Info om tre-cylindrede? {{forumTopicSubject}}
Hej MCG! Jeg sad lige og lomme-filosoferede lidt og kom til at tænke på, den nye Daytona 675 har jo en motor med tre cylindrer. Det har de tidligere maskiner fra Daytona vist også, nuvel i den henseende, hvordan tænder tændrørene i hver cylinder i forhold til omdrejningerne?
Lad mig uddybe; i en R4-motor tænder cylindrerne vist nok 2x2, altså to sæt stempler som kører i takt. Hvilket må give een antænding pr omdrejning (for en fire-takts motor). Som bekendt lyder en R4 ret skrigende, hvilket skyldes de mange omdrejninger, som igen skyldes de mindre cylindrer - der er jo fire af dem. Modsætningen er jo V2 som vist nok også har een antænding pr omdrejning, altså hver cylinder tænder for hver anden omdrejning og der jo to cylindrer = een antænding pr omdrejning. Denne buldrer vel mere pga. de større eksplosioner og lavere omdrejninger.
Hvordan forholder det sig så for en tre cylindret?? Kører alle tre stempler i takt, forskudt fra hinanden eller 2+1?
Lad mig lige tilføje, at motor-lyd er musik i mine ører
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.591
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 20 Svar: 308
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 20 Svar: 308
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 925
Jeg var ude at prøve sådan en 1150 st - tror jeg nok den hed sidste år - Tænkte sådan en 1150'er måtte der da være noget spark i --- Men nej den var noget så kedlig den havede ABS bremser som nok var det mest spænden for mig at prøve af. En cykel som min egen er båder hurtiger i accl top. Skuffet var jeg - Mener den skulle koste 255K - Det var den ikke vær, Den blev også så varm at den næsten ikke var til at sidde på. for ens ben.
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
en R4 kan godt køre 2x2 men oftest kører de forskudt individuelt .. og pga de 4 takter som der skal til så tænder der kun 2 cylindere per omgang men ikke på samme tid.
En V2 tænder ofte begge cylindere på sammen omgang med pga de 4 takter som der skal til så går der en omgang hvor der ikke er nogen kraftimpulser.
Triumph Daytona 675 tænder 120 grader forskudt. Dette giver 1½ kraft per omgang idet den ene cylinder tænder lige når de to andre cylindere hhv er på vej op og på vej ned.
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.455
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 252
Tak for svarene
Info om tre-cylindrede?