1.740 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

stramning af samleled på kæde stramning af samleled på kæde

Hej McG!
jeg har lige skiftet tandhjul og kæde på min mc, men da jeg havde lagt min kæde over tandhjulene, fandt jeg ud af at samleledet til kæden ikke havde nogen clips til at låse samleledet sammen (havde den gamle kæde).
til gengæld er der bare et "låg" der skal over de to små rør.
så mit spørgsmål er: hvordan får jeg "låget" på samleledet? skal den nittes fast? og skal der bruges et værktøj til dette?
hjælp!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.
  • Rengøring 1.800 kr.
  • Bosch dishwasher not starting 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stramning af samleled på kæde
  • #1   27. feb 2007 Jep, den skal nittes fast!
    Nemmest med et rigtig nitteværktøj, men det kan også gøres med en dorn, men sørg for at have et rigtig godt modhold når du slår på pinden.

• #2   27. feb 2007 OBS ! Man skal bruge det rigtige nitteværktøj !

kædeled hopper af hvis du ikke bruger det rigtige værktøj ! og smadre din motorblok !

du kan få det på:
    www.sydfynmc.dk/

lad vær med hjemmefusk uden det rigtige værktøj !

hilsen Kenneth.

• #3   27. feb 2007 Tak for hjælpen, men hold da kæft det er dyrt for sådan et banalt værktøj!

• #4   27. feb 2007 Kenneth H: Jeg er helt enig i, at det kan anbefales at bruge et nitteværktøj.

Meen det kan altså godt lades sig gøre, at samle et kædeled, så det ikke hopper af.
    Har selv gjort det 2 gange på egne cykler og 3 gange på race-cyklerne, og det har ikke givet stive led eller afhoppede kædeled.

Just my 2 cent!

• #5   27. feb 2007 HEj anders

hvis du kender nogle smede/industrismede kan du højest sandsynlig låne en af dem. De bruger nemlig nøjagtigt det samme værktøj til at samle der kæder...

• #6   27. feb 2007 samle deres kæder

• #7   27. feb 2007 Har også virket fint på min uden brug af dyrt værktøj... man skal bare lave det ordentligt..

Ellers se om der ikke er en i nærheden som du kan låne en af, evt en her fra eller en god mekaniker.. smiley

• #8   27. feb 2007 en kammerat og jeg lavede det samme på han sv650 ca 8 dgae før at den blev nakket, det VI gjorde var at have en 4X4" stølpe som vi stødte op imod en mur, og så havde vi en metalplade imod stolpen og så kæden op imod den, så tog vi en kørner og slog den "ud" derefter bankede vi den rund og "paddehatteform" med en almindelig dorn, det tog 5 minutter og vi sparede 800kr til det værktøj, og jeg går ellers ikke på kompromis med det, men det så ligeså godt ud som de andre der var lavet fra kædefabrikanten

• #9   27. feb 2007 En hammer på bagsiden som modhold og så et par slag forfra så det lige bliver fladt så skulle den være der.

• #10   27. feb 2007 en kørner og en hammer og som Martin skriver en hammer på bagsiden til at holde mod, så laver du lige 3 gode kørnerprikker og så er den 100% sikker

• #11   27. feb 2007 Carsten ¤Nordjylland¤ O
    Du har helt ret. Det er også derfor at de fleste værksteder bruger hammeren...

• #12   27. feb 2007 hammer, dorn og stor muggert som modhold, har også virket fint her adskillige gange. Det er dog nemmest hvis man er 2 itl opgaven smiley

• #13   27. feb 2007 Det er vældig fint med alle de der alternative metoder,- der forøvrigt virker ganske fint..Men men,- det forudsætter at man har baghjulet afmonteret, og åbnet op ind til for-tandhjulet. Ellers kan man jo ikke montere en færdigsamlet kæde.For det er sgu vanskeligt, at lave modhold med en mukkert hvis man gør det på cyklen,for der er bare ikke plads nok mellem kæde og baghjul.. Med et sæt nitteværktøj kan man skifte kæde uden at skulle afmontere baghjul, og åbne op ind til for-tandhjulet..Nogle vil så mene at det er ligegyldigt , for man skifter altid kæde og tandhjul samtidig..

• #14   28. feb 2007 Nu er det 7 år siden jeg blev udlært kleinsmed, og jeg er til dags dato, ikke stødt på andet en alm clips samleled ! ikke inden for str. 1/4" til 3/4".

Jeg har tilgengæld heller aldrig set et clipsled falde fra hinanden!
    Jeg roder til hverdag med pakkemaskiner, som ligger i prisklassen over 5 mil. dkk,- Og her har vi aldrig haft problemer med at bruge clips.

• #15   28. feb 2007 Nemlig ja Rasmus, totalt enig har samme erfaring med alm clips, (dog ca 20 års erfaring).

• #16   28. feb 2007 Carsten: Jo hvis de er sikret med tråd...

Det med nitteled kontra clipseled er nu også en gang hysteri.... hvis clipsen sidder rigtig falder den ikke af. Har set et par kæder hvos leddet ikke var presset ordentligt sammen, og det betød så at clipsen ikke kunne lægge ordentlig i rillerne. Jeg har en mini-presse af den type der også findes i MC-revy'en, og den presser nu leddet godt nok sammen til at clipsen sidder ordentlig.
    På en korrekt justere kæde, er der kun et træk i længderetningen af motorcyklen og kæden. For at clipsen kan vrides ud, skal der være et træk/vrid på den anden aksel, altså på tværs.
    Det sideværs træk opstår hvis det bagerste kædehjul (baghjulet) sidde en lille smule skævt. Så kommer der et lille vrid hver gang leddet rammer det bagerste kædehjul og forlader det igen...

/
    Jesper

• #17   28. feb 2007 Road Racing Reglement 2006

9.3.2.18. Kæder
    "Kæder skal være nittet eller kædelåsens låseblik skal være sikret."

Mine kæder er også blevet "hånd nittet", med baghjul monteret.

• #18   28. feb 2007 V.nr 10003136 hos www.louis.de

• #19   23. mar 2007 Sikke en lang en at komme igennem...

Men nu har jeg lige bestilt en Z rings kæde. Fik at vide at den låste beder end en o ring og der var mindre friktion i låse ledet... Nogen der har efaring med sådan en kæde? Og med at samle den - hvad med værktøj?

Kommentér på:
stramning af samleled på kæde

Annonce