3.704 visninger
|
Oprettet:
Ventiljustering {{forumTopicSubject}}
Jeg er netop blevet færdig med at justere ventilerne for første gang på min Suzuki GSX 750F fra 1998. Jeg havde fået at vide af en bekendt at ventillerne skulle stilles efter det laveste tal. F.eks. Intake 0,10 - 0,15 er alle stillet til 0,10 Exhaust er 0,18 - 0,23 hvor jeg her har stillet til 0,18. MEN.. Nu er alt samlet igen og så kommer jeg til at se på et forum at det anbefales at stille til højeste værdi.. Skal jeg skille skidtet ad og justere det hele om igen? Det er typen med justerskrue og låsemøttrik. Altså ingen shims. Vil jo helst bare nyde at køre hele sommeren uden at bekymre mig.. På forhånd tak.
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 179 MC-er: 4 Emner: 139 Svar: 372
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 371
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
sep 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
Er de over er de for løse og tikker.
Er de for stramme lukker de måske ikke ordentlig til (kompressionstab), og der er risiko for at de bliver presset ned i stemplet og motoren selvdestruere.
Du har stilt dem lige på grænsen til for stramt.
Du kan dog sagtens køre 5000-6000km. Så hurtigt går det slet ikke. Lur mig om ikke også intervallet angivet med et par 1/100 mm ekstra sikkerhed.
Jeg vil dog stille dem til næste vinter igen så de ligger imellem.
nov 2005
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 46 Svar: 501
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Min gamle Suzuki har et interval der hedder 0,08-0,13. Den justeres til 0,10.
Hvis jeg var dig justerede jeg dine ventiler igen, det går meget hurtigere 2. Gang
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 846
Egen erfaring:
"Moderne" motorer med shimset ventilspillerum = over tid mindre spillerum, da ventil og sæde slides hurtigere end shims.
"Ældre" motorer med stilleskruer = over tid større spillerum da sliddet på skruens anlægsflade er større end på ventil og ventilsæde.
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 846
Jeg har mindes ikke at have set motorer med stilleskruer angivet med tolerance, det plejer normalt at være når de er med shims, da man ikke har helt frit valg på alle hylder
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 846
Værdi: f.eks. 0.08
Tolerance: f.eks. 0.08 - 0.10
stilleskruen tillader at man kan ramme meget præcist hvis man "gider" gøre sig umage, hvorimod tolerancen for hvor præcist man kan ramme værdien med shims afhænger af hvilke shims der er tilgængelige, derfor opgives normalt en tolerance...
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 846
men det ændrer altså ikke på at 0,08 er en fast værdi, hvorimod ved 0,08 - 0,10 eller 0,09±0,01 er der angivet en tolerance.
Der er også en tolerance på det søgerblad man anvender og en masse andre faktorer der påvirker præcisionen af det udførte arbejde, der er jeg helt enig med dig -Der findes mennesker der tror at fordi de kan aflæse promille på deres digitale skydelære, så kan den bruges i stedet for mikrometerskruen...
Jeg undrede mig blot over at han har stilleskruer og samtidig et interval angivet, for det har jeg ikke set før i forbindelse med ventiljustering.
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Ventiljustering