Til syn {{forumTopicSubject}}
Viste du det ? Jeg var i går til syn med en suzuki gs 500f fra 2005 og i den forbindelse havde blandt mange andre ting udskiftet foreste bremseskive . Denne skive er ikke original og det falder synsmanden over. Jeg ville gøre det lidt lækkert for kommende ejer. Det er en cykel jeg vil sælge! Hold nu kæft et tappernakkel . Det var sku da et helt held at jeg havde taget tyv godkendelse med på denne skive . Den har åbenbart sit eget stelnummer som skulle skrives ind i synsrapporten som en konstruktiv ændring . Dem må du have en af om året og så til syn. Er der mere end en så er det ny afgift på cyklen........... HVAD......? Jeg siger så til den rare synsmand . Det var da heldigt for mig at den bagerste skive ikke var slidt op for så var det jo hele to ting og dermed afgift. Det giver jo ingen mening. Nå men han synede pisset med en konstruktiv ændring
jul 2016
Følger: 12 Følgere: 268 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 299
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Bremsekalibre er en konstruktiv ændring. Jeg er dog ikke helt sikker på at bremseskiverne er. Det vil jeg lige prøve at undersøge. Det lyder ikke til at synsmanden er helt inde i reglerne når han nu oplyser forkert om de konstruktive ændringer. Vender tilbage når jeg ved noget mere.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 446
Præcis, forestil dig en 4 år gml. Mercedes, som kommer til første periodesyn.
4 nye skiver, det udløser så ny afgift på RIGTIG mange af de lange sedler.
Det kommer jo ALDRIG til at ske!
Vi bliver knep..t noget så utroligt i den del som selv de kongelige bruger til at komme af med kroppens affaldsstoffer, blot fordi vi har en hobby der hedder MC
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
"Udskiftning af bremse(r) (både bremscylinder/v. håndtag, skive og kaliber og/eller fra tromle til skive) er en konstruktiv ændring hvis de afviger fra det cyklen er født med, og kræver syn og dokumentation – 5.01.001. Anvendes en bremse fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette."
Men hvad i himlens navn betyder "afviger fra det cyklen er født med". Den linje kan jo fortolkes i alle retninger.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 282
Men har sgu også svært ved at forstå logikken i det scenarie du har været vidne til, for en lille bremseskives skyld...?
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
Umiddelbart lyder det meget logisk, MEN er det DIN tolkning, eller noget der kan findes på skrift.
Bare så ts kan vende tilbage til synshallen, og få sine overskydende penge retur.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Men i praksis betyder det jo så, at alle uoriginale reservedele tolkes som konstruktiv ændring, hvilket jeg er overbevist om ikke er tilfældet.
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Det tolker jeg som, at hvis skiven er identisk i funktion med den gamle, så er der ikke tale om en konstruktiv ændring. Jeg finder det også mærkeligt at man ikke skulle kunne købe uoriginale skiver lige som man kan med eks. klodser - det er jo en slid del.
Hertil kommer SKADs opfattelse af typiske (dog ikke alle typer) konstruktive ændringer:
* Udskiftning af gaffel eller gaffelbro.
* Udskiftning af bagsvinger.
* Udskiftning af hjul der er 5 % større eller mindre i omkreds end de originale.
* Udskiftning af motor med effekt på over 20 % af den originale motor.
* Udskiftning af bremse kalibre.
* Ombygning fra tromle til skivebremse.
* Montering af et fremflytter-sæt.
* Afskæring eller ændringer i stellet.
* Udskiftning af stellet.
Skiverne er kun nævnt her i forbindelse med at man skifter typen af bremser.
Du kan, hvis du orker, læse hele synsvejledningen her:
http://www.fstyr.dk/~/media/FD8C1B7BAB5D476F99C3580F19AD9CA1.pdf
Jeg skriver igen hvis jeg finder andre relevante ting.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.244
Synsmanden har ikke vidst, hvad han havde med at gøre.
I Tyskland derimod, skal man på forelangende vise KBA dokument /ABE (Allgemeine Betriebserlaunis) tilhørende den del, der er udskiftet og dermed afviger fra en original.
Derfor er f.eks. ECB skiver påtrykt et KBA nummer (Kraftrad Bundesamt).
Disse dokumenter har jeg altid med mig i pdf-form på min telefon.
https://ebcbrakes.com/articles/kba-downloads/
Det gælder f.eks. også for TÜV/Dekra dokumenter for udstødning m.m.
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
Synsmanden kunne måske få ret her.
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 446
Jeg ved at vi er rigtig mange, som er spændte på udfaldet af din klage til FS
Det her berør jo os alle, hvad enten vi kører Harley. Yamaha eller Kinøjser.
På et eller andet tidspunkt i enhver MC's liv kommer der jo en dag hvor diverse sliddele er udtjente. Til nogle, nok især de lidt ældre, kan det være mere eller mindre umuligt at fremskaffe nye originale dele. Hvis anvendelse af uoriginale dele, uagtet at de svarer til de originale i form og funktion, anses for en konstruktiv ændring, med deraf følgende fornyet afgift hvis der er skiftet "for mange" dele, bliver det jo en ren jungle. Vi skal huske at fremstille vores MC til syn HVER GANG vi skifter en lille del, OG få noteret udskiftningen, samt huske at vi kun kan skifte en del pr. år, ellers falder den store afgiftshammer. Ydermere kører der en hel del cykler rundt med allerede godkendte konstruktive ændringer, hvor "man" ikke har noteret hvori den konstruktive ændring består, det står blot som et par linier på reg. attesten. Det kan jeg da sagtens forestille mig kan give anledning til problemer fremover, når du står i synshallen og skal dokumentere hvad du har ændret dene gang.
Som skrevet i starten: Vi er MANGE som ser frem til svaret fra FS
Tak fordi du tager kampen!
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
nov 2015
Følger: 1 Følgere: 50 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 213
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Men så ved vi da at man ikke skal syne noget hos APLUS.
Og hold da kæft, hvor er det tåbeligt med alle disse regler som intet formål har. Man kan ikke undre sig over at skatten er så høj, da alle disse regler jo kræver enorm administration.
Det´ dansk, det´dumt.....
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
Første gang, tjekkede han kun lys, og skubbede den lige frem for at teste bremserne. Anden gang, kun lys, da som han sagde, sådan en mc kan da ikke nå at være slidt op, da han så km tælleren
Det squ nemt at være synsmand nogen gange haha
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 12 MC-er: 4 Emner: 15 Svar: 127
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
Til syn