Stoplys som blinklys? {{forumTopicSubject}}
Hej der ude.
Jeg er i gang med en mindre ombygning af bagenden på min Gixxer som vinterprojekt, og har bl.a monteret nyt undertray, jeg vil så i samme omgang, for at holde den så "clean" som muligt, undlade blinklys bag.
Min tanke er så at bruge stoplyset som blinklys, da der er to baglygter monteret i det nye undertray.
Umiddelbart er det ret nemt at lave det sådan at den blinker med bremselyset på den ene baglygte når man blinker til den ene side, det har jeg tænkt mig at ordne med en diode til at ensrette den. Problemet kommer når jeg vil blinke <i>og</i> bremse samtidig, da den så kun vil vise bremselyset, og ikke blinke.
Er der en teknisk kyndig der lige sådan snildt kunne komme på en måde at omgå dette?
Det jeg ønsker er at den skal lyse med bremselys konstant på den <i>ene</i> lygte når der bremses <b>og</b> blinkes, og almindeligt lys og blink på den <i>anden</i> lygte, når der bremses og blinkes.
Jeg ved at man bl.a. bruger et setup som det jeg ønsker på amerikaner biler, spørgsmålet er bare hvordan 
Jeg har lavet et lille diagram over hvordan det ser ud lige pt, så hvis der er en der lige sidder inde med de vise sten til hvordan dette skal se ud, for at opnå det jeg ønsker, kan i evt. ændre i det, og sende det til mig
Diagrammet kan ses her: (link fjernet)
mar 2004
Følger: 28 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 60 Svar: 584
Noget i den stil... købte til min z750, havde den i silkeborg fra las vegas-usa på 40 timer...
Håber det kan bruges...
/Rumle
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 612
Men se lige det her link hvor det også kan købes...du kan trykke på knapperne uden om lygten for at se effekten..
(link fjernet)
Håber det er det du mener
Held og lykke
jan 2006
Følger: 6 Følgere: 14 MC-er: 13 Emner: 34 Svar: 193
michael
jan 2006
Følger: 6 Følgere: 14 MC-er: 13 Emner: 34 Svar: 193
(link fjernet)
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Tak for jeres svar
For lige at præcisere så <i>har</i> jeg baglygter, med røde dioder i, og rødt stoplys, så jeg er altså <i>ikke</i> ude efter en ny baglygte. Det jeg søger er en løsning/diagram/relæ til at få bremselyset <i>i de lygter jeg allerede har</i> til at fungere som blinklys også!
Med en sådan løsning vil jeg få <b>røde</b> blinklys, hvilket jeg er helt klar over ikke er lovligt.... Som så meget andet!
Det relæ/print som Michael P linker til, ser umiddelbart ud til at klare ærterne(tak for linket), men er der nogen der måske ved hvad der er inden i den boks, så man evt. kunne lave den selv, eller kender et sted man kan få noget tilsvarende her i DK?
sep 2006
Så forslag modtages stadig
okt 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 52 Svar: 999
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
ellers bliver det en underlig baglygte ihvertfald
Lygten som du efterlyser kan dog købes færdig og klar til montering på www.whitelights.de
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 1.152
(link fjernet)
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
(link fjernet)
okt 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 52 Svar: 999
sep 2006
Efter at have grublet længe over en mulig løsning, tror jeg nu at jeg har fundet én. Det er ikke testet endnu, men da det egentlig er et relativt simpelt setup, med to arbejdsrelæ´er, regner jeg da med at det virker som det skal
Min plan er at bruge det signal der kommer fra selve blinklys kontakten på styret, når man aktiverer blinklyset til den ene eller anden side (Samme 12v signal det originale blinkrelæ bruger), og lade det signal styre et arbejdsrelæ til hver side, sådan at der slukkes for bremselys-signalet, på den lygte der skal blinke, så snart man aktivere blinklys-kontakten... Håber det virker
Jeg har uploadet et nyt diagram hvor jeg har tegnet de to relæ´er mm. ind i.. (link fjernet)
Hvis der er en der ved mere om elektronik end jeg(hvilket der sikkert er en hel del der gør ) Så ret mig endelig i min opstilling.
PS: Bør der mon sidde en sikring på det kabel jeg trækker fra kontakten til relæ´erne? Eller er det nok med den originale blinklys sikring?
feb 2005
feb 2005
feb 2005
sep 2006
Jeg regner ikke med at fejlfinding ville blive et problem, det er ret simpelt bygget op det hele... MEN!
Jeg har lige konstateret, ved at måle lidt på min MC, at det IKKE er et konstant 12V signal der bruges i min blinklys kontakt! Kontakten sidder først på <i>efter</i> blink-relæ´et, og det signal der er der, er derfor et blink-blink-blink puls signal
Det er lavet sådan at blinkrelæ´et åbenbart får konstant strøm, så det blinker hele tiden, når der er tænding på, men at signalet så først bliver sendt til lygterne når der aktiveres på kontakten på styret... Underligt system!?
Hvor jeg lige finder et konstant plus signal der kun er der, når blinklyset aktiveres, til henholdsvis højre og venstre side, aner jeg desværre ikke.. Jeg er sq lidt på bar bund igen
Jeg kan i øvrigt ikke bare skifter pære, da det er LED baglygter
feb 2005
sep 2006
Du har ret i at det nok ikke betyder alverden rent teknisk, om relæ´et blinker. Problemet er at lygten så vil <b>slukke</b> samtidig med at blinklyset er tændt, og være <b>tændt</b> når blinklyset slukker, dvs. at der ingen forskel vil være, den vil være tændt konstant, men vil blot skiftevis få strøm fra henholdsvis blinksignal, og bremselys signal.(måske med lidt "flakken" i lyset)
Hvis man på en måde kunne lave det omvendt, så lygten slukkede når der kom blinksignal, ja så betød det intet at den også tændte samtidig med blinket, det ville ingen forskel gøre. Problemet er så bare at så vil der ikke være strøm til bremselyset når ikke blinklyset var tændt..
Tak for dine gode input
feb 2005
feb 2005
sep 2006
Det tog mig lige et langt indlægs tid at indse hvad du mente, for derefter at slette det hele igen, og starte forfra med det her indlæg... LOL.. Du har helt ret, men som du selv pointere så vil de ikke blinke samtidig for og bag... Næste problem vil så være, når der <b>ikke</b> bremses, så er der jo ikke noget blinklys bag... :-S
Det med at de ikke lyser samtidig for og bag <i>kunne</i> jo løses med et lign setup på de forreste blink.. Omend det er en smule omstændigt....
feb 2005
sep 2006
Tak for din tid, uanset hvad
Stoplys som blinklys?