3.866 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Alder på kølevæske. Alder på kølevæske.

Som urutineret MC mekaniker og med generelt lille viden om forbrændingsmotor. Stiller jeg dette spørgsmål.
Min MC er en VZ 800 fra 2003. Den har nu kørt 20750 km.
Hvor tit skal sådan noget kølevæske skiftes, kan ikke blive klog på instruktionsbogen.
Kan væsken blive for gammel eller slidt over tid?
Det samme gælder egentligt bremsevæsken.
Ser frem til gode svar. God weekend og UCH

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alder på kølevæske.
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #1   28. apr 2018 Begge dele kan man roligt skifte hvert andet år.

• #2   28. apr 2018 Jep, skal normalt skiftes hvert 2. år smiley

profilbillede
  • #3   28. apr 2018 Bremsevæske optager vand fra luften,det sænker kogepunktet, med risiko for bremsesvigt, anbefales skift hvert andet år.
    Kølevæske mindsker korision af specielt aluminium indvendig i motoren, virkning aftager med tiden, anbefales hvert andet, tredje eller fjerde år.

• #4   29. apr 2018 Av ????. Har til oktober haft den i 3 år. Ham jeg købte havde den i 4 og kørte 1000 km på den. Kølervæske kan den suges op?

• #5   29. apr 2018 Der plejer at være en skrue ved en af de nederste punkter på systemet til at tømme med (som regel omkring pumpen). Alternativt afmonterer du slangen ud af køleren på nederste punkt og tømmer den vej igennem.

• #6   29. apr 2018 Efter endnu en debat omkring os, som er nybegyndere eller bare mindre mekanisk mindede, og køber dyr olie eller/og skifter olie tit, for at gøre "noget godt" for sin motor. Tænker jeg, om man kan påstå, at selvfølgelig skal intervaller på olieskift overholdes. Men når det er sagt og gjort, vil en motor med nogle år på bagen have betydelig gavn....eller mere gavn endda, af at man skifter kølevæsken oftere...måske endda hvert år. Eller er det slet ikke relevant, eftersom kølesystemet vel er adskilt fra selve motoren!?

• #7   29. apr 2018 Jeg tror det er der det mindre mekanisk mindede spiller ind, kølesystemet ER en del af motoren.
    Man kan ikke gøre andet godt for sin motor og motorcykel iøvrigt, end at passe de service procedurer der er angivet. Den bliver ikke bedre eller yngre, af at skifte olie eller andet, oftere end anbefalet.
    Husk at for nogle motorcykelejere, er det tiden og ikke km der kræver service/vedligehold.

• #8   29. apr 2018 Preben: Ja, som f.eks mig...min sæson startede forsikringsmæssigt D1 Mar. Og min cykel har nok kørt små 100km....
    Jeg må hellere finde nogle tegninger af væskekølede 4 taks motorer frem og kigge lidt på... smiley
    Men det jeg tænkte var, at siden kølervæske indeholder anti korrosions stoffer....( Jeg ved efterhånden godt, at min maskine ikke bliver yngre af at skifte (til det dyre) olie 8 gange om året smiley

• #9   29. apr 2018 Tak for de gode svar. Kan jeg bruge samme type kølervæske som til min bil?

• #10   29. apr 2018 Jeg viil købe den hos en MC forhandler smiley

• #12   29. apr 2018 #11: Den som fisen lugte.....
    Men jeg ville nok alligevel, mongolid som jeg er,- komme samme farve på, som er på i forvejen....ihvertfald som opfyldning. Bare så jeg ikke blander forskellige slags sammen for en sikkerheds skyld...

• #15   29. apr 2018 ved godt det ikke er helt det samme
    min far har en traktor fra 74 den kører stadig på den originale kølervæske
    der er aldrig sket noget det er self også støbejern
    den står ikke frostfrit

• #16   29. apr 2018 Aha...ok. Jeg er bare helt stille nu smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #19   29. apr 2018 #11 - Det er ret dårlig skik først at påstå en ting uden nogen form for kildehenvisning, for derefter at miskreditere folk på forhånd ved at kalde dem mongoler, i fald de skulle være uenige med dig.

Men jeg må så være mongol, siden jeg vil påstå at hvis du blander visse kølervæske mærker / modeller med hinanden, kan du risikere at få rimeligt uheldige egenskaber ud af det, som du i bedste fald vil opdage i tide før du starter og begynder at køre på din MC, men i værste fald ikke opdager - og som følge heraf vil din motor koge over og måske tage skade.

Der findes kølervæske som er baseret på ethylenglykol og noget der er baseret på propylenglykol, og ud over det findes der et hav af additiver som de forskellige producenter vil fylde i for at give væsken forskellige egenskaber, som f.eks længere levetid eller bedre rensende egenskaber eller whatever.
    Men at sige "du kan blande alt med alt" uden at tage forbehold for eventuelle konsekvenser af at ramme de to forkerte mærker/modeller - det er for dumt.

Er der en speciel årsag til at du ikke følger fabrikantens henvisninger, og bruger f.eks 50/50 vand/glykol blanding?
    Det er jeg da interesseret i at høre mere om. Nævner du Evans Cool ideologien, så tillader jeg mig at grine... højt og længe... For så er DU mongolen her. smiley

Kommentér på:
Alder på kølevæske.

Annonce