{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.306 visninger | Oprettet:

Skift af bremse slanger {{forumTopicSubject}}


Jeg skal have skiftet bremse slanger.
I den forbindelse overvejer flere ting.
1. De seje drenge siger man have en to slanger til forbremsen altså så der køre to slanger fra cylinderen og en ned til hver caliper, giver det mere føling eller det bare blær?
2. Kan jeg bare køre ned og købe nogle 90 cm lange bremse slanger og smide på og nogle 0 grader banjo bolte osv hvis jeg vælger løsningen fra nr 1. Og hvad med bolten for så der jo en anden bolt på oppe ved cylinderen ?
3 istedet for at købe en færdig samlet bremse slange overvejer jeg selv skære mine til men kan ikke finde nogle videoer omkring hvordan man gør så hvad skal man bruge for at lave sin egne bremse slanger ?

http://speedline.dk/da/scooter/bremseslange-fren-tubo-armeret-s-ft-a06-0900-x1-re/

Mvh. Kim


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af bremse slanger
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #1   23. jul 2015 1. De seje drenge er i så fald en flok idioter. Om du laver det med en slange fra master ned til den ene kaliper, og en slange på tværs til den anden, eller med 2 fra master og ned til kaliprene, gør NADA forskel.
    Der er nogle som påstår at bremsevæsken kan koge i det loop der går ovenover forhjulet, men der er alt for meget vind omkring den, til at det nogensinde bliver et issue.
    Rent æstetisk kan det måske være pænere, og rent praktisk på f.eks en baneracer, ville man også lave det for at kunne komme af med kaliprene nemmere under et hjulskift, men der er ingen forskel i virkningen fra den ene til den anden løsning.

    2. Som udgangspunkt nej. Du skal have styr på hvilke banjoer der sidder hvor og hvilke grader de skal have, og så skal længden af slangerne passe for at de ikke kommer i klemme eller sidder i vejen eller måske river fat i noget.
    Du har 2 korte og en lang bolt allerede, så dem flytter du bare rundt på for at få det til at passe. Det eneste du kan komme til at mangle, er nogle nye tætningsringe.

    3. Max MC (MC Nøglen) forhandler nogle lav-selv banjoer og slanger, men det ville jeg kun anbefale hvis du enten har lavet sådan noget før, eller kender en der har, som kan assistere dig. Jeg kan selv, og har en masse liggende på lager - men det er ikke bare lige ud af landevejen...
    Prisforskellen fra lav-selv og til f.eks et sæt MC specifikke HEL slanger købt på eBay, er lille. Du skal gøre det for din personlige tilfredsstillelses skyld eller hvis din MC er modificeret så meget at du ikke aner hvad der passer til hvad. smiley


  • #2   23. jul 2015 1 Nårh det er derfor man gør det.
    2 ja jeg ved godt jeg skal have styr på hvilke grader det skal være men såfrem jeg vælger løsningen fra så skal banjo være nul eller tæt på ik?
    3 ja pris er ikke ret stor på færdig samlet så ja det ville være for personlig tilfreds stilles. Men hvordan gør man så lav partisk?
    Kan jeg ikke bruge dem jeg linker til?
    Kan godt en der vil kigge mig over skuldren når det er men vil godt vide hvad jeg kaster mig ud i inden.
    De er 90 cm som er det kortes?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #3   23. jul 2015 2. Vælger hvilken løsning fra?
    Det kommer an på hvilke banjoer der sidder på kalipre og ved master nu. Jeg ved det ikke, for jeg aner ikke hvilken MC vi snakker om. Min GSXR forgaffel skal f.eks have 2 banjoer som bukker 15 grader på tværs, hvor årgangen før skal have dem bukket 30 grader den anden vej.

    3. Man køber slange i løs længde og de banjoer man skal bruge, og som passer til slangen - det kan man f.eks hos Max MC.
    De er med en kompressionsring, så man skal afisolere lidt af slangen og fjerne stålarmeringen ca 10mm op - og så skal det samles korrekt...

