Hjælp til skift af kæde. {{forumTopicSubject}}
Nu skal den kæde skiftes.. og det kan kun gå for langsomt!
Ved nogen hvor der er en guide til samling og montering af kæde med nitter?
Ikke at jeg forventer det er det store problem men det er altid godt at være velforberedt når man pusler med tøsen. Eller er der nogen der har haft dårlige oplevelser de vil beskrive så jeg ikke laver samme fejl.
Derfor er det så bare ekstra irriterende nå man planlægger at gøre det en eftermiddag og stumperne så er strandet med postvæsnet et eller sted i DK. Håber de kommer frem i morgen.
Den var i øvrigt helt gal med den gamle kæde om end tandhjulene var meget pæne. Min mekaniker mente ikke jeg overhovedet burde kører videre på hende så hun blev listet hjem i lav fart. Nu ved jeg hvorfor der har været så stort forbrug af chain slides.. do!
På forhånd tak for hjælpen
jan 2005
Følger: 44 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 136 Svar: 1.174
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 187
det er det man kalder et kædekit, begge dele er lige slidt,
det har noget men sikkerhed at gøre
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
jul 2004
jul 2004
Følger: 70 Følgere: 57 MC-er: 4 Emner: 98 Svar: 440
man SKAL ALTID SKIFTE KÆDE OG KRANS på en alm cykel samtidlig ....
maj 2004
jul 2004
Rasmus hvis det er en lukket kæde skal du have bagsvingeren af, men er den med led skal du have den rigtige kæde springer til at åbne & lukke leddet med, god fornøjelse ""
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Helt sikkert skal du skifte det hele samtidig!
Husk at du skal bruge nitteled... da der ikke er plads til samleled m. clips på en cbr....
god fornøjelse
aug 2004
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 167
maj 2004
Som Steen skriver "hvis det er en lukket kæde skal du have bagsvingeren af" og det må han jo have ret i . Men.. nu kan det være lige meget for postdanmerk har til en afveksling "fucket up" og er derfor 4 dage om at bringe en pakke fra Århus til Viborg. Dette betyder jeg ikke får cyklen med til Sjælland som jeg havde aftalt med rødderne. Jeg er sgu en smule tosset... hvor svært kan det være. Så har jeg til gengæld god tid en gang i næste uge eller der kan en forhandler måske løse problemet for mig.
aug 2004
jul 2004
er den nye med samleled & den gamle lukket skal den som du siger bare skæres over med en vinkelsliber enig ?????
aug 2004
maj 2004
For lige at slutte det lille eventyr af. I Onsdags (efter jeg skrev mit indlæg) fik jeg endelig min kæde. En RK kæde købet ved en lokal forhandler samt et nyt sæt for og bag-tandhjul. Lad det ikke være en hemmelighed at jeg havde travlt da jeg begyndte at monterer kæden. Først kontrollerede jeg at den nye kæde og tandhjul kunne erstatte det gamle. Kæden var åben og med både nitte og clips i sættet. Jeg afmonterer fire led i den nye kæde ved at slibe nitterne flade med en vinkelsliber og derefter med en dorn bankes de ud. Den gamle kæde afmonteres med en vinkelsliber... no problem. Baghjulet skal af for at skifte tandhjul så samtidig skifter jeg chain sliden. Forreste tandhjul skiftes uden nogen problemer. Den nye kæde lægges på plads, baghjul monteres og kæden samles. Dette gøres ved at anvende nitte-samlings-sættet. For at kunne trykke nitterne gennem kædeleddet anvendes en rørtang. En gammel møtrik lægges mellem leddet og tangen så nitten kan komme helt i gennem. En makker holdt derefter kontra på kæden med et ordentligt stykke stål mens jeg hamrede nitterne flad på den anden side. Til sidst justeres baghjulets placering så kæden sidder ordentligt. Alt i alt tog operationen 2 timer og 10 min og så nåede jeg også at vaske bagfælgen nu da jeg havde den af. Havde det været en hel kæde skulle jeg yderligere have afmonteret bolt for bag dæmper men det ville vel heller ikke have været det store problem. Alt i alt ikke det store problem at skifte kæden. Skriv blot hvis der er spørgsmål eller kommentarer. P.S. Pas på der ude for i sidste uge var vejen i KBH rim glatte omkring midnat. Dette betød lidt ekstra ridser i plastik kåben, ridser i koblingsdækslet, et ødelagt sidespejl og hul på bukserne for det sker hurtigt når baghjulet forsvinder i et venstre sving. øv øv.
Hjælp til skift af kæde.