Fejlsøgning af forbremse {{forumTopicSubject}}
Hej mcg
Jeg har en ældre Triumph tiger 955i hvor forbremsen volder lidt problemer. Over et par dage hvor den bare stod lagde jeg mærke til det kom mindre og mindre tryk på forbremsen til der til sidst næsten ikke var noget. Jeg kunne uden problemer få bremsegrebet helt ind til styret.
Jeg startede med at kontrollere det ikke var nogen tydelige utætheder nogle steder hvilket der ikke var. Jeg kontrollerede herefter niveauet af bremsevæske hvilket også var i orden.
Jeg tænkte herefter det måtte være kommet lidt i systemet på en eller anden måde. Jeg begyndte at udlufte bremsen og jeg kunne også få luft ud og bremsen blev hård igen. Jeg kan dog, hvis jeg lægger kræfterne i få bremselængden ind og lige røre gashåndtaget.
Jeg har ikke haft motorcyklen ret lang tid og jeg ved denne model har ret lang vandring på bremsen grundet et lille stempel i bremsemasteren, men jeg tvivler på det kan være i orden grebet kan røre gashåndtaget.
Jeg udluftede den for 2 dage siden og har efterfølgende gået og hevet i bremsen og den bliver langsomt mere og mere blød.
Grundet bremsekaliberens udformning kan det være svært at tørre dem helt rene for bremsevæske, men den højre luftnippel kan måske sive marginalt, men det er utrolig svært at være helt sikker på det.
Er det en klassisk fejl at de kan sive lidt?
Nogen bud på hvor jeg skal starte min fejlsøgning?
Bh Lars
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Det kan være pakningerne i din bremsemaster der er blevet hårde.
Normalt skal bremsegrebet ikke kunne røre gashåndtaget, men hvis der er gamle gummislanger til kalipre og masteren er lidt træt, kan det godt være.
Jeg ville starte med et rep sæt til masteren, en udluftningsskrue er konisk, den vil altid slutte tæt hvis det er den rigtige model.
jul 2017
Følger: 22 Følgere: 75 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 122
Det er utrolig svært om den højre siver lidt, eller om det bare er fordi man ikke kan tørre ordenlig af efter udluftning.
Jeg kan bare ikke se andre steder der skulle være utætheder.
Nogen der kender disse autobleed
https://www.ebay.co.uk/itm/Auto-Bleed-Nipple-Easy-Brake-Bleeding-M8-Triumph-Moto-Speed-Bleeding/292098838131?fits=UKM_Make%3ATriumph&hash=item4402728e73:g:As8AAOSwPCVYB5PA
Det ser smart ud, men er det noget der virker?
Hvis pakningen på stemplet i masteren er blevet hård/mør med tiden, løber bremsevæsken så forbi stemplet som kan være med til at forklare den lange vandring?
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Ja, hårde pakninger kan gøre som du forklarer.
Autobleed gør i princippet det samme, som når du udlufter med en plasticslange over i en flaske med væske, jeg har ikke prøvet Autobleed og har heller ikke brug for dem.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.672
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Jeg ville udskifte masteren, det er garanteret der fejlen er. Sæt en Brembo på, de er langt bedre end orig.
jul 2017
Følger: 22 Følgere: 75 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 122
4# Jeg har en kompressor, så jeg tror jeg prøver at bruge den til at blæse ren og så se om jeg kan presse væske ud med lukket nippel.
#5 desværre kan jeg ikke skifte master efter ønske. Jeg vil gerne holde motorcyklen så original så muligt, og på min er håndbeskytteren monteret på bremsemasteren.
Men, jeg har set flere sætter en bremsemaster på fra en Triumph tiger Explorer da den passer lige over og er langt bedre da den har et større stempel.
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
jul 2017
Følger: 22 Følgere: 75 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 122
Nu har jeg været ude og køre en tur og den bremser aldeles rigeligt. Når grebet er trukket 3/4 ind har den blokkeret forhjulet for længe siden, så jeg tror det kan være mine bremseslanger som giver sig.
Nu er der i hvert fald et reperationskit til bremsemaster og 2 nye udluftningsskruer på vej hjem med posten og så kigger jeg mig om efter nogle armerede bremseslanger til den.
Fejlsøgning af forbremse