Lav dit defekte Rizoma blink lys Lav dit defekte Rizoma blink lys
Jeg har købt 4 AVIO Rizoma blink lys hvoraf det ene ikke virkede. med disse blinklys er der nogle store kasser med til, som skal sættes in foran hvert blinklys. Grunden til at et af bliklysende var i stykker, var sikkert fordi at de har været monteret uden denne kasse (4 kasser a ca. 3x3x5cm). Hvis man undlader denne kasse vil blinklyset få 12V hvilket vil få dioderne til at springe. Ved at skifte blinkblinkrelæet til et der er beregnet til diode blink lys kan man fristes til at undlade denne kasse, det skal du ikke gøre! - i kasse er der en effekt modstand som gør at det gamle relæ forsat har den rigtige hastighed, men den har også en spændingsdeler som gør at diode blinklysene får den rigtige spænding.
Jeg var meget imod at monterer disse store kasser, jeg kunne godt finde en plads, men helt ærlig prøvede jeg at lave det lidt lækkert - og ikke at fylde hvert lille rum op med skrammel.
Ved at bruge en "Mini Driver til High Power LEDs" (søg på det, hvis du vil bruge dem) som er en konstantstrøm DC-DC konverter, som ikke fylder så meget og bruger næsten ingen strøm plus et LED relæ, kunne jeg erstatte de sorte bokse.
De små strøm drivere har jeg loddet ledninger på og givet krympeflex i stedet for at finde en lille kasse til dem, og da de næsten ikke afsætter noget effekt vil de ikke blive varme.
mar 2014
Følger: 1 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 10
Lygteglasset har et gennemsigtig plast låg som jeg ikke kunne fjerne uden at ødelægge det, så jeg borede små huller og fjernede så meget at jeg kunne komme til. Derefter skar jeg det så meget af låget væk men en skarp kniv, at dioden med køleplade og parabol kunne trækkes ud af huset (prøv ikke at ramme siderne inden i glasset, da det muligvis kan ses nar du er færdig).
Den nye diode er monteret på en stjerneformet køleplade og da jeg ikke kunne fjerne dioden uden at ødelægge den, ville jeg tilpasse kølepladen så den kunne være i lygteglasset. Da jeg gik i gang med at slibe i den med en drimmel blev den så varm at dioden faldt af :-). Jeg loddede dioden på den gamle køleplade og satte nye ledninger på, og samlede lygten. Da jeg nu ikke har et låg til lygtehuset gav jeg den lidt silikone of skubbede den på plads.
PS: Ikke alle diodeblinklys behøver en boks foran
Prøv lykken med jeres defekte Rizoma blinklys
mar 2014
mar 2014
Det andet er Rizomas blinklys bestå af den lys-diode og de kan ikke tåle 12V da strømme igennem dioden bliver for stor og dioden futter af. En del af den sorte box er at neddele spændingen således at spændingen over dioden bliver fx 4V og det mindsker strømmen så det virker - Når du bruger lys-dioder andre steder har du muligvis hørt om at man sætter en serie-modstand sammen med dioden, denne modstand begrænser strømmen igennem dioden og gør det samme. Det kan være at Risoma var valgt at indsætte en modstand ind i lygtehuset. Jeg vil bare gøre opmærksom på at når man tror man bare fjerne modstanden fordi at man har købt en LED relæ - så kan man skabe problemer hvis man tror at boksen kun indeholder en modstand. Når du køber et Rizoma produkt vil jeg som udgangspunkt forvente at det sidste nævnte problem er løst.
Lav dit defekte Rizoma blink lys