Skift af bremse slanger {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have skiftet bremse slanger.
I den forbindelse overvejer flere ting.
1. De seje drenge siger man have en to slanger til forbremsen altså så der køre to slanger fra cylinderen og en ned til hver caliper, giver det mere føling eller det bare blær?
2. Kan jeg bare køre ned og købe nogle 90 cm lange bremse slanger og smide på og nogle 0 grader banjo bolte osv hvis jeg vælger løsningen fra nr 1. Og hvad med bolten for så der jo en anden bolt på oppe ved cylinderen ?
3 istedet for at købe en færdig samlet bremse slange overvejer jeg selv skære mine til men kan ikke finde nogle videoer omkring hvordan man gør så hvad skal man bruge for at lave sin egne bremse slanger ?
http://speedline.dk/da/scooter/bremseslange-fren-tubo-armeret-s-ft-a06-0900-x1-re/
Mvh. Kim
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Der er nogle som påstår at bremsevæsken kan koge i det loop der går ovenover forhjulet, men der er alt for meget vind omkring den, til at det nogensinde bliver et issue.
Rent æstetisk kan det måske være pænere, og rent praktisk på f.eks en baneracer, ville man også lave det for at kunne komme af med kaliprene nemmere under et hjulskift, men der er ingen forskel i virkningen fra den ene til den anden løsning.
2. Som udgangspunkt nej. Du skal have styr på hvilke banjoer der sidder hvor og hvilke grader de skal have, og så skal længden af slangerne passe for at de ikke kommer i klemme eller sidder i vejen eller måske river fat i noget.
Du har 2 korte og en lang bolt allerede, så dem flytter du bare rundt på for at få det til at passe. Det eneste du kan komme til at mangle, er nogle nye tætningsringe.
3. Max MC (MC Nøglen) forhandler nogle lav-selv banjoer og slanger, men det ville jeg kun anbefale hvis du enten har lavet sådan noget før, eller kender en der har, som kan assistere dig. Jeg kan selv, og har en masse liggende på lager - men det er ikke bare lige ud af landevejen...
Prisforskellen fra lav-selv og til f.eks et sæt MC specifikke HEL slanger købt på eBay, er lille. Du skal gøre det for din personlige tilfredsstillelses skyld eller hvis din MC er modificeret så meget at du ikke aner hvad der passer til hvad.
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
2 ja jeg ved godt jeg skal have styr på hvilke grader det skal være men såfrem jeg vælger løsningen fra så skal banjo være nul eller tæt på ik?
3 ja pris er ikke ret stor på færdig samlet så ja det ville være for personlig tilfreds stilles. Men hvordan gør man så lav partisk?
Kan jeg ikke bruge dem jeg linker til?
Kan godt en der vil kigge mig over skuldren når det er men vil godt vide hvad jeg kaster mig ud i inden.
De er 90 cm som er det kortes?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Det kommer an på hvilke banjoer der sidder på kalipre og ved master nu. Jeg ved det ikke, for jeg aner ikke hvilken MC vi snakker om. Min GSXR forgaffel skal f.eks have 2 banjoer som bukker 15 grader på tværs, hvor årgangen før skal have dem bukket 30 grader den anden vej.
3. Man køber slange i løs længde og de banjoer man skal bruge, og som passer til slangen - det kan man f.eks hos Max MC.
De er med en kompressionsring, så man skal afisolere lidt af slangen og fjerne stålarmeringen ca 10mm op - og så skal det samles korrekt...
Dem du linker til, er ikke til at korte af. Der er allerede krympet en omløber fitting på, og så kan man kun skifte banjoerne eller dreje dem.
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Hvis jeg vælger løsningen med der går to slanger fra min Master ned til kliprene så banjoen vel være nul ik?
Humm ja max mc. Men han har ikke rød bremse slanger..
Køber man så en rulle med 10 m bremse slange på?
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Man køber det i hele meter - og ja Max MC har vist ikke så mange farver at vælge mellem.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Men jeg tænker nede ved kaliprene hvor tror du graderne på banjoen skal være der? 15 grader?
Arh jo der en lang også det var smart
Men 90 cm tror du det bliver alt for langt ?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Men hvad skal jeg bruge for at samle dem?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Eller på Max MC slangerne?
