1.784 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Motor-ekspert-hjælp i stor-KBH (CBR) Motor-ekspert-hjælp i stor-KBH (CBR)

Hej der ud i sommervejret!
Jeg søger en MCG-bruger med over-middel forstand på motorcykel teknik som vil "lytte" til min FireBlade.
Problemet er i korte træk, at min cykel har en irriterende klikke lyd fra motoren som jeg endnu ikke har kunne få en forklaring på! Lyden tiltager efterhånden som motoren bliver varmere. Lyden er muligvis opstået eller i hvert fald konstateret efter at min har fået "motor-justering" på et MC værksted i det jyske. Hvad justeringen indebærer ved jeg endnu ikke! Da jeg normalt opholder mig i KBH håbede jeg at en af jer med god forstand på motor måske ville tage en lytter, hvis jeg kigger forbi med cyklen.
Til orientering har jeg prøvet følgende: monteret originalt filter, kontrolleret olie, en Honda-ekspert har bekræftet at der ikke er knastkæden.
Hvem har tid, lyst og forstand til at få besøg af en forkølet CBR?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motor-ekspert-hjælp i stor-KBH (CBR)
  • #1   15. apr 2007 Dårligt stillede ventiler, som kommer endnu mere ud af tur, når motoret bliver varm, og delene arbejder størrelsesmæssigt? Udover utætte forrør og knastkæden (som du udelukker), kan jeg ikke lige komme i tanker om andre ting der skulle kunne tikke?

• #2   15. apr 2007 Niels: En teori som blev nævnt for mig i går under kl. 15-turen var at det kunne være en ventilløfter-arm der simpelthen trængte til lidt smøring... en teori der ikke er at udelukke - men det hænger ikke helt sammen med at det bliver mere tydeligt i takt med at motortemperaturen stiger

Per: Rent faktisk skiftede jeg forrør sidst på sæsonen sidste år. Tror sgu lige jeg vil rende ud og efterspænde disse flancher.
    Skruetrækker - jo jeg forstår fint din udemærkede beskrivelse og det kunne måske bringe mig nærmere problemets placering.
    Service - jeg vil i morgen kontakte værkstedet og høre hvad deres justering indebære. Værksted havde lukket i går som jeg må vente til mandag. Er normalt meget tilfreds med det pågældende værksted det skal lige nævnes. I realiteten har jeg også tidligere kørt meget med ørepropper da jeg boede i Jylland med deres landeveje og noget højere hastighed - det betyder at lyden måske har været der i længere tid men at jeg ikke har hørt den grundet hørepropperne d.v.s. lyden kan ikke med sikkerhed knyttes sammen med den omtalte motorjustering. Kan dog sige at den ikke indebar rullefelt, jetkit eller lignende! (i øvrigt har cyklen kørt ca. 29000)

• #3   15. apr 2007 Har lige prøvet at efterspænde forrøret men der var ikke rigtig noget at komme efter… desværre!
    Prøvede at lytte mig frem til støjkilden ved hjælp af skruetrækkeren som lytte-sonde men det er sgu svært. Måske kommer tikken/klikken fra området omkring topstykket men det er sgu svært uden et stetoskop!

• #4   15. apr 2007 hvis den ellers er ok vedligeholdt så kommer en ventilk ikke bare lige sådan på en cbr.

Jeg ville gå udstødningssystemet efter igen, mske er en af forrørene revnet ??? Eller en af kobberringene revnet, så kan du spænde så tosset du vil.

Det er selvfølgelig svært at vurdere en lyd som man ikke har set.

Det hører ihvertfald til sjældenthederne at en CBR skal ha justeret ventiler og hvis den skal er det som regel fordi de er blevet for stramme på udst. siden

• #5   15. apr 2007 Hej Kim.
    Jeg har efter bedste evne kigget udstødningssystemet igennem og vil påstå at det ikke er her fejlen skal findes - desværre for så vil det være til at gå til - ventiler m.m. er derimod lidt ud over min tekniske kunnen!

