Motor-ekspert-hjælp i stor-KBH (CBR) Motor-ekspert-hjælp i stor-KBH (CBR)
Hej der ud i sommervejret!
Jeg søger en MCG-bruger med over-middel forstand på motorcykel teknik som vil "lytte" til min FireBlade.
Problemet er i korte træk, at min cykel har en irriterende klikke lyd fra motoren som jeg endnu ikke har kunne få en forklaring på! Lyden tiltager efterhånden som motoren bliver varmere. Lyden er muligvis opstået eller i hvert fald konstateret efter at min har fået "motor-justering" på et MC værksted i det jyske. Hvad justeringen indebærer ved jeg endnu ikke! Da jeg normalt opholder mig i KBH håbede jeg at en af jer med god forstand på motor måske ville tage en lytter, hvis jeg kigger forbi med cyklen.
Til orientering har jeg prøvet følgende: monteret originalt filter, kontrolleret olie, en Honda-ekspert har bekræftet at der ikke er knastkæden.
Hvem har tid, lyst og forstand til at få besøg af en forkølet CBR?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 74
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
Per: Rent faktisk skiftede jeg forrør sidst på sæsonen sidste år. Tror sgu lige jeg vil rende ud og efterspænde disse flancher.
Skruetrækker - jo jeg forstår fint din udemærkede beskrivelse og det kunne måske bringe mig nærmere problemets placering.
Service - jeg vil i morgen kontakte værkstedet og høre hvad deres justering indebære. Værksted havde lukket i går som jeg må vente til mandag. Er normalt meget tilfreds med det pågældende værksted det skal lige nævnes. I realiteten har jeg også tidligere kørt meget med ørepropper da jeg boede i Jylland med deres landeveje og noget højere hastighed - det betyder at lyden måske har været der i længere tid men at jeg ikke har hørt den grundet hørepropperne d.v.s. lyden kan ikke med sikkerhed knyttes sammen med den omtalte motorjustering. Kan dog sige at den ikke indebar rullefelt, jetkit eller lignende! (i øvrigt har cyklen kørt ca. 29000)
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
Prøvede at lytte mig frem til støjkilden ved hjælp af skruetrækkeren som lytte-sonde men det er sgu svært. Måske kommer tikken/klikken fra området omkring topstykket men det er sgu svært uden et stetoskop!
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.073
Jeg ville gå udstødningssystemet efter igen, mske er en af forrørene revnet ??? Eller en af kobberringene revnet, så kan du spænde så tosset du vil.
Det er selvfølgelig svært at vurdere en lyd som man ikke har set.
Det hører ihvertfald til sjældenthederne at en CBR skal ha justeret ventiler og hvis den skal er det som regel fordi de er blevet for stramme på udst. siden
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
Jeg har efter bedste evne kigget udstødningssystemet igennem og vil påstå at det ikke er her fejlen skal findes - desværre for så vil det være til at gå til - ventiler m.m. er derimod lidt ud over min tekniske kunnen!
apr 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 1.064
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
apr 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 1.064
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
Men måske jeg har held i løbet af aftenen - nu må vi se!
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 45 Svar: 676
prøv at holde gas på ( 4-5000 omdr) og slip så gassen.
hvis der fra højre side af motoren så kommer sådan en dang-dang-dang lyd, når den er ved at tabe omdr, så er det din strammere den er gal med..
jeg tror egentligt ikke det er det der er problemet, men tjek det alligevel
Ronni
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
Efter også at have brugt eftermiddagen i dag på at skrue på cyklen er jeg mest overbevist om at det enten er tændingsbanken eller en ventil/ventil del der laver støjen...
Men derfra og så til at afhjælpe problemet er jeg ikke kommet videre. I sidste ende må jeg nok indse at den skal forbi et værksted men værkstederne i mit område har optil en måndes ventetid... fuc.!
Derfor kunne det jo forrtsat være at en entusiast her fra galleriet kunne lægge øre til og måske give en hjælpende hånd!
I øvrigt har den jyske mekaniker bekræftet at det ikke er ventilerne de har pillet ved, men med det udsagn er jeg heller ikke hjulpet meget!
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 45 Svar: 676
jeg havde engang en gammel oldsag af en CB400 f..
og den havde os en dum tikke/banke lyd..
jeg prøvede at gøre alt ved den.. ny knastkæde, nye lejer i motoren, ny primær kæde, rettet krumptap op.. og det hjalp ikke en s...
til aller sidst købt jeg et sæt karburator synkroniserings ure..
da jeg fik dem på, ku jeg se at cyl. 3 ikke fik lige så meget at leve af som de andre 3..
jeg justerede så de gik helt ens, og lyden forsvandt!
prøv at få et sæt ure på den og se om karburatorene står rigtigt
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
At få synkronisering karburator er ikke en uoverkommelig opgave - tror jeg selv jeg kan finde ud af! Så min plan er egentlig at prøve det som det næste men så skal jeg lige have fingre i/købe en kompressionsmåler først. Hvis ikke det løser opgaven tror jeg at jeg er nødt til at indlægge "hende" ved Augusta til en lidt mere omfattende undersøgelse!
Skal selvfølgelig nok melde ud hvad løsning/diagnosen ender ud med!
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 11 Svar: 18
Ronni
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
Efter hånden er der snart lige så mange meninger om mit problem som der er folk der har lyttet til cyklen.
De er alle enige om at det ikke er noget af betydning. Det pisser dog mig af så i uge 19 har jeg fået tid ved Aagesen (Honda mekaniker) til en komplet motorjustering - så håber jeg det løser mit problem!
Som tidligere lovet skal jeg nok melde tilbage når de har forsøgt sig med at diagnosticerer på den!
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
I gå fik jeg min cykel igen. Den havde inden da været forbi Aagesen og blive motor justeret for 3½ tusind men havde fortsat en udpræget mislyd - som mekanikeren ved Aagesen også kommenterede. Han havde dog ikke tid til at skille motoren ad for at efterspore lyden... øv. Mekkeren forberedte mig på at det i sidste ende kunne blive nødvendigt med en ny motor - sådan er sgu ikke helt billig - han mente dog ikke at cyklen umiddelbart ville tage skade af at køre ind til videre. Mekkeren opklarede i samme åndedrag hvad/hvem initialerne (MJP) på min motorblok henviste til. MJP=Michael Jansberg blev kontaktet og han indvilligede i at lytte til min motor. Desværre bryder min cykel helt sammen på vej op til Michael... FUCK! Hr. Jansberg henviser mig til lydmuren så jeg låner en lastbil og bringer cyklen derud. De kigger på den efter et par dage og konstaterer at knastakslen er knækket og blokken dermed flækket - ergo ny motor! Derfor kører cyklen i dag med en anden motor som kun har kørt 16.000 km. Ventilerne er stillet, karburatoren justeret og så er den rullet på Lydmurens bænk.
Tak for hjælpen og interessen til jer andre!
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.073
sep 2004
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 118
Hvad var grunden til at knastakselsen kænkkede?
Motor-ekspert-hjælp i stor-KBH (CBR)