3.666 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 60 Svar

SHi***!!! BATTERISYRE I KØLESYSTEMET SHi***!!! BATTERISYRE I KØLESYSTEMET

FU***

Jeg havde min MC til service og i den forbindelse skulle der laves noget med udstødningen. Mekanikeren kunne komme til for køleren, så han tømte den for kølervæske og pillede den af.
Da han så havde fyldt på igen, så opstod problemerne. Det lignede symptomer på dårlig toppakning, men han har lige fundet ud af, at han har hældt batterisyre i, istedet for kølervæske.
Det hele er skyllet igennem og der er kommet rigtig kølervæske på, men hvor meget skade tror i at motorcyklen kan nå at tage skade af det??
Og hvad med den toppakning?? tror i, at den kan have taget decideret skade??

HJÆÆÆÆLP

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SHi***!!! BATTERISYRE I KØLESYSTEMET
  • Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    dec 2014

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 231
    #2   17. mar 2017 Han skylder dig hvert fald minimum et års forbrug af kvajebajer:-)

• #3   17. mar 2017 I sidste ende er det sgu da "mekanikerens" problem!! Jeg går ud fra, at det er et regulært værksted du taler om, og ikke en kammerat eller lignende, for så er du nok på den! Batterisyre er noget krast stads, hvad det gør i køle systemet ved jeg så ikke, men kan forestille mg at dette meget lidt godt! Det æder jo næsten alt! Så jeg ville nok være noget bekymret for alt hvad man kalder pakninger der kunne være berørt!!!!

• #4   17. mar 2017 Men det vel ikke bare destileret vand der kommet i?

• #5   17. mar 2017 sælg den til udlandet

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #6   17. mar 2017 Et rigtigt værksted eller en kammerat?

Jeg ville skifte toppakningen med det samme - det er det svageste led.

Hvilken cykel er det?
    Hvis der er nogle stålrør i kølesystemet, så skal de skiftes da al galvaniseringen er væk inden i dem.

• #7   17. mar 2017 Få et stykke papir hvor de dækker evt. skader resten af den motors levetid.

• #8   17. mar 2017 Tegn kasko på den og stil den ude i vollsmose....

• #9   17. mar 2017 Og find en anden mekaniker, ham du har nu er sgu da ikke rask...

Hvordan i alverden kunne han lave den fejl??

• #10   17. mar 2017 Det der havde jeg sku ikke fortalt kunden , hvis det var smiley

• Jan
    Jan Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 2
    #11   17. mar 2017 Hold da kæft manden må da være blind siden han har hældt syre på istedet for kølervæske !

• #12   17. mar 2017 Da jeg havde værksted lavede jeg da også lidt fuckups.
    Men det der stunt er retardo.......

• #13   17. mar 2017 Syre skader potentielt dine gummi pakninger e.g. Pakdåser, etc. Stål tærer, osv. Jeg havde krævet noget på skrift da de skader du vil opleve ikke nødvendigvis kommer før lidt nede af vejen.

• #14   17. mar 2017 Normalt går jeg ikke ind for offentlig gabestok når værksteder eller lign har kvajet sig, men det der er sgu så idiotisk en fejl at navnet næsten bør nævnes på "mekanikkeren"

• #16   17. mar 2017 Ham har jeg set i end el sjove ting i 80erne smiley

• jacob J
    jacob J Tilmeldt:
    maj 2015

Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 145
    #18   17. mar 2017 Batteri syre og alu er meget dårlig kombination.

• #19   17. mar 2017 Nu så jeg i din profil at du også havde dette emne oppe:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/315019-125cc_paa_ferie_til_norge
    Det er da forhåbentligt løgn, at du skal have udgifter fordi et værksted har dummet sig???? Var det mig, havde de fået et "godt" tilbud på at købe min cykel, er du helt skudt i den, så forlang en anden i den tid der går med at få den lavet, og lavet rigtigt, ikke bare en toppakning, for det er nok kun starten!!
    Som jeg ser det, er du våd, simpelthen fordi du bliver pisset på! Det er på ingen måde din skyld, så tag kontakt til de klovne hurtigst muligt, fortæl dem hvad en "shitstorm" er, og forlang at de køber din MC til prisen + 50% - det er sgu fair med den behandling du har fået!

• #20   18. mar 2017 På den positive side... du har da i hvert fald ikke længere kalk i dit kølesystem.

Hvor længe har den haft syre i systemet, og var det blandet op med kølervæske? Har den været startet med det?

Batterisyre er gerne en blanding af svovlssyre og demineraliseret vand. Samme blanding man bla. bruger til anodisering, som varmes op til 50-60 grader c. Skulle ikke undre mig, at den er blevet noget mørk i farven indvendig.