• #6   15. apr 2007 Er det sådan en Rasle lyd der kommer når den bliver belastet??? for kender en med samme problem som ikke kan finde fejlen..

• #7   15. apr 2007 Ahhh... nu er det at definerer en lyd jo lidt svært at gøre i skrift. Jeg vil ikke kalde det en raslen men mere en tikken eller klikken. Som lidt fin mekanik der står og klikker! Det kan sammenlignes lidt med den banken der opstår når man forsøger at sætte langsomt i gang hvor cyklen sej-trækker på grænsen til at gå ud! Lyden på cyklen følger ligeledes omdrejningerne men er ikke nær så dyb og kraftig som ved sejtræk!

• #8   15. apr 2007 Lidt som om der er noget metal som klikker med, som har samme takt hele tiden og så følger med op i omdr??

• #9   15. apr 2007 - egentlig var mit håb også at en af MC eksperterne herinde selv var ved at skrue og derfor ikke ude at ruller. Så ville jeg være trillet forbi vedkommende så han/hun selv kunne høre lyden og give sin vurderig - men i det vejr vi har haft i dag er det nok ikke mange der ikke har været ude og cykle!
    Men måske jeg har held i løbet af aftenen - nu må vi se!

• #10   15. apr 2007 Jannic: Ja med de ord rammer du meget godt! Jeg er selv på ingen måde ekspert i motor men har da styr på opbygning og virke måde - tror måske problemet ligger i området omkring ventiler og karburator men det er jo gemt godt væk under tanken hvorfor det er svært at lokaliserer!

• #12   16. apr 2007 Knastkæde strammeren kan gå på de modeller..

prøv at holde gas på ( 4-5000 omdr) og slip så gassen.
    hvis der fra højre side af motoren så kommer sådan en dang-dang-dang lyd, når den er ved at tabe omdr, så er det din strammere den er gal med..

jeg tror egentligt ikke det er det der er problemet, men tjek det alligevel

Ronni

• #13   16. apr 2007 Knastkæde var også min første tanke da man over alt kan læse at det er CBR's (måske eneste) svaghed. Men som beskrevet i første indput har en Honda kender/ekspert (Agusta motor) lyttet til den og udelukket at det skulle være knastkæde - desværre havde jeg nær sagt for så vidst jeg i det mindste hvad det var!
    Efter også at have brugt eftermiddagen i dag på at skrue på cyklen er jeg mest overbevist om at det enten er tændingsbanken eller en ventil/ventil del der laver støjen...
    Men derfra og så til at afhjælpe problemet er jeg ikke kommet videre. I sidste ende må jeg nok indse at den skal forbi et værksted men værkstederne i mit område har optil en måndes ventetid... fuc.!
    Derfor kunne det jo forrtsat være at en entusiast her fra galleriet kunne lægge øre til og måske give en hjælpende hånd!
    I øvrigt har den jyske mekaniker bekræftet at det ikke er ventilerne de har pillet ved, men med det udsagn er jeg heller ikke hjulpet meget!

• #14   16. apr 2007 Har de pillet ved dine karburatore?

jeg havde engang en gammel oldsag af en CB400 f..
    og den havde os en dum tikke/banke lyd..

jeg prøvede at gøre alt ved den.. ny knastkæde, nye lejer i motoren, ny primær kæde, rettet krumptap op.. og det hjalp ikke en s...
    til aller sidst købt jeg et sæt karburator synkroniserings ure..
    da jeg fik dem på, ku jeg se at cyl. 3 ikke fik lige så meget at leve af som de andre 3..
    jeg justerede så de gik helt ens, og lyden forsvandt!

prøv at få et sæt ure på den og se om karburatorene står rigtigt

• #15   17. apr 2007 Ingen tvivl om at Augusta ved hvad han taler om - indledningsvis var han næsten ikke til at få til at høre om mit problem før jeg havde skiftet til originalt oliefilter (fik i øvrigt en lang forklaring om forskellen på div. oliefiltre).

