{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.449 visninger | Oprettet:

ken H
ken H
Tilmeldt:
6. jan 2018
Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75

Ujævn tomgang {{forumTopicSubject}}

Det er en kawazaki gpz 600, kørt 54 000 km.

Den starter altid fint og kører og trækker perfekt ved alle omdr.
Tomgang er ujævn, som om luft/benzin blanding ikke er korrekt.

Følgende er ændret på den.
4 i 1 Laser udstødning
Hoveddyser str. 100 (standard 105.108.108.105)
Dysenål hævet 1 hak.

Jeg har prøvet at stille blandingsskruerne ,som foreskrevet i Haynes,
som siger 2 omgange ud.Det gav en alt for fed blanding,jeg har nu skruet dem 4 1/2 gange ud og det har hjulpet, men er stadig ikke tilfreds.

Er der nogen der har et forslag til hvad der kan ændres ??
Der er nye tændrør og luftfilter er ok.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ujævn tomgang
  • #1   22. maj 2018 Hvis det kun er tomgang den går ujævnt kunne det jo tænkes de 4 karburatorer trænger til at blive synkroniserede så de står lige meget åbne/lukkede i tomgang? Det kræver nok en mand med et vaccummeter.

    Hvis det er en blandeskrue (så flere omgange ud= federe blanding) kører du måske med for små tomgangs dyser, tror de fleste karburatorer anbefaler max 2½-4 omgange ud før man skal gå op i dysestørrelse.

    Er det en luftskrue (der sidder før spjældet hvis du ser karburatoren fra siden) kunne 4½ omgange tyde på for store tomgangsdyser.

    Er det et pludseligt opstået problem? Så er det måske falsk luft hvor en karburator ikke er spændt helt fast eller en pakning er gået løs?

    Dit valg af hoveddyser ser også lidt magert ud, de er jo næsten 10% under standard endda med anden udstødning. Dog vil det næppe have indflydelse på din tomgang.

    Når du hæver nålen betyder det blot at hoveddysen begynder at give benzin ved mindre gas. Det er nok fornuftigt med de små hoveddyser, men igen burde kun have betydning i mellemområdet og ikke på tomgang.

    Se evt vedhæftede diagram.

    ps - jeg kender IKKE din specifikke MC og udtaler mig kun på baggrund af egne mc'er og timers "underholding" med at justere karburatorer på disse.


    profilbillede
  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #2   22. maj 2018 Jeg har ikke selv foretaget de tekniske ændringer,men har købt cyklen som den er nu.
    Den skulle efter tidligere ejer være dysset om og justeret på rullefelt,hvilket også kan dokumenteres på medfølgende regning.

    Jeg har selv synkroniseret karbuerne,hvilket hjalp lidt.Men nu skriver du (flere omgange ud=federe blanding) jeg mener blandingsskrue ud = mere luft (magre blanding)

    Jeg har overvejet at gå ned i tomgangsdyse(pilot jet) fra 38 (standard) til 35

    Blandingsskrue (luftskrue) sidder på forsiden af spjæld, ind mod topstykke.


  • #3   23. maj 2018 Jeg har haft 5 GPZ 600, de gik alle mere eller mindre ujævnt i tomgang, trods mange forsøg på at rette det, er det aldrig lykkedes.

  • #4   23. maj 2018 @2: Det afhænger af om du har en luftskrue eller en blandingsskrue:

    Hvis skruen sidder før spjældet kaldes det normalt en luftskrue der regulerer hvor meget luft der kommer i tomgangskredsen. Des mere den skrues ud, des mere luft

    Hvis skruen sidder efter spjældet kaldes det normalt en blandingsskrue. Her regulerer den hvor meget "ekstra" benzin der blandes i tomgangskredsen. Des mere den skrues ud, des mere ekstra benzin blandes der i tomgangsblandingen.

    https://www.howtomotorcyclerepair.com/how-to-size-your-pilot-jet-pilot-screw-explained/


  • #5   23. maj 2018 Hvad med at tjekke , tændkabler og hætternes modstand ... ?

  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #6   26. maj 2018 Så lykkedes det at få klarhed over sagen.Det er en brændstof blandeskrue der sidder i karburatoren.De blev alle 4 skruet 5 1/2 omgang ud og motoren gik meget jævnere.

    Nu er der kommet nye tomgangsdyser str. 42 og blandingsskruerne er 2 1/2 omgange ude, så nu spiller det bare.


Kommentér på:
Ujævn tomgang

Annonce