{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.117 visninger | Oprettet:

Bagdæmper, kompatibilitet? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Min bagdæmper er død. Så jeg vil købe en "ny" brugt på ebay i england/tyskland. Har ikke det store budget til sjove opgraderinger lige pt, så det bliver sådan jeg gør.

Jeg har en CBR900RR 98'er model. Jeg vil gerne vide om jeg kan bruge alle SC33 dæmpere, eller om der er lavet ændringer på dem undervejs? Hvad med sc28? eller noget helt andet?

Har ikke lige et godt billede, men det her er der da. smiley

Mange tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bagdæmper, kompatibilitet?
  • #1   8. jun 2015 død !! .. kan den ikke renoveres ?

• #2   8. jun 2015 Det ved jeg sgu ikke.

Jeg spurgte mekanikeren hos den lokale., Han sagde at det ville være smartest at købe en brugt i tyskland, hvis jeg ikke vil betale for en ny. Men jeg må prøve at researche på sådan en renovering

• #3   8. jun 2015 Skruen der justerer rebound kører frit rundt og har ingen effekt.

Den lækker vist også lidt olie. Og så føles det som om, at dæmpningen er totalt væk, den slår hårdt tilbage når jeg fx kører over bump.

• #4   9. jun 2015 Bagdæmperen er en meget vigtig sikkerheden på din Honda.
    Køb IKKE en anden brugt som kan være lige så dårlig som den du har nu.
    Få din egen renoveret eller køb en ny, nye kan du få fra ca. 3000 kr.- og op.
    f.eks.
    http://www.robertsmc.dk/hagon-st%C3%B8dd%C3%A6mper-cbr900-p-4592.html
    http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=honda+sc33+Federbein&=&rt=nc&LH_ItemCondition=3

• #5   9. jun 2015 Hvis der er en gasdæmper du har på ( du kan sende mig et billede af den, ), så kan den nok renoveres uden det store drama .. hvis den har mistet olien, er det også derfor din retur justering ikke har nogen effekt mere .. det fixer man i én og sammen handling .. hvis jeg kan se hvad det er for en dæmper, kan jeg finde ud af hvad et reservedels kit koster til sådan een

• #6   9. jun 2015 Jeg står lidt i samme situation som dig - med nøjagtig samme model - SC33 RRW.

Jeg har sendt min dæmper til renovering hos MCT Suspension i england. De udfører service på dæmperen, dvs. skifter sliddele og olie for ca. £150. De er også indstillet på at håndtere forsendelse retur til dig - for ren omkostnings-afregning.

Mig bekendt er der ingen i DK som renoverer std. dæmpere, som den Showa der sidder vores 'blade.

Et alternativ til renovering er f.eks. Wilbers, som hvis bestilt som ny leverer en "skræddersyet " dæmper efter dine mål, dvs. vægt og kørestil. Jeg har haft en model 640 på min gamle Thundercat, og den fungerede rigtigt godt - også selvom den model er uden justérbar kompression.

• #8   9. jun 2015 Dan D, hvorfor ikke købe en brugt der virker?

Ellers kan jeg jo jvf. senere svar prøve at få min egen renoveret.

• #9   9. jun 2015 Jeg har fået renoveret en bagdæmper hos den lokale motocross mekker en gang. De laver mange dæmpere, og har grejet. Jeg var fuldt ud tilfreds, der blev skiftet bøsninger, olie og nitrogen.
    Det kostede omkring 1400.

• #10   9. jun 2015 Hvordan vil du vide at en brugt virker ? Selvom den er tæt kan den trænge ligeså meget til en renovering som din nuværende. Ville kun købe en brugt hvis den kom lige fra renovering.
    Er det ikke bedre f.eks. at bruge 3000 kr.- på en ny der virker end at bruge 500 kr.- på en brugt der ikke virker ?, så har man da ikke spildt 500 kr.- smiley

• #11   9. jun 2015 Det kan du sådan set have ret i Dan. Men så tror jeg, at jeg vil forsøge at få min egen renoveret i stedet.

• #12   9. jun 2015 Søren, Du skal lige være opmærksom på den du har fundet på ebay kommer fra USA "Item location: Ormond Beach, Florida, United States".

• #13   9. jun 2015 Den normale fremgangs måde er at adskille dæmperen, for at se pm der er dele i dæmperen der er så slidte eller ødelagte, at det ikke kan betale sig at renovere den.
    Feks. Er stammen ridset, er "huset" blevet ovalt, osv.
    Normalt kører folk ALT for lang tid over service intervallerne med deres dæmpere, og udover at det selvfølgelig forringer affjedringen, så er det ogs¨å hårdt for dæmperen.
    Hvis du vælger at købe en brugt dæmper, bør den blive renoveret.

Fordi din dæmper nu ingen virkning har, er det ikke lig med at den er ødelagt. så snart den bliver utæt, mister den automatisk alle funktioner, da de er reguleret af olie og gas tryk.
    Showa dæmpere er i den bedre ende af produktions kvalitet, og helt sikker meget bedre end Feks en Hagon dæmper.

Hvis du vælger at køre en anden dæmper, så sørg for at køb en som der kan renoveres/adskilles, og som det er muligt at få reservedele til.

Lasses pris på omkring 1400kr passer meget godt for at få din lavet,

Jeg har lige renovreet en dæmper fra en Yamaha 1000 fra 89, og selvom det var en gammel dæmper, var det ikke det store problem at få den til at virke fint igen, så det ikke det store drama smiley

• #14   9. jun 2015 Tak Morten. Jeg ser nogle videoer og så vil jeg få den skilt ad inden længe.

Men som sagt, rebound skruen kører frit rundt. Det bekymrer mig lidt. Kan man få et sæt med de mest almindelige sliddele til udskiftning?

• #15   9. jun 2015 Som regel kan man det, ellers er det noget som passer fra andre Showa dæmpere .. du er velkommen til at skrive, dår du engang får kikket lidt på den, måske har jeg dele, og muligvis også hvis det skulle være noget defekt omkring din retur dæmp

• #16   9. jun 2015 Jo tak, det vil jeg gøre smiley

• #17   9. jun 2015 På mit banejern renovere jeg min affjedring (forgaffel & bagdæmper) for hver 2-3 år afhængig af hvor mange trackdays jeg kører.
    På vores gadecykler sker det i gennemsnit nok hvert 3-4 år.
    I begge tilfælde er det tydeligt at mærke, nok mest på banejernet, men der bliver affjedring også stresset mest og en god affjedring er lig med stor sikkerhed og hurtige omgangstider smiley

Kommentér på:
Bagdæmper, kompatibilitet?

Annonce