{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.085 visninger | Oprettet:

Til syn {{forumTopicSubject}}

Viste du det ? Jeg var i går til syn med en suzuki gs 500f fra 2005 og i den forbindelse havde blandt mange andre ting udskiftet foreste bremseskive . Denne skive er ikke original og det falder synsmanden over. Jeg ville gøre det lidt lækkert for kommende ejer. Det er en cykel jeg vil sælge! Hold nu kæft et tappernakkel . Det var sku da et helt held at jeg havde taget tyv godkendelse med på denne skive . Den har åbenbart sit eget stelnummer som skulle skrives ind i synsrapporten som en konstruktiv ændring . Dem må du have en af om året og så til syn. Er der mere end en så er det ny afgift på cyklen........... HVAD......? Jeg siger så til den rare synsmand . Det var da heldigt for mig at den bagerste skive ikke var slidt op for så var det jo hele to ting og dermed afgift. Det giver jo ingen mening. Nå men han synede pisset med en konstruktiv ændring


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til syn
  • #1   4. mar 2017 Blot til info hvor er vi så henne i landet så man ik lige kommer forbi ham den rare synsmand smiley

  • #2   4. mar 2017 A plus 4690 Haslev mangler lige at sige at denne skive er en Tysker ef mærket Lucas til den nette sum af 1900 og noget skulle bare havde købt en original og sparet de ca 500kr ydermere kostede synet også ca 300kr ekstra pga dette så et syn med en ny nr. Plade det blev lidt over 1500kr hvor herre til hest :-(. Jeg kunne godt lide at vide hvor mange biler der triller rundt med uoriginale bremseskiver på de danske landeveje og om det er noteret som konstruktiv ændring. .? Så døde FTz merkonomen autoparts og andre lignende Butikker !

  • #3   4. mar 2017 Det med at du kun må have én konstruktiv ændring om året er forkert. Man må have lige så mange man vil - så længe at det ikke går på tværs af de tre zoner (forende indtil kronrør, bagende/bagsvinger og midtersektion). Du må gerne have eksempelvis ny forgaffel og nye forbremse. Men hvis du laver ny forgaffel og ny bagsvinger, så falder hammeren da det krydser zonerne. Og så er det rigtigt at den mister sin afgift.

    Bremsekalibre er en konstruktiv ændring. Jeg er dog ikke helt sikker på at bremseskiverne er. Det vil jeg lige prøve at undersøge. Det lyder ikke til at synsmanden er helt inde i reglerne når han nu oplyser forkert om de konstruktive ændringer. Vender tilbage når jeg ved noget mere.


  • #4   4. mar 2017 #2
    Præcis, forestil dig en 4 år gml. Mercedes, som kommer til første periodesyn.
    4 nye skiver, det udløser så ny afgift på RIGTIG mange af de lange sedler.
    Det kommer jo ALDRIG til at ske!
    Vi bliver knep..t noget så utroligt i den del som selv de kongelige bruger til at komme af med kroppens affaldsstoffer, blot fordi vi har en hobby der hedder MC


  • #5   4. mar 2017 Hr Flex det lyder fint det kunne da være sjovt at køre hen til den rare synsmand og meddele ham at han skylder mig 300kr

  • #6   4. mar 2017 #4 Ja man fristes sku da til at begynde at gå i dameundertøj det må da være billigere end at holde en gammel knallert kørende

  • #7   4. mar 2017 Dette er da et rimelig interessant emne. Jeg fandt denne sætning:

    "Udskiftning af bremse(r) (både bremscylinder/v. håndtag, skive og kaliber og/eller fra tromle til skive) er en konstruktiv ændring hvis de afviger fra det cyklen er født med, og kræver syn og dokumentation – 5.01.001. Anvendes en bremse fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette."

    Men hvad i himlens navn betyder "afviger fra det cyklen er født med". Den linje kan jo fortolkes i alle retninger.


  • #8   4. mar 2017 Hvis skiven er af samme type og størrelse som den originale, så er der ikke tale om en konstruktiv ændring. Tror synsmanden har lavet en fejl

  • #9   4. mar 2017 Sku du have ny plade pga den skive???

  • #10   4. mar 2017 Arh men lad nu være at køre ind til Applus. Jeg har aldrig oplevet god service hos dem, og nægter at støtte det foretagende efter at de blev fortalere for den fikse ide at motorcykler skulle periodesynes. På trods at undesøgelser viste at der stort set aldrig er sket en mc ulykke som følge af teknisk fejl....

