GSXR250/GS500 forgaffel swap. {{forumTopicSubject}}
Hej McG,
Som overskriften, forhåbentlig, beskriver, er jeg interesseret i at vide, om der vil være nogle problemer i, at monterer forgaffelbenene fra en gsxr250 på en gs500.
Grunden er først og fremmens at gaffelbenene på min gs500 er modne til en renovering, men også at gixxerens gaffelben har mulighed for 2X bremsekalibre frem for kun den ene på gs500'en og samtidig passer beslaget til forskærmen over på gixxerens ben, og alt er bare næste lige til at få passet over.
Min bekymring ligger i, at gixxeren er en væsentlig lettere maskine end en gs500 (gsxr - 138kg / gs500 - 169kg)
Så, er der nogle kloge hoveder der vil give mig nogle råd.
På forhånd tak for hjælpen
MVH
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
hvis den er det samme burde der ikke skulle mere end en stærkere fjeder evt tykkere olie
og husk så du skal havde alt hva der
sidder "under" gaflen
+ dette vil være en ulovlig konstruktiv ændring med mindre du kan få TÜV på det igennem en anerkendt test institut
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
og det er nu også først fra d15 i 11 det er ulovligt
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 206
De gamle gaffelben er 37mm i diameter, og de "nye" er 38mm, men det bekymrer mig nu heller ikke, da jeg får boret/drejet den ekstra millimeter af broerne af, hos et smedeværksted. (godset er rigelig stærkt til, at den ændring holder).
Jeg havde, med et halvt øre hørt, at man skal finde en forgaffel fra en maskine med nogen lunde samme vægt, eller vil forgaflen enten være for hård eller for blød. Det er derfor, at jeg bekymrer mig om, om projektet bliver noget værre lort, da jeg selvfølgelig ikke gider at ofte tid på noget, som ikke bliver lige så godt eller bedre end det var. Muligheden for 2X kaliber i fronten tiltaler mig meget.
Mvh
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Man skal ikke tro at fjedre "bare" passer til én når man køber en cykel .. Fabrikken har mange parametre at gå ud fra. F eks alle slags person skal kunne køre på de samme cykel, uden at ha´ kæmpe problemer. Hvor er det største marked, og hvad vejer gennemsnittet dér. Dertil forsøger man på mange cykler at spare, F eks ved at sætte progressive fjedre i, for at på den måde at kunne få gaflen til at virke nogenlunde specielt til de lettere kørere, og undgå at skulle udstyre cyklen med et ordenligt hydraulisk system .. Progressive fjedre har så bare den downside at hvis du vejer 80 kg. så "falder" cyklen så meget sammen bare ved at du sætter din på den at du mister ½ delen af din affjedring lige der ..
Bare et råd .. uanset hvad du vil montere af gaffel, så få de korrekte fjedre .. forkerte fjedre, gør alle gafler elendige at køre med
GSXR250/GS500 forgaffel swap.