    Dem du linker til, er ikke til at korte af. Der er allerede krympet en omløber fitting på, og så kan man kun skifte banjoerne eller dreje dem.


  • #4   23. jul 2015 Det er min er6n fra 07 smiley
    Hvis jeg vælger løsningen med der går to slanger fra min Master ned til kliprene så banjoen vel være nul ik?
    Humm ja max mc. Men han har ikke rød bremse slanger..
    Køber man så en rulle med 10 m bremse slange på?


  • #5   23. jul 2015 Og hvor lang skal bolten være oppe ved masterne? Og hvad hedder sådan en bolt?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #6   23. jul 2015 Måske. Det kommer an på hvordan det passer med 0 grader. Oftest vil man gerne have en på 0 og en på f.eks 15 grader så de kan sidde helt tæt opad hinanden.

    Man køber det i hele meter - og ja Max MC har vist ikke så mange farver at vælge mellem.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #7   23. jul 2015 Du genbruger jo din lange banjobolt fra kliprene - sidder der ikke en lang i den ene kalipre og en kort i den anden, eller er der T-stykke på slangen nu?

  • #8   23. jul 2015 Arh ja det er self rigtig. Så oppe ved styret skal jeg have en på 0 og en 15 og størrelsen universal ellers?
    Men jeg tænker nede ved kaliprene hvor tror du graderne på banjoen skal være der? 15 grader?
    Arh jo der en lang også det var smart smiley

    Men 90 cm tror du det bliver alt for langt ?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #9   23. jul 2015 Ja alt for langt. Mine slanger er 68 og 72cm for at sidde som de skal - og det er med "normalt" styr på cyklen.

  • #10   23. jul 2015 Ville det være et dumt sats og bestille nogle en 0 grads banjo og tre 15 graders banjo bolte ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #11   23. jul 2015 Nej det lyder ikke så tosset.

  • #12   23. jul 2015 Så gør jeg det.
    Men hvad skal jeg bruge for at samle dem?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #13   23. jul 2015 En skævbider og en 11mm fastnøgle og en skruestik med bløde kæber. Alternativt kan man bruge en klud til at holde den med når man spænder.

  • #14   23. jul 2015 Det som jeg ikke forstår er den samling der mellem gevind stykket og slange hvordan er det tætnet sammen?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #15   23. jul 2015 På de røde slanger du linker til?

    Eller på Max MC slangerne?


  • #16   23. jul 2015 dem man selv samler?

    Hvor køber du din?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #17   23. jul 2015 Max MC. smiley

    På dem skal man pille plastikken af ca 20mm fra enden, og sætte omløberen på den - og så skal man klemme armeringen så den fletter sig ud ca 6-7mm fra enden.
    Så sætter man klemmeringen på inderste slange, maser den på banjoen og spænder omløberen, men man skal være 100% sikker på armeringen sidder med ned over omløberen så den bliver klemt mellem omløber og kompressionsring.
    Det er en RIGTIGT god ide at have en med der har prøvet det før - det er ikke nok med en der tror han ved hvordan man gør... Det er bremseslanger - du opdager først at de fejler når du er et sekund fra at pløje ind i noget. smiley


  • #18   23. jul 2015 Nårh på den måde. Det lyder jo ikke så svært smiley
    Ja det har ret i. Jeg kender en eller to der ved hvordan det skal gøre og vil vise mig det. Jeg skal i samme omgang naturligvis have skiftet mit bremse væske og selv om jeg har gjort det engang før og læst utallige gange (her inde) så vil jeg godt lige have en til at kigge mig over skuldrene med det. smiley men nu ved jeg da hvertfald noget mere om det tak smiley
    Hvem kunne forhandle rød stålearmeret bremse slanger udover folk på nettet? Thansen? Selvom jeg nu heller ikke kan finde det der.