    Men har sgu også svært ved at forstå logikken i det scenarie du har været vidne til, for en lille bremseskives skyld...? smiley


  • #11   4. mar 2017 #8
    Umiddelbart lyder det meget logisk, MEN er det DIN tolkning, eller noget der kan findes på skrift.
    Bare så ts kan vende tilbage til synshallen, og få sine overskydende penge retur.


  • #12   4. mar 2017 #11: Det er helt og aldeles min egen tolkning. En uoriginal reservedel, der i sin form og funktion er magen til den originale, er ikke en konstruktiv ændring. Hvis der normalt sidder en fast Skive på, og nu en flydende, så kunne jeg til dels forstå det.
    Men i praksis betyder det jo så, at alle uoriginale reservedele tolkes som konstruktiv ændring, hvilket jeg er overbevist om ikke er tilfældet.


  • #13   4. mar 2017 Til#9 nej den var afmeldt

  • #14   4. mar 2017 Jeg havde nok bedt den tumpe om at lukke synet. Så betaler man godt nok, men så kan man jo køre til en mere normal synsmand og få den synet! Ham her aner ikke hvad han laver!

  • #15   4. mar 2017 Jeg kan ikke finde noget der omtaler lige præcis udskiftning af bremseskiver, med mindre at det samtidig omhandler udskiftning af kalibre, effektforøgelse på motoren eller skift til en helt anden type bremser (eksempelvis fra tromle til skive). De ovennævnte udskiftninger er i sig selv konstruktive ændringer.

    Det tolker jeg som, at hvis skiven er identisk i funktion med den gamle, så er der ikke tale om en konstruktiv ændring. Jeg finder det også mærkeligt at man ikke skulle kunne købe uoriginale skiver lige som man kan med eks. klodser - det er jo en slid del.

    Hertil kommer SKADs opfattelse af typiske (dog ikke alle typer) konstruktive ændringer:

    * Udskiftning af gaffel eller gaffelbro.
    * Udskiftning af bagsvinger.
    * Udskiftning af hjul der er 5 % større eller mindre i omkreds end de originale.
    * Udskiftning af motor med effekt på over 20 % af den originale motor.
    * Udskiftning af bremse kalibre.
    * Ombygning fra tromle til skivebremse.
    * Montering af et fremflytter-sæt.
    * Afskæring eller ændringer i stellet.
    * Udskiftning af stellet.


    Skiverne er kun nævnt her i forbindelse med at man skifter typen af bremser.

    Du kan, hvis du orker, læse hele synsvejledningen her:
    http://www.fstyr.dk/~/media/FD8C1B7BAB5D476F99C3580F19AD9CA1.pdf

    Jeg skriver igen hvis jeg finder andre relevante ting.


  • #17   4. mar 2017 Har lige talt med TFTB. En bremseskive er ikke en konstruktiv ændring hvis den har samme dimensioner som den originale. Den skal derfor ses som en reservedel og ikke skrives ind i DMR.

  • #18   4. mar 2017 Tumbe den synsmand!

  • #19   4. mar 2017 Enig Allan!
    Synsmanden har ikke vidst, hvad han havde med at gøre.
    I Tyskland derimod, skal man på forelangende vise KBA dokument /ABE (Allgemeine Betriebserlaunis) tilhørende den del, der er udskiftet og dermed afviger fra en original.
    Derfor er f.eks. ECB skiver påtrykt et KBA nummer (Kraftrad Bundesamt).
    Disse dokumenter har jeg altid med mig i pdf-form på min telefon.
    https://ebcbrakes.com/articles/kba-downloads/

    Det gælder f.eks. også for TÜV/Dekra dokumenter for udstødning m.m. smiley



    profilbillede
  • #20   5. mar 2017 Jeg bliver sku mere og mere rød i skallen over denne oplevelse . Har siddet og læst en masse om dette både hos skat og SKAD . Som jeg tolker det er det en konstruktiv ændring hvis man skifter trumle ud med skive eller hvis man skifter en skive til en anden skive der viger væsentligt fra den mcen er født med. .? Den gamle skive blev skruet af den nye på med de samme skruer dog med lidt locktail og så i de samme gevindhuller ( supprice ) nye klodser i den gamle caliber som sidder som den har gjort hele tiden . Det virker fint altså den kan nu bringe cyklen til standsning ved komando ! Hvor er det lige at denne skive viger væsentligt fra den der sad på . Samme diameter befæstigelse og nav . Det eneste er at den nye skive er åben udv. Altså skåret op til den yderste række af huller i bremsefladen og det er muligvis det den rare synsmand syntes skal koste mig mit ellers gode humør. Jeg er inde på at han står til en ( personlig samtale ) smiley eller........" Han er ihvertfald et suphoved

  • #21   5. mar 2017

    profilbillede
  • #22   5. mar 2017 Tjaa man kan måske diskutere om en wave skive (eller hvad de nu kaldes) er en anden type end den originale. Den er i hvertfald ikke 100% identisk med den der sad der fra fabrikken.