Jeg kunne ikke forestille mig at det har taget noget nævneværdigt af materialet, ej heller er jeg nervøs for gummislanger osv., personligt er jeg mere bange for at jern dele i kølesystemet nu fuldstændig er blottet for korrosion.

• #21   18. mar 2017 Få i det mindste et underskrevet stykke papir på, at han i al fremtid,u.b., vil reparere alle motorfejl på den motorcykel.

Sikke et fjols...? smiley

• Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #23   18. mar 2017 "#22
    53 minutter siden
    Rens kølersystemet flere gange med 50% klar vineddike og 50% destilleret vand. "

Hvorfor hælde mere syre på den stakkels motor?

• #24   18. mar 2017 det minimale er en ny letmetaldel af kølesystemet. Med svovlsyre går det megett hurtigt til.- kæft en skovl!

• #25   18. mar 2017 Minder mig om engang for maaange år siden hvor jeg kom til at hælde tynd tektyl på en skoda 120 istedet for gearkasse-olie.... smiley

Den kørte rigtig fint og lydløst... i cirka en uge. smiley

• #26   18. mar 2017 Jeg har ingen erfaringer med aluminium udsat for batterisyre. Men jeg har set hvad syren fra et utæt batteri gjorde ved den motorblok det dryppede ned på, på en gammel Ferguson traktor. Der blev nogle MEGET dybe "ar" efter den syre! Jeg kan tage billeder hvis du er interesseret.
    Du fortæller intet om hvor længe der har været syre i systemet, det er jo ikke lige meget om den har stået med det i flere dage, eller om det straks blev tømt ud igen. Men at der var symptomer på utæt toppakning med det samme siger jo det hele!
    Hvis det er et seriøst værksted du har haft til at lave din MC, er de nu i gang med at skille din motor ad, for at bese skadernes omfang.
    Alle syrerelaterede skader skal de naturligvis udbedre, uden at det koster dig så meget som en eneste krone. Bed gerne om at se motoren når den er adskilt, tag evt. fotos som bevis, hvis det senere skulle vise sig at der er flere skader. Hvis der på grund af utætheder er kommet syre andre steder end kølesystemet, f. eks. plejllejer....!!
    Det kan meget hurtigt blive til meget stor reparation, a la ny motor.
    Mht. til din tur til Norge: Hvis din MC ikke er køreklar meget snart, stiller værkstedet selvfølgelig en anden tilsvarende cykel til din ubegrænsede rådighed, indtil de er færdige med at udbedre deres egen fejl, du skal da under ingen omstændigheder betale for deres fejl.
    God sommer smiley

• #27   18. mar 2017 Har trådstarter ikke en eneste kommentar??

• #28   18. mar 2017 @VD
    Du ved godt at på mcg er trådstarter sjældent en del af diskussionen smiley

• #29   18. mar 2017 #27 Måske han er på vej op ad et norsk fjeld på en 125er smiley smiley

• #30   18. mar 2017 Sgu egentlig smart af forhandleren....

"Jeg har smadret din toppakning med syre..... kan fikse den for 14000,- ..... har du ikke råd så kan du istedet købe den 125er jeg har svært ved at komme af med...... den er luftkølet så der er chancer for den stadig virker efter jeg har serviceret den" smiley smiley

• #31   18. mar 2017 #30 Mon ikke at 125eren snart får el problemer, man må jo gå ud fra at der er kølervæske på batteriet smiley

• #32   18. mar 2017 smiley

• #33   18. mar 2017 Det kan være en kommunalt henvist praktikant der har hældt batterisyre i en dunk til destilleret vand.

I så fald er der intet galt med hverken mekaniker eller værksted.

Udover at de spiller med på hele det der kommunal statslige kontantforamelses cirkus

• #34   18. mar 2017 Jeg er imponeret, hvilken drejning der nu kommer i tråden!! Jeg venter spændt på at den ansvarlige minister kommer med en udtalelse!!

• #35   18. mar 2017 Kæft det er god læsning det her smiley smiley

• #36   18. mar 2017 smiley

• #37   18. mar 2017 Jeg er kommet frem til at trådstarter selv er "mekanikeren"....

• #38   18. mar 2017 Og har givet kr 7.500 til sig selv, ja ja da!

• #39   18. mar 2017 ja alt der står skrevet på nettet passer nemlig... smiley
    Det undrer mig bare at der ikke kommer en eneste kommentar fra trådstarter..

• #40   18. mar 2017 Nok ikke det i 37 og 39 !

• Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    dec 2014

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 231
    #41   18. mar 2017 Allan hvor har du hørt at han har fået 7.500 fra??

• #42   18. mar 2017 Du er så dygtig smiley
    Den var til tjallan..