  • #19   23. jul 2015 Sajmon
    Du skriver det ingen forskel har på om der er en eller to slanger, tænker lidt matematik og talje princip.
    Hvis du skifter 1 slange ud med 2 slanger, med samme diameter indeni, vil du skulle trykke dobbelt så meget bremsevæske igennem, du får mere moment i trykket, men skal trykke greb mere mod bund??
    Eller tager jeg fejl??
    Mvh


  • #20   23. jul 2015 #19
    Du tager fejl, bremsekaliberen skal bruge samme mængde bremsevæske for at virke og det er derfor bremsekaliberen der bestemmer mængden af væske og ikke bremseslangens størrelse.
    Bremseslangen er fyldt med væske på forhold og regnes bremseslangen samt bremsevæske for uendelig stiv, er størrelsen på bremseslangen uden betydning.
    De to ting, man teoretisk kunne argumentere for, er at jo kortere en total mængde bremseslange, jo bedre, da en bremseslange altid vil flekse en smule.
    Jeg tror ikke at mængden af bremsevæske, der skal flyttes, er stor nok til at det er værd at vurdere om to slanger vil give et bedre flow fremfor en.


  • #21   23. jul 2015 Når racerdrengene siger 2 slanger, er det fordi de er lettere/hurtigere at udlufte.
    Der er chancen for luftlommer mindre.
    Og så synes jeg at man skal alliere sig med en der ved noget om det, når man laver bremser for første gang ! Bare for ikke at få erfaringer på den hårde måde smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #22   23. jul 2015 Det er muligt der findes folk derude som synes det er nemmere at udlufte med 2 slanger fra master - jeg kan personligt ikke se forskellen, hvis ellers masteren er i god stand.
    Den pernitne über nørd, ville måske kunne argumentere for at loop versionen giver en flow restriktion da al væsken til begge kalipre, skal igennem den samme slange på det første stykke, men så er han vist ikke klar over hvor lille en mængde væske man flytter, når man trækker i grebet. smiley

    #20 - Ja den vil altid flexe en smule, men ideen med stålarmerede er netop at minimere det flex for den giver sig stort set ingenting, i forhold til gummislanger.


  • #23   23. jul 2015 Nå er der nogle der kender til et sted i Østjylland der kunne ligge ind med sådan noget ? Kan ikke finde det på t Hansen.

  • #24   23. jul 2015 jeg har købt et sæt fra HEL brake lines, de kommer 100% tilpasset til din cykel, og med de banjoer og pakninger du ønsker, det er perfekt, ville ALDRIG til at lave dem selv

  • #25   23. jul 2015 Hej Kim.
    Jeg har for nylig sat et par Hel brake lines på, som dækmanden også nævner. smiley De kom i den rigtige længde og banjoer etc sad som det skulle, jeg ejer selv en Er-6n dog fra 2009. Jeg bestilte dem fra deres hjemmeside i England og havde dem i løbet af en uge. Det skal lige nævnes at jeg købte mine i race versionen, altså to slanger fra masteren og en til hvér caliber, dejlig fast bremse efter udskiftning.


  • #26   23. jul 2015 Ja okay sad også lige og kigget på hel hjemme side smiley kan nu ikke finde race udgaven?
    Men tænker det kunne være sjovere at selv lave dem men tja det kan også være jeg ender op med et sæt hel smiley


  • #27   23. jul 2015 Har fundet race udgaven.

  • #28   23. jul 2015 Jeg kan kun anbefale dem, der er vidst også livstidsgaranti på dem, og er der problemer sender du dem bare tilbage. smiley Mener jeg gav 1000 kr til foran og bagtil med fragt, måske ikke lige så billigt som mange andre, men de er bare spitze.

