1.027 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Bremseklodser går imod - mening eller ej?? Bremseklodser går imod - mening eller ej??

Hej Folkens.

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg har påsat mine calipere igen, efter maling/renovering. Problemet ligger i at, forhjul køre fint rundt UDEN caliperne er påsat. men så snart jeg sætter dem på, går det en smule stramt. Ikke at det slet ikke kan drejes rundt, men det er som om bremsekloderne går imod.

Jeg har haft hele system af igen, udluftet det og det spiller. Spændt det hele efter manuals bog med de rigtige moment, da jeg læste mig frem til det godt kunne skyldes hvis noget var strammet for hårdt.

Men så snart jeg tager caliperne af, køre de hjulet glidende rundt og kan køre en omgang til 2 af sig selv med et lille skub. men når jeg sætter caliperne på igen, så kan det lige knap køre en omgang.

ALT i caliperne er skiftet til nyt, pakninger, osv.

Min tanke er så, kan det være de nye bremseklodser der måske bare skal "slides" lidt ned eller nogle der har prøvet dette og kan give et svar???

Mvh. Jonas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremseklodser går imod - mening eller ej??
  • #1   4. apr 2018 Så vidt jeg ved er det normalt at klodserne rør ved skiven - der er jo intet på bremsen som trækker klodserne tilbage igen. De skal bare lige røre ved og men ikke yde modstand som under bremsning.

Hvis du tager en flad skruetrækker og nøkler lidt med klodserne så det ikke længere rør skiven og det forbliver sådan over længere tid ville jeg ikke være bekymret. Det viser jo at de hverken bevæger sig frem eller tilbage uden dine input.

Jeg kan dog sagtens tage fejl (det er set én gang før!)

• #2   4. apr 2018 #1 Jeg har lige søgt lidt rundt på nettet og forumer, og der siges der er også det er meningen der skal gå imod dog ikke BREMSE hjulet som du siger.

Jeg synes bare de måske går en anelse forstramme også alligevel ikke, lidt svært at finde ud af.

Jeg må lige prøve at forsigtig tage en flad skuretrækker og nøkle dem lidt fri, og se om det har en effekt.

Tak for input! smiley

• #3   4. apr 2018 Kan du skubbe stemplerne i caliperne tilbage med fingerne ?
    Ellers er det nok stemplerne der ikke kører korrekt, går ud fra det er en fast caliper på din cykel, hvis ikke så kan det være gliderne der sidder fast.

Men hvis alt virker som det skal, så prøv at kører en bette tur på den, også mærk om skiven/klodsen/caliperen bliver unormalt varm, tit så kan det godt føles som om det hele hænger, men når det så kommer ud at kører lidt så virker det som det skal.

• #4   4. apr 2018 #3 Det kunne jeg da jeg samlede det hele og har ikke lige afprøvet, efter det er blevet påsat og udluftet. Prøver jeg også lige når jeg kommer ud i igen.

Jeg havde caliperne af igen, da jeg efterspændte det hele med korrekte NM. tjekkede om gliderne havde rykket sig eller sad fast, og det sad som de skulle.

Tak for gode input, prøver lige at tjekke stemplerne næste gang. Turen kan jeg ikke tage endnu, mangler stadig lidt dele smiley :p

• #5   4. apr 2018 Prøv lige en gang at nærlæse servicemanualen og monter så stikaksel, afstandsbøs, klembøs m.m., som om det hele har været adskilt.
    Det kan være samlet og spændt sammen i forkert rækkefølge, så eventuelle skævheder og spændinger ikke er udlignet korrekt smiley

- Der kan også sidde skidt yderst på caliperstempler, som hindrer returvandring.

• #6   4. apr 2018 #5 Det kan du sgu da have ret i - den bliver der lige kigget i med det samme. smiley

• #7   4. apr 2018 umiddelbart er alt korrekt samlet, dog skal jeg prøve at have bremseklodserne ud imens caliperne er påsat og presse stemplerne forsigtigt ind med fingerne.

Står der ihvertfald inder Caliper installation at det kan være nødvendigt efter første hård opbremsning - for at undgår stock.

Godt råd ! Tak :):):)

• #9   4. apr 2018 #8 Det bliver tjekket samtidig med bremseklodser tages ud - bliver da i tvivl nu....... ??

• #11   4. apr 2018 Men det er da helt sikkert nok noget jeg kan have overset - tak for input smiley

• #13   4. apr 2018 Og check samtidig, at klodsernes belægningstykkelse er korrekt. Fx bruger flere Honda en eller to af i alt tre varianter af bremseklodser som EBC's FA69 (FA69, FA69/2 og FA69/3), der findes i belægningstykkelserne 10, 9 og 11.3mm. Bagpladen er den samme, så de er lette at forveksle.

Men mit bud er også en slidt og/eller fejlvendt tætningsring, evt. kombineret med en slidt og/eller ujævn stempeloverflade. Som H.d.s. antyder, bliver den firkantede tætningsring vredet en smule med stemplet under bremsetrykket – stiller sig på kant om jeg så må sige. Tætningsringes trækker så stemplet med tilbage, når trykket forsvinder, og ringen kan vride sig tilbage igen. Evnen til at trække stemplet med tilbage aftager, når tætningsringens kanter og/eller stemplet bliver slidt eller snavset.

Det løbende slid på bremsebelægningen kompenseres ved, at stemplet presses længere gennem tætningsringen, når ringen er vredet maksimalt om, end ringen efterfølgende trækker stemplet tilbage. Egentlig ganske smart fundet på, og det virker jo fint så længe stempler og cylindre holdes rene og tætningsringene fuldkantede – og korrekt monterede som H.d.s. nævner smiley

• #14   5. apr 2018 Er det flydende kaliber , og hvor meget rører bremseklodserne i styret ?

• #15   11. apr 2018 beklager det sene svar - har haft en del arbejde.

gik i værkstedet i dag - tog kaliberne af og alt så fint ud..

Jeg tog bremseklodserne ud og vupti, der vsr fejlen. det var en glider der sad skævt og havde på en måde sat sig fast, hvilket gjorde stemplerne ikke gik tilbage de små mm de skal det.

så problem løst og TUSIND tak for hjælp og inputs :):)????

• #17   13. apr 2018 Rart du ikke skulle længere ind smiley

• #18   13. apr 2018 #17
    Hhhhmmmm

Kommentér på:
Bremseklodser går imod - mening eller ej??

Annonce