1.536 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Jonny A
Jonny A
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Ukendt anordning på lille mc. Ukendt anordning på lille mc.

Hej alle. Jeg er igang med et motorskift på en lille 125 kubik scooter. Den nye motor ER landet, og den er identisk med den gamle, ( heldigvis ?? ). Der ER dog en enkelt lille forskel, som bekymrer mig. På den gamle motor, sidder der i forbindelse med udstødnings porten et rør med en Dia på ca 'en centimeter, måske lidt mindre. Dette rør går bagud til en ventil eller omdanner eller hvad pokker den nu hedder. På den modsatte side af nævnte dims, går røret videre, ( nu i gummi ), til indsugnings muffen der sidder mellem filterkasse og karburator. Det røret transporterer er naturligvis nok udstødnings gas, som pumpes stødvis ind i indsugnings luften. Altså, en del af udstødningen bliver åbenbart genbrugt i indsugnings luften !?. Er det et problem i forhold til den nye motor ?, Den gamle sidder stadig på, og jeg har prøvet at afklemme gummislangen mens motoren kørte, uden egentlig nogen hørbar effekt. Nogen svar derude ?.
Mvh Jonny.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af lampe 350 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Bosch vaskemaskine gået i baglås. Har prøvet alt i henhold til manual intet virker 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Skift forlyslygter Opel Karl 300 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ukendt anordning på lille mc.
  • #1   11. nov 2015 Er det ikke sådan en snedig indretning der sender overtryk tilbage i indsugningen ?

• #2   11. nov 2015 Det må være noget emissions udstyr - altså noget udstødningsgas recirkulation for at sænke udledningen. En ting er sikkert - det øger ikke effekten

• #3   11. nov 2015 Det lyder umiddelbart mærkeligt at udstødning skulle føres tilbage i indsugningen.
    På små motorer (deiblandt min egen 125cc og samtlige scootere jeg har rodet med) sidder en anordning som du beskriver. Her er det en ventil der aktiveres af motorens vakuum i indsugningstakten, så der i dette tidsrum tillades at komme frisk luft ind i indsugningen. Dette gøres fordi motorene altid kører en relativt fed blanding og katalysatoren så skal have tilført ekstra ilt for at kunne skaffe af med alt skidtet i udstødningsgassen. smiley

Fordi ventilen aktiveres af vakuum påvirker den ikke motorens maksimale effekt når der gives fuld gas, da der her ikke er noget nævneværdigt vakuum i indsugningen til at aktuere ventilen. smiley

Jeg kunne forestille mig at dette var samme system, som du ser på følgende side: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/luftfilter_sekundertluftindsugningssystem.php

• #4   11. nov 2015 Har aldrig rigtig forstået ideen i at køre udstødnings gassen tilbage i indsugningen. Burde det ik mindske effekten? Der er jo flere ilt partikler i kold luft end varm. Ud over at forurene mindre, så gir det altså ingen mening i min verden. Eller hva?

• #6   11. nov 2015 at føre udstødningsgasser tilbage i indsugning mindsker udledningen af skadelige stoffer - ikke andet.

• #7   11. nov 2015 På ældre lastbiler inden de begyndte på add blue osv. Kan ik lige nævne navne på lastbilerne, men vi gennemgik de forskellige metoder sidste gang jeg fornyede mit cop bevis.

• #8   11. nov 2015 Ved ik om alm biler har haft det. Mener også en del traktorer kørte eller køre med det

• #9   11. nov 2015 EGR er så vidt jeg ved ikke noget man bruger på så små maskiner som disse.

• #10   11. nov 2015 Ja for pokker. Det var EGR det hed. Ku ik huske det.

• Jonny A
    Jonny A Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #11   11. nov 2015 Ja det er helt klart udstødningsgas der kommer ud i en pulserende talt, afhængig af omdrejninger på motoren, det kunne jeg jo konstatere ved at hive gummi slangen af den lille studs, der sidder på muffen, altså det "Store" rør mellem luftfilter boksen og karburator. Men i mener altså, at det kun er en anordning til at reducere emission i den egentlige udstødning, og at det ikke vil have nogen negativ effekt !?, Det glæder mig, så er det jo bare at lukke den lille studs og ellers fjerne det gamle slange system. Tak for svarene ??

• #13   12. nov 2015 Prop af og vær glad. Det soder din indsugning og giver en dårligere forbrænding.

På knægtens 4t knallert er det også lyft tilskud på udstødnings siden, det knalder af h-til når der ikke er org potte på smiley

• #14   12. nov 2015 Kan du ikke tage et billede? smiley
    Jeg har aldrig hørt om EGR på så små motorer. Hvis det er sls systemet og der kommer udstødningsgasser ud af, så er det en utæt bladventil og hvis du så blænder den af kan du ødelægge katalysatoren i din udstødning, hvilket både skader miljøet meget og også sænker effekten betydeligt. smiley

• #15   12. nov 2015 Johan, dit fjols :P. Så forurener du som en tosse. Og biler med EGR kokser sq kun til hvis at man kører som en blød hat ;). Hader folk der får EGR delete for deres biler lugter fandme af HT og oser mere. Når folk bare kan kører lidt inspirerende og så undgå at lortet kokser til.

• #18   12. nov 2015 Katalysator

• #19   13. nov 2015 Det er et EGR system
    Det noget lort efter min mening

Folk der EGR reducere eller deleter deres bile røg MC'ere gør det somrel i forbindelse med en optimering, hvor forbrændingen bliver gjort renere end orginalt.
    Lugtgener er minimale. Og ville i dit tilfælde blænde det af eller reducere flowet

• #20   13. nov 2015 Det er egr, man før det for at sænke forbrændingstemperaturen, derved dannes der mindre nox gasser. Ved mere end 70% åbent gasspjæld bør egr ventilen aldrig åbne, for der koster det rigtig nok effekt, men op til dette koster det ikke noget. Og i bedste tilfælde får det faktisk motoren til at være en lille smule mere effektiv da pumpetab i indsugningen mindsker fordi trykket i indsugningen bliver Margit alt højere. Men skal man tune og køre stærkt, så er egr bare unødvendig vægt smiley

• #21   18. nov 2015 Johan, Mitsubishi havde problem med det på deres Charisma og det var løsningen at ejerne enten skulle kører mere frisk og brænde det ud, eller at de rutinemæssigt skulle ind til carbonblasting til ca 15k pr omgang for kundens regning.

Kommentér på:
Ukendt anordning på lille mc.

Annonce