• #43   18. mar 2017 Allan er nok mekanikeren smiley

• #44   18. mar 2017 Så blev der stille? smiley

• #45   21. mar 2017 Det er ved et værksted jeg har fået min MC serviceret. Han har i telefonen sagt at han selvfølgelig dækker alle følgeskader der måtte være, men det skal jeg selvfølgelig have på skrift når jeg henter den senere i dag. Jeg føler ikke at jeg har grund til at han undersøger moteren yderligere, men føler mig tryg nok, hvis jeg på skrift får en underskrift på det aftalte.
    Så må jeg jo køre og se hvordan den reagerer i løbet af sæsonen. Hvis der voldes store problemer i kølesystemet eller pakninger omkring det, så er det jo tydelige tegn på hans fejl og han må jo enten udbedre skaden eller sætte en ny motor i.

• #46   21. mar 2017 Du må være en meget tolerabt og venlig person !!

Havde det været min cykel havde han købt den, til en enddog ret god pris

• #47   21. mar 2017 Er meget i tvivl om hvordan jeg skulle forholde mig i samme situation....
    Vil på den ene side meget nødig eje den motor, Men tager sgu hatten af for at mekanikeren er ærlig ( det tror jeg ikke alle havde været)

Om det praktisk betyder noget er jeg i tvivl om. Men det betyder at den er usælgelig hvis man er ærlig smiley smiley smiley
    Jeg havde i hvert fald sagt pænt nej tak, hvis sælger fortalte der havde været hældt syre i køleren....Selvom fakta er at jeg ikke aner om det samme gør sig gældende på samtlige brugte vandkølede cykler jeg har ejet smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #48   21. mar 2017 Hvis min mekaniker havde hældt syre i mit kølesystem, så havde jeg tævet ham. Men det er så mig selv...

Jeg kan godt sige mig fri for at det nogensinde sker, for jeg har ikke og får aldrig batterisyre stående på værkstedet... smiley

• #49   21. mar 2017 Jeg tror jeg havde krævet at få skiftet motoren, da det må antages at det er her skaden er sket smiley

Resten af motorcyklen fejler jo ikke noget... eller i hvert fald ikke af den grund.

• #50   22. mar 2017 Det kommer i høj grad an på hvor længe syren har fået lov til at virke. Men har den bare siddet lidt mere end 5 min., vil jeg kræve en ny motor. Alt er ødelagt. Hvis syren blev tappet af nærmest i samme øjeblik efter at den var blevet påfyldt, og der er blevet skyllet grundigt med vand i mindst 30 min., er der næppe sket de store skader, samtidig med at der blev foretaget en grundig rensning af systemet. Godt nok har batterisyre en lav pH-værdi, men den er fortyndet i forvejen. Det betyder, at den skal altså lige bruge 3 - 5 min for at angribe gummi og metal. Det gælder dog ikke hvis motoren fortsat var driftsvarm. Høje temperaturen fremskynder ætsningsprocessen ganske gevaldig.

• #51   22. mar 2017 Mon ikke det bare er destilleret vand han har hældt på. Det sker det INTET ved!

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #52   22. mar 2017 Hele historie lyder underligt. Først og framest stinker svovlsyre intenst og ryger så han ville ikke have en chance at fylde meget på inden han begyndte at hoste kraftigt. For det andet er svovlsyre klar og frostvæske farvet så selv en halvtosse ville ane uråd. (der er dog nogle der er helt håbløse ) Efterfyldning med vand ville starte så voldsom varmeudvikling at det ville skvulpe ud og sprøjte rundt.en kortvarig kontakt med aluminium ville kun rense aluminium blank. Gummislanger må sikkert udskiftes da de kommer til at brydes ned i løbet af et par måneder. Køleren tager ikke skade af det kortvarige påvirkning. Det vil blive renset af alle aflejringer og slam.
    Skylning skulle foretages med vand og sæbe for at passivere alt syre og senere med ren vand. Ikke vineger for crying out loud! Toppakningen vil være udsat for syre på en meget lille flade og den er lavet typisk med en del grafit og asbest så den er sikkert intakt. Det eneste element jeg vil bekymre mig om er pakdåsen i vandpumpe. Nu kender jeg ikke mærket så det er ren gætteri.

• #53   22. mar 2017 Syre i køleren... Ja, jeg har hørt om flere der i sær i tredserne og halvfjerserne puttede det i munden... - det gik osse helt galt på et tidspunkt smiley

• #54   22. mar 2017 Der er mange måder at få opmærksomhed på, her er et fint eksempel. Spørg dig selv om hvorfor værkstedet ikke er oplyst så andre undgår den inkompetente tosse af en mekaniker. Flot forsøgt.........

