{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man blande motor olie ?
  • #1   19. maj 2007 Jeg har altid hørt at det må man ikke.

Og jeg kunne heller aldrig finde på at gøre det på min MC vil ikke gå på kompromis

Vester

• #2   19. maj 2007 Det er fordi at der er løbet lidt under 1 liter ud.

Kan jeg så godt skifte olien UDEN at skifte oliefiltret ?, Det er næsten lige skiftet for små 2.000 km siden.

• #3   19. maj 2007 jeg har svært ved at se hvad det skal kunne gøre... men det er der garanteret en masse der kan. jeg har gjorde det i slutningen af sidste sæson fordi jeg lige skulle fylde op og så den var fuld vinteren over. jeg oplevede ikke noget skidt på nogen måde. men nu er min mc heller ikke lige det man vil betegne som højtydende

• #4   19. maj 2007 Jeg fandt lige et sted på nettet hvor der stod at olier SKAL være blandbare, Dog IKKE syntetisk olie med mineralsk olie.

Nu er problemet at jeg overhovdet ikke aner hvad olie forhandleren har hældt på min maskine... :O(

• #5   19. maj 2007 Hvis man bare holder sig inde for samme vikositet så burde det vist ikke være noget problem i at blande, men hvis det du bruger nu er f.eks fuld syntetisk så skal det du efter fylder med også ver fuld syntetisk. osv. det behøver ikke være samme mærke hvis det var det du tænkte på.
    Det skal dog lige siges at jeg overhovedet ikke er sikker, men der må da kunne findes en masse gamle indlæg om præcis dette spørgsmål. Prøv og søg det i forumet.

• #6   20. maj 2007 Min mekker har på et tidspunkt sagt at jeg bare skulle fylde efter med et hvilket som helst mærke, forudsat at det var samme viskositet... så jeg ville ikke være urolig...
    Og dog... kan være min mekker regner med at skulle tjene nogle penge på mig nu, hvor jeg følger hans råd?!?

• #7   20. maj 2007 Bland du bare. Som andre skriver, så hold dig blot til samme type viskositet og API mærkning. Fabrikatet er underordnet.

Del-syntetisk kan godt blandes med fuld-syntetisk, men ikke med mineralsk. Generelt er mineralsk ikke ret udbredt på moderne maskiner, så du skal nok regne med at din mekaniker har hældt del- eller fuld-syntetisk på, men mon ikke han har hældt det på som foreskrives til din maskine!?

Sørg også for at det olie du bruger har korrekt API mærkning i forhold til din maskine, men alle nyere kvalitets olier overholder de krav din motor har, så der burde være det mindste problem.

Du kan sagtens skifte olien uden at skifte filteret, specielt når det er så nyt, som det er. Ingen problemer i det, over hovedet.

Olieselskaberne tjener styrtende med penge på folks frygt og uvidenhed på det her område (no offence), men netop fordi det godt kan være lidt ugennemskueligt, så er der mange der bare vælger den dyreste løsning i håbet om at så er den hellige grav nok vel forvaret.

Jeg undersøgte for nylig lidt forskelligt omkring diverse typer/fabrikater olie og fandt ved samme lejlighed ud af at det olie der fx er i dunken på en MOBIL1 og en ESSO fyldsyntetisk, er <b>nøjagtig</b> den samme(det er samme firma). Det på trods tager fx Harald Nyborg gladeligt 249,- for MOBIL1 men kun 188,- for ESSO (4L). :-S

• #8   20. maj 2007 Det korte af det lange er:
    Alle motorolier SKAL være blandbare - herunder forskellige viskositeter.
    Men man kan selvfølgelig ikke forvente at "blandingen" svarer til kvaliteten af den bedste olie af blandingen

• #9   20. maj 2007 Jeg takker mange gange for jeres svar.

Jeg er nået frem til at jeg suser ud og køber 4 liter af denne her olie (Shell Advance Ultra 4) tapper alt olien af og hælder det nye på uden at skifte filtret...

Så har jeg lige et spørgsmål mere....

Hælder i ren kølervæske på eller blander i det op med dem.-vand efter forskrifterne ?

• #10   5. jun 2007 Man "SKAL" ikke, men man opnår den højeste frysesikring ved en blanding på ca 60% vand. Ren kølevæske er kun sikret til ca minus 25gr.

Kommentér på:
Kan man blande motor olie ?

Annonce