{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  10w40 eller 10w50? fordele og ulemper?
  • #1   15. jun 2016 De to olier du omtaler har et lidt forskelligt viskocitets spænd.

    De har begge samme tykkelse/ indre sejhed ved kold drift. De 10W

    En multigrad olie som disse vil sige, at olien har et viskocitets spænd på mellem 10 til 40 - eller 10 til 50 i viskositet. Den sidste bliver tykkere indenfor en given drifts temperatur. Fælles for begge olier er, at de er lige tykke/ flydende ved 100 grader, men på vejen til de 100 grader er den ene et sted imellem 10&50 W eller 10&40W.

    Bruger en motor lidt olie, er det en god ide at prøve en tykkere olie ved kold drift. F.eks 15W-40. Tolerencerne er større i en kold motor, der kan de 15W gøre nytte. Man kan også bruge en 20W-40. Altså noget tykkere end en 10W.

    10W-40
    15W-40
    20W-40

    Disse 3 olie viskociteter er altså fælles med et sted på 40W under varm drift. Et sted før de 100 grader celcius.
    Hvor de hver især står forskelligt ved kold temperatur.

    Komplekst, men smart er multigrade olier smiley

    Brug en olie der forskrives din motor, er den skidt og luftkølet kan du roligt fylde en lidt tykkere olie på.


  • #2   15. jun 2016 Hvad er så fordelen ved den tykke olie frem for den tynde?

  • #3   15. jun 2016 At den tykke olie kan bære mere end den tynde. Tolerencerne i motoren spiller en rolle, en ny super maskine skal have en meget tynd olie, der er ikke plads til en tyk pga tolerencerne

  • #4   16. jun 2016 Der var en som udgav sig for at ha' meget forstand på olie som jeg snakkede med, som anbefalede mig at hælde Power1racing 10w50 på fra castrol. den skulle være meget stærk og super god og det hele og næsten alle burde køre med den. Så nu har jeg det på min hornet (pc34). vi hældte det os på min brors gsr 600 med det resultat at koblingen røg så nu fedter den voldsomt i koblingen. det lyder til at jeg skal ha' fat i noget 10w40 i en helvedes fart for han har vidst talt lidt ud over sin viden.

  • #5   16. jun 2016 Du må aldrig bare hælde 15W eller 20W på en maskine hvor der er foreskrevet 5W eller 10W! Det med at hælde olie på, med et højere vinter(W) viskositetstal gælder kun et vis stykke henad vejen!

    Hvad Kjøller enten ikke ved eller glemmer at fortælle er, at 0W, 5W og 10W oftest er syntetiske eller semi syntetiske olier, hvor at de olier der ligger herover, altså f.eks. 15w eller 20W langt oftest vil være Mineralske olier og det skidt må du ikke putte på en nyere maskine, hvor der er foreskrevet 0W-10W. Dette skyldes at de tykke mineralske olier slet ikke overholder de standarder for smørrelse og friktionsnedsættelse som de nyere og langt bedre syntetisk baserede olier!

    Man kan slippe afsted med meget og der er helt sikkert nogen herinde der vil påstå at det kan du SAGTENENS, for deres MC kører fint på mineralsk olie selvom der foreskrives en nyere olietype med helt andre krav, i manualen.
    Til det er der kun at sige, at de taler som de har fornuft til og formentlig ALDRIG har haft motoren åbnet på deres stakkels MC, for så ville de ikke give den slags råd!

    Det bedste råd man kan give, er at følge de standarder/krav som MC producenten har foreskrevet i manualen. Man kan som oftest fint hælde en 10W-40 på en maskine hvortil der foreskrives 5w-10(såfremt standarderne overholdes, altså at det blandt andet stadig er en SM, SL mv. olie)

    Men hvis den eneste måde at stoppe olieforbruget på, er ved at hælde tyk mineralsk olie på, ja så er der noget helt andet galt og løsningen er IKKE at hælde det "sirup" stads på, det gør bare ondt værre!

    Du fylder jo heller ikke cement i dit dæk hvis det er utæt, enten forsætter du med at fylde luft på, indtil du kan få det lappet, du fylder jo ikke dækket op med cement vel!? smiley


  • #6   16. jun 2016 Nej det jo det, men nu var det jo det sidste tal som der blev ændret :)?