• #55   23. mar 2017 Mekanikeren er ikke oplyst ved navn, da det er forbudt i dette forum smiley

• #56   23. mar 2017 "han selvfølgelig dækker alle følgeskader"
    Carte Blanche til at køre motoren helt ud i hvert gear. smiley

• #57   23. mar 2017 @Doc

Hvad skulle der ske ved det ???

• #58   23. mar 2017 Umiddelbart ville jeg også forlange mere end et stykke papir hvor der står at han vil betale for eventuelle følgeskader. Med sådan et er der jo mulighed for at tolke hvilken type skader det er, med mindre at det er specificeret. Og hvor længe holder den aftale? Skader kan jo potentielt sidde meget længe før de viser sig.

• #59   23. mar 2017 Først og fremmest, så grunden til at jeg ikke oplyser hverken navn, eller sted, så kan jeg jo allerede nu se hvordan det vil blive taget imod og jeg har ikke lyst til at ødelægge hans forretning for ham, det må han selv gøre. Hvis man møder mig og spørger mig personligt, så skal jeg nok svare, men her i åbent forum forholder jeg ham stadig anonymt.
    Så for lige at holde jer opdateret med status:
    Jeg har hentet den og den kører perfekt. Der ingen tegn på skader mht. at køle moteren. Det er en gammel motor og jeg kan da håbe på at den har været så kalket til at det kun er kalken der har taget skade.
    Han hæfter for alle skader der måtte komme i kølesystemet, hvor at dele og utætheder der måtte opstå og stå af, dem reparere han og erstatter.
    Jeg er meget tolerant og venlig og jeg ved at jeg ikke skal punge ud på noget tidspunkt, hvis der opstår følge skader. Derfor beholder jeg motorcyklen som den er, da det er min drømmecykel og jeg kun er på SU. Jeg nænner ikke at skille mig af med den og bliver det nødvendigt at skifte motor på grund af den her episode, så får han stadig lov til at gøre. Jeg har flere jurister i familien, så jeg er dækket ind, hvis der skulle komme problemer.

• #60   23. mar 2017 Og tusind tak for alle jeres svar (: Der har mange dele nævnt, som jeg slet ikke har tænkt på, men nu ved jeg også at hvad jeg skal holde øje med. Jeg glæder mig til at møde jer på vejen og få trillet nogle kilometer i denne sæson (:

• #61   23. mar 2017 Flot og god indstilling, og flot løsning af værkstedet på et uheldigt problem smiley

• #62   23. mar 2017 Fin indstilling, tror sgu jeghavde gjort det samme. I øvrigt kan alle lave fejl, og thumps op for at manden er ærlig, det er der sgu ikke mange der havde haft røv nok i bukserne til at være!!

Selv om syre er skadeligt etc, skal man huske på at tid er en MEGET vigtig faktor. Om den har været udsat for syre i 3 min. eller 3 dage er dag og nat ift. følgeskader.

Sørg for der står han har hældt syre på dit system, så er der altid noget konkret at holde fast i fremover

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #63   24. mar 2017 Man kan faktisk se om syren var hældt i køleren. Kobber vil være blank der hvor den hade kontakt med syre. Kølerdæksel laves af galvaniseret jern. Der vil man se klare spor af syre der ætsede galvaniseringen.
    Det lyder meget usandsynligt at han kom syre på radiator. Alle beholdere med batterisyre er jo klart og agressivt markeret.....
    Værkstedt har opført sig pænt syntes jeg smiley

• #64   26. mar 2017 Alle kan begå fejl- selv jeg smiley De der slet ikke laver noget, laver selvfølgelig heller ingen fejl, og dem der ikke laver fejl bliver forfremmet. Som andre skriver er batterisyre fortyndet svovlsyre, så den stinker ikke så hidsigt som ren svovlsyre, som man i øvrigt skal holde sig meget langt fra. Det æder fingre m.v. på rekordtid. Hvis din motor har alutopstykke og lignende, ville jeg bede om at få det skiftet, og jeg ville måske endda bede om en ny motor. Ikke gratis for den du havde var jo ikke ny, men et godt solidt tilbud på en ny motor, og en middag til dig og fruen for besværet. Hvis ellers du har brugt ham uden problemer tidligere, ville jeg bruge ham igen. Shit happens.
    Desværre er der en tankstationskæde der sælger "batterivæske" i flasker men børnesikret prop. Indholdet er destilleret vand. Det kortslutter jo ethvert forsøg på at adskille farlige ting fra ufarlige ting, men kan kan selvfølgelig forlange mere for "batterivæske" end vand.

Kommentér på:
SHi***!!! BATTERISYRE I KØLESYSTEMET

Annonce