamle indlæg om præcis dette spørgsmål. Prøv og søg det i forumet.
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 372
Og dog... kan være min mekker regner med at skulle tjene nogle penge på mig nu, hvor jeg følger hans råd?!?
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Del-syntetisk kan godt blandes med fuld-syntetisk, men ikke med mineralsk. Generelt er mineralsk ikke ret udbredt på moderne maskiner, så du skal nok regne med at din mekaniker har hældt del- eller fuld-syntetisk på, men mon ikke han har hældt det på som foreskrives til din maskine!?
Sørg også for at det olie du bruger har korrekt API mærkning i forhold til din maskine, men alle nyere kvalitets olier overholder de krav din motor har, så der burde være det mindste problem.
Du kan sagtens skifte olien uden at skifte filteret, specielt når det er så nyt, som det er. Ingen problemer i det, over hovedet.
Olieselskaberne tjener styrtende med penge på folks frygt og uvidenhed på det her område (no offence), men netop fordi det godt kan være lidt ugennemskueligt, så er der mange der bare vælger den dyreste løsning i håbet om at så er den hellige grav nok vel forvaret.
Jeg undersøgte for nylig lidt forskelligt omkring diverse typer/fabrikater olie og fandt ved samme lejlighed ud af at det olie der fx er i dunken på en MOBIL1 og en ESSO fyldsyntetisk, er <b>nøjagtig</b> den samme(det er samme firma). Det på trods tager fx Harald Nyborg gladeligt 249,- for MOBIL1 men kun 188,- for ESSO (4L). :-S
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.454
Alle motorolier SKAL være blandbare - herunder forskellige viskositeter.
Men man kan selvfølgelig ikke forvente at "blandingen" svarer til kvaliteten af den bedste olie af blandingen
sep 2005
Jeg er nået frem til at jeg suser ud og køber 4 liter af denne her olie (Shell Advance Ultra 4) tapper alt olien af og hælder det nye på uden at skifte filtret...
Så har jeg lige et spørgsmål mere....
Hælder i ren kølervæske på eller blander i det op med dem.-vand efter forskrifterne ?
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 38
Kan man blande motor olie ?