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Hvor køber du din?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
På dem skal man pille plastikken af ca 20mm fra enden, og sætte omløberen på den - og så skal man klemme armeringen så den fletter sig ud ca 6-7mm fra enden.
Så sætter man klemmeringen på inderste slange, maser den på banjoen og spænder omløberen, men man skal være 100% sikker på armeringen sidder med ned over omløberen så den bliver klemt mellem omløber og kompressionsring.
Det er en RIGTIGT god ide at have en med der har prøvet det før - det er ikke nok med en der tror han ved hvordan man gør... Det er bremseslanger - du opdager først at de fejler når du er et sekund fra at pløje ind i noget.
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Ja det har ret i. Jeg kender en eller to der ved hvordan det skal gøre og vil vise mig det. Jeg skal i samme omgang naturligvis have skiftet mit bremse væske og selv om jeg har gjort det engang før og læst utallige gange (her inde) så vil jeg godt lige have en til at kigge mig over skuldrene med det. men nu ved jeg da hvertfald noget mere om det tak
Hvem kunne forhandle rød stålearmeret bremse slanger udover folk på nettet? Thansen? Selvom jeg nu heller ikke kan finde det der.
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 32 MC-er: 15 Emner: 361 Svar: 1.797
Du skriver det ingen forskel har på om der er en eller to slanger, tænker lidt matematik og talje princip.
Hvis du skifter 1 slange ud med 2 slanger, med samme diameter indeni, vil du skulle trykke dobbelt så meget bremsevæske igennem, du får mere moment i trykket, men skal trykke greb mere mod bund??
Eller tager jeg fejl??
Mvh
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Du tager fejl, bremsekaliberen skal bruge samme mængde bremsevæske for at virke og det er derfor bremsekaliberen der bestemmer mængden af væske og ikke bremseslangens størrelse.
Bremseslangen er fyldt med væske på forhold og regnes bremseslangen samt bremsevæske for uendelig stiv, er størrelsen på bremseslangen uden betydning.
De to ting, man teoretisk kunne argumentere for, er at jo kortere en total mængde bremseslange, jo bedre, da en bremseslange altid vil flekse en smule.
Jeg tror ikke at mængden af bremsevæske, der skal flyttes, er stor nok til at det er værd at vurdere om to slanger vil give et bedre flow fremfor en.
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 103
Der er chancen for luftlommer mindre.
Og så synes jeg at man skal alliere sig med en der ved noget om det, når man laver bremser for første gang ! Bare for ikke at få erfaringer på den hårde måde
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Den pernitne über nørd, ville måske kunne argumentere for at loop versionen giver en flow restriktion da al væsken til begge kalipre, skal igennem den samme slange på det første stykke, men så er han vist ikke klar over hvor lille en mængde væske man flytter, når man trækker i grebet.
#20 - Ja den vil altid flexe en smule, men ideen med stålarmerede er netop at minimere det flex for den giver sig stort set ingenting, i forhold til gummislanger.
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Svar: 45
Jeg har for nylig sat et par Hel brake lines på, som dækmanden også nævner. De kom i den rigtige længde og banjoer etc sad som det skulle, jeg ejer selv en Er-6n dog fra 2009. Jeg bestilte dem fra deres hjemmeside i England og havde dem i løbet af en uge. Det skal lige nævnes at jeg købte mine i race versionen, altså to slanger fra masteren og en til hvér caliber, dejlig fast bremse efter udskiftning.
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Men tænker det kunne være sjovere at selv lave dem men tja det kan også være jeg ender op med et sæt hel
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Svar: 45
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Overvejer lige om jeg skal bestille de andre. Hvis ikke jeg finder et sted hvor de har samle selv på lager ender jeg nok også med at bestille der fra
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Svar: 45
Ja gør da det, jeg turde simpelthen ikke samle dem selv, da det er lige præcis bremserne som skal redde min røv i en af de utallige farlige situationer man kommer ud for.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
Fordelene er: hurtige at montere, ingen tvist, ingen usikkerhed om kvaliteten og man kan skifte vinkler ligesom man har lyst uden at ødelægge noget, hvis man skal gøre tingene skal det gøres ordentligt!
