2.449 visninger
|
Oprettet:
Ujævn tomgang {{forumTopicSubject}}
Det er en kawazaki gpz 600, kørt 54 000 km.
Den starter altid fint og kører og trækker perfekt ved alle omdr.
Tomgang er ujævn, som om luft/benzin blanding ikke er korrekt.
Følgende er ændret på den.
4 i 1 Laser udstødning
Hoveddyser str. 100 (standard 105.108.108.105)
Dysenål hævet 1 hak.
Jeg har prøvet at stille blandingsskruerne ,som foreskrevet i Haynes,
som siger 2 omgange ud.Det gav en alt for fed blanding,jeg har nu skruet dem 4 1/2 gange ud og det har hjulpet, men er stadig ikke tilfreds.
Er der nogen der har et forslag til hvad der kan ændres ??
Der er nye tændrør og luftfilter er ok.
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Hvis det er en blandeskrue (så flere omgange ud= federe blanding) kører du måske med for små tomgangs dyser, tror de fleste karburatorer anbefaler max 2½-4 omgange ud før man skal gå op i dysestørrelse.
Er det en luftskrue (der sidder før spjældet hvis du ser karburatoren fra siden) kunne 4½ omgange tyde på for store tomgangsdyser.
Er det et pludseligt opstået problem? Så er det måske falsk luft hvor en karburator ikke er spændt helt fast eller en pakning er gået løs?
Dit valg af hoveddyser ser også lidt magert ud, de er jo næsten 10% under standard endda med anden udstødning. Dog vil det næppe have indflydelse på din tomgang.
Når du hæver nålen betyder det blot at hoveddysen begynder at give benzin ved mindre gas. Det er nok fornuftigt med de små hoveddyser, men igen burde kun have betydning i mellemområdet og ikke på tomgang.
Se evt vedhæftede diagram.
ps - jeg kender IKKE din specifikke MC og udtaler mig kun på baggrund af egne mc'er og timers "underholding" med at justere karburatorer på disse.
jan 2018
Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
Den skulle efter tidligere ejer være dysset om og justeret på rullefelt,hvilket også kan dokumenteres på medfølgende regning.
Jeg har selv synkroniseret karbuerne,hvilket hjalp lidt.Men nu skriver du (flere omgange ud=federe blanding) jeg mener blandingsskrue ud = mere luft (magre blanding)
Jeg har overvejet at gå ned i tomgangsdyse(pilot jet) fra 38 (standard) til 35
Blandingsskrue (luftskrue) sidder på forsiden af spjæld, ind mod topstykke.
maj 2016
Følger: 14 Følgere: 21 Emner: 17 Svar: 113
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Hvis skruen sidder før spjældet kaldes det normalt en luftskrue der regulerer hvor meget luft der kommer i tomgangskredsen. Des mere den skrues ud, des mere luft
Hvis skruen sidder efter spjældet kaldes det normalt en blandingsskrue. Her regulerer den hvor meget "ekstra" benzin der blandes i tomgangskredsen. Des mere den skrues ud, des mere ekstra benzin blandes der i tomgangsblandingen.
https://www.howtomotorcyclerepair.com/how-to-size-your-pilot-jet-pilot-screw-explained/
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
jan 2018
Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
Nu er der kommet nye tomgangsdyser str. 42 og blandingsskruerne er 2 1/2 omgange ude, så nu spiller det bare.
Ujævn tomgang