  • #29   23. jul 2015 Ja det er da også penge men alt til motorcykel dyrt smiley

    Overvejer lige om jeg skal bestille de andre. Hvis ikke jeg finder et sted hvor de har samle selv på lager ender jeg nok også med at bestille der fra smiley


  • #30   23. jul 2015 Ja det løber meget hurtigt op. :S
    Ja gør da det, jeg turde simpelthen ikke samle dem selv, da det er lige præcis bremserne som skal redde min røv i en af de utallige farlige situationer man kommer ud for. smiley


  • #31   23. jul 2015 Glem Sajmon, den bedste løsning er altid dualline og køb Venhill fra max, dem bestiller man på længde med færdige omløbere på og derpå montere man fittings der er konisk, det duer og er godkendt i stedet for det andet sjusk.
    Fordelene er: hurtige at montere, ingen tvist, ingen usikkerhed om kvaliteten og man kan skifte vinkler ligesom man har lyst uden at ødelægge noget, hvis man skal gøre tingene skal det gøres ordentligt!

    Man af de færdige sæt sidder ikke ordentlig fordi de tvister, det har jeg prøvet med flere mærker


  • #32   23. jul 2015 Den skulle jeg lige læse to gange:
    Dualline er der hvor der løber to slanger fra masterne og ned ik?
    Fra max er max mc?
    Færdig omløber?
    Koniske fittings ?


  • #33   23. jul 2015 Ja 2 slanger fra masteren
    Færdige omløbere: slanger bestiller du på længde og på enderne sidder der omløbere med konisk center, så på med den type fitting du vil bruge og skrue det til med fingerne, monter dem så på cyklen og få det hele til at sidde perfekt og så spænder du omløberne til sidst, ingen tvist og perfekf fit med slanger der er godkendte og trykprøvede incl parpire.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #34   23. jul 2015 Man er da lidt blank hvis man foreslår dual line på en MC uden holder til slangen i begge sider af forskærmen. Så kommer den ene slange til at gnave hul i malingen....
    Jeg er meget nysgerrig - hvorfor er dual line "altid den bedste løsning"? smiley
    Løsningen med byg-selv slanger er lige så nem at tilpasse, så det argument er da værdiløst...

    Men som sagt flere gange, så bør man ikke lave dem selv uden at der er styr på hvordan man gør.


  • #35   23. jul 2015 Jeg har sprunget ledet over på min og monteret 2 slanger direkte fra Master, det var kun fordi jeg skiftede til armerede slanger, kan selvfølgelig mærke forskel, men tror det er slangernes skyld, og ikke det led der er sprunget over..

  • #36   23. jul 2015 Det gad jeg godt nok ikke at bøvle med når priserne på fx HEL er så gode som de er og du så har en større sikkerhed for at der ikke går ged i lortet, hvis du skal hjemmefuske med et eller and så find noget andet end bremser, køb et sæt førdige og så føl dig tilfreds ved at skifte/udlufte smiley

  • #37   23. jul 2015 køb et hel sæt inde på ebay, om det er over the bridge eller direkte for kaliper er lige meget... over i USA har de nogle mærkelige regler på nogle af deres baner som gør at de skal gå direkte fra kaliperen, men ser intet problem i at den går over skærmen.

  • #38   23. jul 2015 Hvis du ved hvad du skal have, så kan ham her lave det for dig:

    http://www.slangespecialisten.dk/

    Han har pressemaskiner som laver det korrekt og godkendt.
    Men det kræver at du kender længder og vinkler på banjoer inden du bestiller.


  • kasper J
    kasper J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 61
    #39   24. jul 2015 Hvis det er kan jeg godt lave nogle www.proflexslanger.dk.

    En anden ting med så lidt viden som du har omkring skrue fittings til bremseslanger ville jeg holde mig langt væk fra det. Det er trodsalt sikkerhed det drejer sig om. Hos os bruger vi slet ikke de Skrue fittings for det første er de grimme og for det andet så er de ikke nært så sikre som hvis du har nogle du presser på.