  • #7   16. jun 2016 Mikkel, jeg fornemmer et behove for at hakke, hvor der er plads til det smiley Det klassisk, men som du selv skriver vil jeg med vilje ikke nævne det nu.

    - at blande mineralsk vs. syntetisk oveni viskocitets snakken, synes jeg ikke er relavant for stakkels Dennis der bare spørger til forskellen på en 10W-50 og 10W-40.

    Hvorvidt olien er mineralsk eller delsyntetisk eller fuldsyntetisk har i en flaske uden additiver INTET at gøre med smøreegenskaberne. Ikke en fløjtende, kun prisen er himmelvid forskellig.

    Tynde olier har oftest mange additiver, for netop at have en smørre effekt hvor der ikke er plads. 0W & 5W olier. For at gøre dem så tynde, kan de kun være syntetisk (unaturligt sammensat).
    - det hælder man kun på en maskine der tåler dette

    10W, 15W, 20W kan være hhv være mineralsk, del syntetisk og fuld syntetisk. Additiv sammensætningen i hhv hver især, kan være forskelllig, men i disse viskociteter er det smørrelsen der er afgørende. Ikke prisen på flasken.



    Dennis, ham der anbefalede dig 10W-50 kan have glemt at det en fin dyr olie fra Castrol. Det "sælger" ret ofte! smiley
    Hvor relavant den er for din maskine er en helt anden sag, men jeg vil sige at du burde fint kunne køre med den.
    At din brors kobling er røjet er sq mystisk, for det er jo en MC olie du har fået på. Altså uden friksionsnedsættende additiver. Disse additiver bruges i bilmotore og kaldes longlife. Det noget lort i en mc motor - ellers same same!
    Har i efterset koblingssluppet? Hvor langt har koblingen kørt?


    Mikkel. Istedet for at renoverer motore, hvis det ikke er nødvendigt så kan en tykkere olie være svaret på et forhøjet olieforbrug. Min gamle mc har glæde af at køre på 20W-50 olie, men er specificeret til 10W-40.
    Den brugte en smule på 1000 km, svarende til en Deciliter pga en luftkølet motor har større tolerencer end vandkølede.
    Efter den tykke olie kom på, så kører jeg længere pr opfyldning. Nu har den kørt med tyk olie i snart 65000 km! Uden at ryge eller køre som noget der har trillet snart 87000 km. Det virker perfekt og motoren ser stadig ny ud indvendigt når der kikkes/ skiftes kobling.

    Jeg taler ikke om en olie brænder der forsøges at gøres tæt med tyk olie, fordi man har tæsket den ved kold motor smiley


  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #8   16. jun 2016 Hvis koblingen glider er det fordi olien indeholder friktionsnedsættende stoffer ("Teflon"). Overholder olien normen JASO MA eller JASO MA2 kan den bruges uden problemer i en motor med kobling i oliebad.

  • #9   16. jun 2016 Kjøller, det er forkert at sige, at en 10-40 og en 10-50 har samme viskositet ved 100 grader. De KAN ligge meget tæt på hinanden, men de kan ikke være ens, da tallet refererer til de grænseværdier olien ligger indenfor ved 100 grader. En 40-olie skal ligge mellem 12,5 og under 16,3 cSt, mens en 50 olie skal ligge mellem 16,3 og under 21,9 cSt. Sådan er SAE (Society of Automotive Engineers) forskrifterne.

  • #10   16. jun 2016 Her er forskellen i viskositet på 3 af castrols gode mc olier ved 40 og 100 grader celsius. Læg mærke til at der OGSÅ er forskel når olien er kold.

    Name Method Units Castrol Power 1 Racing 4T 10W-30
    Viscosity, Kinematic 100°C ASTM D445 mm²/s 10.0
    Viscosity, Kinematic 40°C ASTM D445 mm²/s 64

    Name Method Units Castrol Power 1 Racing 4T 10W-40
    Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 13.0
    Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 83

    Name Method Units Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50
    Viscosity, Kinematic 100°C ASTM D445 mm²/s 17
    Viscosity, Kinematic 40°C ASTM D445 mm²/s 110


  • #11   16. jun 2016 KJØLLER: Et behov for at hakke?? Ro på tøs, der er ingen hakken, jeg udfyldte blot de blanke felter, fordi du fortalte en halv historie, som kunne ende med mere skade end gavn!