Man af de færdige sæt sidder ikke ordentlig fordi de tvister, det har jeg prøvet med flere mærker
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
Dualline er der hvor der løber to slanger fra masterne og ned ik?
Fra max er max mc?
Færdig omløber?
Koniske fittings ?
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
Færdige omløbere: slanger bestiller du på længde og på enderne sidder der omløbere med konisk center, så på med den type fitting du vil bruge og skrue det til med fingerne, monter dem så på cyklen og få det hele til at sidde perfekt og så spænder du omløberne til sidst, ingen tvist og perfekf fit med slanger der er godkendte og trykprøvede incl parpire.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Jeg er meget nysgerrig - hvorfor er dual line "altid den bedste løsning"?
Løsningen med byg-selv slanger er lige så nem at tilpasse, så det argument er da værdiløst...
Men som sagt flere gange, så bør man ikke lave dem selv uden at der er styr på hvordan man gør.
dec 2003
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 220
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 778
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 680
http://www.slangespecialisten.dk/
Han har pressemaskiner som laver det korrekt og godkendt.
Men det kræver at du kender længder og vinkler på banjoer inden du bestiller.
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 61
En anden ting med så lidt viden som du har omkring skrue fittings til bremseslanger ville jeg holde mig langt væk fra det. Det er trodsalt sikkerhed det drejer sig om. Hos os bruger vi slet ikke de Skrue fittings for det første er de grimme og for det andet så er de ikke nært så sikre som hvis du har nogle du presser på.
nov 2012
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 269
Men hvordan finder man ud af om det er tid til udskiftning af bremseslangerne - eller kører man med service bogens hvert 4.år?
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 680
De holder cyklens levetid ud.
maj 2014
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 680
Der hvor den helt store forskel kommer ind er bremseklodserne.
Tit skifter man klodserne samtidig med slangerne når man nu er i gang.
Og så - uden at man ved det måske - ryger de gamle organiske GG klodser ud og et par sinter HH kommer i. Det gør en himmel til forskel.
Og sikke den stålarmerde slange så virker godt.....!!!!!!!!
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Hvis du virkelig mener du ikke kan mærke forskel på alm og stålarmerede slanger, så kører du enten bedstefar kørsel på en skod cykel, ellers så er den helt gal på 1ste
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 680
Jeg kan mærke forskel på GG og HH klodser.
Jeg kunne mærke forskel da jeg fik R1 bremser på min TRX 850'er.
Men hvad forskel skulle den stålarmerede lige gøre?
I teorien skulle den give et lidt mere kontant bid, da den ikke kan give sig, men det er ikke noget jeg har bemærket.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Jeg skiftede i sin tid til stålarmerede HEL bremseslanger på min GPZ 500 S uden at skifte klodser samtidig(var næsten nye) og jeg må indrømme at jeg blev skuffet. Jo, der var da en lille forskel/forbedring, men det var på ingen måde som at få en ny bremse, hvilket det sommetider kan lyde til herinde.
Jeg siger ikke at det ikke er sådan på nogle mc, særligt med en helt mør bremseslange, men med en i god stand er der på ingen måde en garanti for at det gør nogen stor forskel.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Der er INGEN forskel ved bedstefar kørsel. Og køre man kun touring på en halv/hel kedelig mc, Det er først når du udfordre bremsen der er forskel, får man bremser max så går ALT trykket direkte i caliberen og bruges ikke på at udvide en slange, derfor er der stor forskel når der skal doseres lige på blokeringsgrænsen.
"som en ny bremse" ........ Hmmmm ... En bedstefar skal have haft rigtige dårlige slanger inden skiftet for at opleve dette..
Men på en cykel der køres hårdt er det ikke helt usandt..
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 680
Hvis jeg har været tæt på blokeringsgrænsen ellers så har jeg ikke været klar over det. Havde ellers et trip en overgang med at baghjulet altid skulle i luften ved lyskrydsene - men jeg følte aldrig at den var ved at blokere.....!!!!!!
Men jeg husker stadig ingen forskel fra før og efter stålarmerede slanger.
Måske jeg bare er en middelmådig kører som ikke mærker det.
Skift af bremse slanger