  • #40   24. jul 2015 Undskyld jeg stjæler tråden lidt smiley

    Men hvordan finder man ud af om det er tid til udskiftning af bremseslangerne - eller kører man med service bogens hvert 4.år?


  • #41   25. jul 2015 Man skifter til stålarmerede én gang og så tænker man aldrig mere over det.
    De holder cyklens levetid ud.


  • #42   27. jul 2015 Bestilte et sæt Hel bremseslanger i race setup til min ZZR-600, og det gjorde en stor forskel smiley Så de har min anbefaling smiley Men den er meget subjektiv...

  • #43   28. jul 2015 Hvad med tvist??

  • #44   28. jul 2015 Jeg har så aldrig kunne mærke forskel på gummi og stålarmerede.
    Der hvor den helt store forskel kommer ind er bremseklodserne.

    Tit skifter man klodserne samtidig med slangerne når man nu er i gang.
    Og så - uden at man ved det måske - ryger de gamle organiske GG klodser ud og et par sinter HH kommer i. Det gør en himmel til forskel.
    Og sikke den stålarmerde slange så virker godt.....!!!!!!!!


  • #45   28. jul 2015 Hvis ikke man kan mærke forskel på gummi og stålarmerede slanger, så skulle man måske spænde udluftningsskruen.

  • #46   28. jul 2015 #44

    Hvis du virkelig mener du ikke kan mærke forskel på alm og stålarmerede slanger, så kører du enten bedstefar kørsel på en skod cykel, ellers så er den helt gal på 1ste smiley


  • #47   29. jul 2015 Så er den gal på 1ste.
    Jeg kan mærke forskel på GG og HH klodser.
    Jeg kunne mærke forskel da jeg fik R1 bremser på min TRX 850'er.
    Men hvad forskel skulle den stålarmerede lige gøre?
    I teorien skulle den give et lidt mere kontant bid, da den ikke kan give sig, men det er ikke noget jeg har bemærket.


  • #48   29. jul 2015 Jeg vil lige bakke #47 op.
    Jeg skiftede i sin tid til stålarmerede HEL bremseslanger på min GPZ 500 S uden at skifte klodser samtidig(var næsten nye) og jeg må indrømme at jeg blev skuffet. Jo, der var da en lille forskel/forbedring, men det var på ingen måde som at få en ny bremse, hvilket det sommetider kan lyde til herinde.
    Jeg siger ikke at det ikke er sådan på nogle mc, særligt med en helt mør bremseslange, men med en i god stand er der på ingen måde en garanti for at det gør nogen stor forskel.


  • #49   30. jul 2015 Det er lidt som om i ikke forstår hvad en stålarmeret slange gør ???
    Der er INGEN forskel ved bedstefar kørsel. Og køre man kun touring på en halv/hel kedelig mc, Det er først når du udfordre bremsen der er forskel, får man bremser max så går ALT trykket direkte i caliberen og bruges ikke på at udvide en slange, derfor er der stor forskel når der skal doseres lige på blokeringsgrænsen.

    "som en ny bremse" ........ Hmmmm ... En bedstefar skal have haft rigtige dårlige slanger inden skiftet for at opleve dette.. smiley

    Men på en cykel der køres hårdt er det ikke helt usandt..


  • #50   30. jul 2015 Jeg indrømmer blankt - jeg har kun kørt omkring blokeringsgrænsen en gang tror jeg. Og det var på den gale side af den. Det kostede 12.000 kr. i dele og omlakering.
    Hvis jeg har været tæt på blokeringsgrænsen ellers så har jeg ikke været klar over det. Havde ellers et trip en overgang med at baghjulet altid skulle i luften ved lyskrydsene - men jeg følte aldrig at den var ved at blokere.....!!!!!!

    Men jeg husker stadig ingen forskel fra før og efter stålarmerede slanger.
    Måske jeg bare er en middelmådig kører som ikke mærker det.


Kommentér på:
Skift af bremse slanger

Annonce