    Så næste gang, når nu du rent faktisk ved det, så giv den fulde information, så der ikke sker nogen fejl, grundet ufuldstændig overdragelse af information fra din side af - Gå ud fra et modtager enten ved meget lidt eller intet om hvad der bliver spurgt om!

    Desuden: suck it up og lad være at skrive som en lille tøs med PMS der er blevet rettet af læreren, det fremstår patetisk - Du burde have skrevet det, længere er den ikke, alt jeg skrev var at du ikke havde skrevet det fordi du enten ikke vidste det eller havde glemt det, det er vel sandt nok, så hvorfor de sure miner!


  • #12   17. jun 2016 Dennis - held og lykke med at finde svar på dine spørgsmål. Som du ser, er det desværre gårt ned af bakke for sprog kulturen i forummer generelt. Folk sidder gerne med deres Angry birds masker bag skærmen og debaterer på MC fightnigt niveau. Evt se efter andre mere seriøse steder - hvis de findes smiley

    Mikkel - jeg er ikke enig i din opfattelse af hvad jeg skriver, men du da en flabet (dit ord) tøs, uden lige smiley

    Kalder jeg dig for kælling og suck it op? Jeg ved ærlig talt ikke hvad du vil ud med?
    Men hvad fanden bliver det næste admin skal læse om?
    - Var dog dit sprog lidt.. du fremstår da useriøs og jeg gider slet ikke det der børnefornærmet hed... Sådan læses det afgjort.

    Det ikke en online battle men en online debat.

    PMS? Står ik i min bibel - nogen der kan hjælpe?

    Du ked af at jeg ikke bare klapper hænder af din supplement - NEJ. Jeg lægger ud med en anden snak og dropper det du gerne vil snakke om lige for nu, fordi det er lige gyldigt for trådstarters spørgsmål om tyk vs tynd olie. Det du tilsyneladende fornærmet over!?

    Så kommer mineral/ syntetisk snakken bagefter. Tons af info forvirre mere end lidt af gangen.

    Vi kan jo høre Dennis ad, hvordan det går? smiley


    Til Mark.

    På maskin mester skolen lærte vi ellers at multigrade olier er lige flydende ved ca. 100 grader, så i daglig tale hed det således. Men de kan nok måles mere præcist, som det du har fundet frem til smiley


  • #13   18. jun 2016 Så har underviseren vidst ikke haft helt styr på sit stof. For hvis det var sådan, var der ikke rigtigt nogen grund til at have flere multigrade olier. Du tror ikke han har ment at en given multigrade og en almindelig olie af samme type, har samme viskositet ved 100 grader? (Læser selv maskinmester - og synes godt nok at kvaliteten af undervisningen kan være meget svingende)

  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #14   18. jun 2016 Går maskinmesteruddannelsen ikke netop ud på at vide "nok" om ufatteligt mange tekniske emner?

    En specialist ved næsten alt om næsten intet.


  • #15   20. jun 2016 Om du hælder en 10/40 eller en 10/50 på, betyder ikke en hamrende skid. Du skal blot være opmærksom på om det er en syntetisk eller en mineralsk olie. Du skal ikke blande dem.
    Hvis din motor sveder på grund af alder eller lignende, kan du med fordel gå op i en 15 eller 20. - Olie er ikke den store videnskab, som nogen mener at den skal være.
    Du kan se på dåsen eller bøtten hvilke specifikationer olien har. - Har du en ganske normal motor som ikke er tunet eller special-bygget, kan du sagten bruge begge typer. Gå efter en god kvalitet. Ikke noget med den billige fra Lidl eller den slags. En god motorolie vil koste omkring 50 kr. literen. - Ro på.


  • Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #16   20. jun 2016 34 kr/liter for MC-specifik JASO-MA2 godkendt motorolie fra Daekonline.dk inklusive forsendelse.

    http://www.daekonline.dk/cgi-bin/oshop.pl?item_id=913&&dsco=123&cart_id=64421800.123.5959&Cookie=&oil_category=motorolie&oil_viscosity=&oil_release=jaso-ma2&vehicle_disabled=1

    Du finder ikke olie under 35 kr/liter i Danmark, og så er det mineralsk fra Thansen, Harald eller Jem & Fix


Kommentér på:
10w40 eller 10w50? fordele og ulemper?

Annonce