{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.712 visninger | Oprettet:

Claus S
Claus S
Tilmeldt:
23. sep 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9

Ventiljustering {{forumTopicSubject}}

Jeg er netop blevet færdig med at justere ventilerne for første gang på min Suzuki GSX 750F fra 1998. Jeg havde fået at vide af en bekendt at ventillerne skulle stilles efter det laveste tal. F.eks. Intake 0,10 - 0,15 er alle stillet til 0,10 Exhaust er 0,18 - 0,23 hvor jeg her har stillet til 0,18. MEN.. Nu er alt samlet igen og så kommer jeg til at se på et forum at det anbefales at stille til højeste værdi.. Skal jeg skille skidtet ad og justere det hele om igen? Det er typen med justerskrue og låsemøttrik. Altså ingen shims. Vil jo helst bare nyde at køre hele sommeren uden at bekymre mig.. På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ventiljustering
  • #1   22. mar 2016 Følger smiley

  • #3   22. mar 2016 Hvis du har stillet dem stramt, er det klogt at justere igen

  • #4   22. mar 2016 #2 i alle manualer jeg har kigget i har det stået som et interval. Det klogeste vil altid være at placere sig midt i intervallet da vi så har lidt at løbe på. Det altid værre at de er for stramme da de så kan brænde fast. Er de for løse vil man typisk opdage det pga larmen smiley ventiler kan både blive strammere og løsere med tiden, så det kan være dumt at spænde stille dem stramt fra starten af

  • #5   23. mar 2016 Altså så længe du er inde for intervallet så er det ok. Men MC ventiler bliver som regel strammere med tiden og ikke løsere, så du skal hurtigere justere igen. Men så længe du ligger inden for grænserne er det ok smiley

  • Claus S
    Claus S Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9
    #7   23. mar 2016 Spørgsmålet er jo så bare, om man tør tage chancen og køre hele sæsonen med stramme ventiler (5-6.000 km) eller om man skal fortælle konen at der nok kommer til at gå det meste af en søndag eftermiddag mere, med at skrue i maskinen.. (Hvad er værst) smiley

  • #8   23. mar 2016 Dårligt råd du har fået dig... De skal altid stilles IMELLEM intervallet.

    Er de over er de for løse og tikker.

    Er de for stramme lukker de måske ikke ordentlig til (kompressionstab), og der er risiko for at de bliver presset ned i stemplet og motoren selvdestruere.

    Du har stilt dem lige på grænsen til for stramt.
    Du kan dog sagtens køre 5000-6000km. Så hurtigt går det slet ikke. Lur mig om ikke også intervallet angivet med et par 1/100 mm ekstra sikkerhed.

    Jeg vil dog stille dem til næste vinter igen så de ligger imellem.


  • #9   23. mar 2016 .............hvis de er for stramme ( og det er de ikke ) vil de ikke kunne komme af med varmen og vil brænde / utæthed til følge ...ventiler vil ikke blive presset ned i stempler !!!!

  • #11   24. mar 2016 Hellere ventiler der tikker end ventiler der ikke tikker. Du ved ik med sikkerhed hvornår de ventiler kravler op i topstykket også er dit spillerum væk. Så det på en Yamaha der kun havde gået 20.000 km og ventilerne var aldrig justeret. Spillerummet var væk på en ud af 4.

    Min gamle Suzuki har et interval der hedder 0,08-0,13. Den justeres til 0,10.

    Hvis jeg var dig justerede jeg dine ventiler igen, det går meget hurtigere 2. Gang smiley


  • #12   24. mar 2016 Så længe det er indefor intervallet er der ingen grund til at ligge søvnløs over det smiley
    Egen erfaring:
    "Moderne" motorer med shimset ventilspillerum = over tid mindre spillerum, da ventil og sæde slides hurtigere end shims.
    "Ældre" motorer med stilleskruer = over tid større spillerum da sliddet på skruens anlægsflade er større end på ventil og ventilsæde.


  • #13   24. mar 2016 Hvis motoren med stilleskruer, som også var yamaha luftkølet tilfælde, var spillerummet forsvundet over tid. Så kan ikke helt joine din erfaring smiley

  • #14   24. mar 2016 Hehe, jeg var først lige ved at skrive "tommelfingerregel", men tænkte straks ingen regel uden undtagelse - der skal nok være nogen med anden erfaring!
    Jeg har mindes ikke at have set motorer med stilleskruer angivet med tolerance, det plejer normalt at være når de er med shims, da man ikke har helt frit valg på alle hylder smiley


  • #18   24. mar 2016 Det jeg mente var: tolerance=interval.
    Værdi: f.eks. 0.08
    Tolerance: f.eks. 0.08 - 0.10 smiley
    stilleskruen tillader at man kan ramme meget præcist hvis man "gider" gøre sig umage, hvorimod tolerancen for hvor præcist man kan ramme værdien med shims afhænger af hvilke shims der er tilgængelige, derfor opgives normalt en tolerance...


  • #20   24. mar 2016 Hans Henrik, du er velkommen til at stå af hvis du ikke vil forstå det jeg skriver smiley
    men det ændrer altså ikke på at 0,08 er en fast værdi, hvorimod ved 0,08 - 0,10 eller 0,09±0,01 er der angivet en tolerance.
    Der er også en tolerance på det søgerblad man anvender og en masse andre faktorer der påvirker præcisionen af det udførte arbejde, der er jeg helt enig med dig -Der findes mennesker der tror at fordi de kan aflæse promille på deres digitale skydelære, så kan den bruges i stedet for mikrometerskruen...
    Jeg undrede mig blot over at han har stilleskruer og samtidig et interval angivet, for det har jeg ikke set før i forbindelse med ventiljustering.


  • #22   24. mar 2016 En luftkølet motor har større mekaniske tolerencer. Eks Savage'en og mange flere



    profilbillede
  • #23   24. mar 2016 Stille skruer smiley

    profilbillede
  • #24   24. mar 2016 Af en eller anden grund bliver Hans Henrik misforstået mange gange her på forummet. Han skriver det han vil sige, med en vis humor der vist misforstås - Specielt af unge drengebørn smiley jeg forstår ham godt når han skriver de unge kloge bedre vidende smiley manden har vores alder i erfaring oveni hatten. Respekt for det

Kommentér på:
Ventiljustering

Annonce