    Synsmanden kunne måske få ret her.


  • #23   5. mar 2017 Til #22 Ole Det er rigtigt 100% ens er de ikke men tykkelse og diameter er ens af og på bum . Det er ikke en såkaldt wawe skive . En ( wawe ) skive bølger rundt i kanten . Denne her er helt rund dog åben ved huller . Viger væsentlig.......? Næppe Sumasumarium . Jeg har i skrivende stund , skrevet til færdselsstyrelsen og klaget over dette syn . Og venter spændt på hvad de har at sige . Jeg skal nok skrive i dette forum om udfaldet ! Og tak for interessen til alle smiley mvh. Henrik

  • #24   5. mar 2017 Tror jeg ikke han ville, der er jo godkendelse på den, at den modsvarer den originale i sin ydelse, derfor er det ikke en ombygning, bare en udskiftning af en del.

  • #25   5. mar 2017 Bremser den bedre end den gamle?

  • #26   5. mar 2017 Til TS
    Jeg ved at vi er rigtig mange, som er spændte på udfaldet af din klage til FS
    Det her berør jo os alle, hvad enten vi kører Harley. Yamaha eller Kinøjser.
    På et eller andet tidspunkt i enhver MC's liv kommer der jo en dag hvor diverse sliddele er udtjente. Til nogle, nok især de lidt ældre, kan det være mere eller mindre umuligt at fremskaffe nye originale dele. Hvis anvendelse af uoriginale dele, uagtet at de svarer til de originale i form og funktion, anses for en konstruktiv ændring, med deraf følgende fornyet afgift hvis der er skiftet "for mange" dele, bliver det jo en ren jungle. Vi skal huske at fremstille vores MC til syn HVER GANG vi skifter en lille del, OG få noteret udskiftningen, samt huske at vi kun kan skifte en del pr. år, ellers falder den store afgiftshammer. Ydermere kører der en hel del cykler rundt med allerede godkendte konstruktive ændringer, hvor "man" ikke har noteret hvori den konstruktive ændring består, det står blot som et par linier på reg. attesten. Det kan jeg da sagtens forestille mig kan give anledning til problemer fremover, når du står i synshallen og skal dokumentere hvad du har ændret dene gang.
    Som skrevet i starten: Vi er MANGE som ser frem til svaret fra FS
    Tak fordi du tager kampen!


  • #27   6. mar 2017 Lige til #25 Allan. Jo det gør den da . Det var da også meningen det er jo nye stumper også klodser . Ideen med denne lækre skive var jo at den også virker om 5 år og mere blot man skifter klodser inden de er høvlet helt ned smiley

  • #28   7. mar 2017 Tumbe haha allan var det en joke ? smiley

  • #29   9. mar 2017 Det lyder som om at der bare lige skulle lidt mønt i kassen.
    Men så ved vi da at man ikke skal syne noget hos APLUS.

    Og hold da kæft, hvor er det tåbeligt med alle disse regler som intet formål har. Man kan ikke undre sig over at skatten er så høj, da alle disse regler jo kræver enorm administration.
    Det´ dansk, det´dumt.....


  • #30   10. mar 2017 Var det ikke også A-Plus der agiterede voldsomt for periode-syn af mc?

  • #31   10. mar 2017 Har synet på min tidligere suzuki, samt min nye hyosung gt650 ved aplus.
    Første gang, tjekkede han kun lys, og skubbede den lige frem for at teste bremserne. Anden gang, kun lys, da som han sagde, sådan en mc kan da ikke nå at være slidt op, da han så km tælleren smiley

    Det squ nemt at være synsmand nogen gange haha smiley


  • #32   16. apr 2017 nyt??

  • #33   17. apr 2017 Ikke endnu desværre jeg skal nok skrive når der er

Kommentér på:
Til syn

Annonce