At få synkronisering karburator er ikke en uoverkommelig opgave - tror jeg selv jeg kan finde ud af! Så min plan er egentlig at prøve det som det næste men så skal jeg lige have fingre i/købe en kompressionsmåler først. Hvis ikke det løser opgaven tror jeg at jeg er nødt til at indlægge "hende" ved Augusta til en lidt mere omfattende undersøgelse!

Skal selvfølgelig nok melde ud hvad løsning/diagnosen ender ud med!

• #16   22. apr 2007 Hey..Min blade siger også en sjov tikke lyd når motoren bliver belastet, det kan ikke høres i frigear. Det lyder meget som dit problem og vil derfor meget gerne høre fra dig hvis du finder en løsning på problemet. Skriv eller ring evt. 40331754
    Ronni

• #17   23. apr 2007 Hej Ronni.
    Efter hånden er der snart lige så mange meninger om mit problem som der er folk der har lyttet til cyklen.
    De er alle enige om at det ikke er noget af betydning. Det pisser dog mig af så i uge 19 har jeg fået tid ved Aagesen (Honda mekaniker) til en komplet motorjustering - så håber jeg det løser mit problem!
    Som tidligere lovet skal jeg nok melde tilbage når de har forsøgt sig med at diagnosticerer på den!

• #18   26. maj 2007 Sidste nyt... i denne - sørgelige sag- sag!
    I gå fik jeg min cykel igen. Den havde inden da været forbi Aagesen og blive motor justeret for 3½ tusind men havde fortsat en udpræget mislyd - som mekanikeren ved Aagesen også kommenterede. Han havde dog ikke tid til at skille motoren ad for at efterspore lyden... øv. Mekkeren forberedte mig på at det i sidste ende kunne blive nødvendigt med en ny motor - sådan er sgu ikke helt billig - han mente dog ikke at cyklen umiddelbart ville tage skade af at køre ind til videre. Mekkeren opklarede i samme åndedrag hvad/hvem initialerne (MJP) på min motorblok henviste til. MJP=Michael Jansberg blev kontaktet og han indvilligede i at lytte til min motor. Desværre bryder min cykel helt sammen på vej op til Michael... FUCK! Hr. Jansberg henviser mig til lydmuren så jeg låner en lastbil og bringer cyklen derud. De kigger på den efter et par dage og konstaterer at knastakslen er knækket og blokken dermed flækket - ergo ny motor! Derfor kører cyklen i dag med en anden motor som kun har kørt 16.000 km. Ventilerne er stillet, karburatoren justeret og så er den rullet på Lydmurens bænk. smiley Faktum er at den tidligere motor havde været under yderst kærlig behandling hos Hr. Jansberg. Portet top, spidseknaster, letvægts stempler og så smedet knaster, ændret tænding m.m. Jeg kan godt mærke den nye motor har en smule mindre kraft.. desværre. Alt i alt er dette et eksempel på hvad ”hård” tuning kan medføre men for mig også havde det kan give af effekt. Foreløbig meget ros til Lydmuren for deres hurtige og velvillige service! Nu skal jeg så lige beslutte mig for, om jeg kan leve med dette eller om forbrugsfesten skal fortsætte og jeg skal have en nyere Fireblade!
    Tak for hjælpen og interessen til jer andre!

• #19   26. maj 2007 Har lagt et billede af den ødelagte aksel under min profil!

• #20   26. maj 2007 vil du sælge den sammenbrudte maskine ???

• #21   28. aug 2007 Rasmus: var blokken flækket pga den ødelagte knastaksel? Hvordan hænger det sammen?
    Hvad var grunden til at knastakselsen kænkkede?

Kommentér på:
Motor-ekspert-hjælp i stor-KBH (CBR)

Annonce