Ventilejustering - ny shim? {{forumTopicSubject}}
Dawser!
Nu har jeg kontrolleret alle mine ventilspillerum, og alle er perfekte, pånær ét. Det er en udstødningsventil på cyl. 2, som er liiiidt for "løs". Spillerumet skal være mellem 0.20 og 0.30mm. På alle andre udstødningsventiler jeg kan ikke få 0.30 søgebladet ind, men her kan jeg altså lige akkurat klemme det ind. Et 0.35 søgeblad kan ikke kigge ind. Jeg vil skyde på at det pågældende spillerum ligger på akkurat 0.30 eller 0.31mm. Er det kritisk? Mine søgeblade spriger desværre 0.05mm, så jeg kan ikke kontrollere nærmere.
Humlen er at jeg skal have knastakslen afmonteret for at skifte den pågældende shim, hvilket mildt sagt er bøvlet. Kan jeg risikere at køre med det en sæson mere ?
jan 2004
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 99
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Men er du sikker på, at det kræver afmontering af knastakslen??
Ligger shim'en ikke ovenpå løfteren??
På en Honda drejer man motoren så den pågældende knast er drejet " helt" væk fra løfteren og så kan man presse løfteren ned og pille shim'en ud.
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Hvis ikke du kan få et 0.35 der ind, ville jeg lade det være!
Hvis den er en stram 0.30 er det helt fint, no problem!
At de andre så står en smule strammere, betyder ikke noget.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 74
Det er "shim under bucket" typen. Dvs. at shim'en ligger under knastfølgeren, hvilket kræver en afmontering af knastakslen, da knastfølgeren jo skal løftes ud, for at komme til shim'en indenunder.
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Evt. belægning på knasten bliver slået i stykker.
Evt. Rulle hjul på ventil løfte med nålelejer kan få smadret nålelejerne.
Bare for at spare jer for de grimme udgifter det kan give.
At pille en knast af er vel ikke så slemt når du nu alligevel er "derinde"
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
.... Der er nogenlunde samme sandsynlighed
Ej, spøg til side, men med mindre man har omkring "2 cm slip", så sker det der altså ikke... Jeg har i hvertfald aldrig set det, og jeg har da ellers rodet en del med den slags... Men jeg kan da ha været heldig
feb 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 12
Ventilejustering - ny shim?