{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.221 visninger | Oprettet:

Motorcykle oplader ikke batteri når den kører {{forumTopicSubject}}

Et par dage efter en meget våd motorcykletur ville min motorcykle ikke starte, det lykkedes dog at løbe den i gang og jeg kørte en tur for at oplade batteriet. Når jeg kom hjem igen ville jeg sikre mig om batteriet var opladet og prøvede at starte motorcyklen igen, efter en ca 30min køretur, men den var næsten helt død og kunne ikke starte selvom vi prøvede at løbe den i gang. Jeg tog batteriet ud og opladede det til full charge og ingen problemer med at starte motorcyklen med et fuld opladet batteri, kørte en lille tur uden problemer. 5 dage senere ville den ikke starte, fik den dog liv i motorcyklen ved at løbe den i gang, kørte en 30min tur uden problemer, men kunne ikke starte den igen efter jeg kom hjem. Så det ser ud til at batteri bliver drænet i stedet for opladet når jeg kører motorcyklen. Har i bud på hvad den fejler? Hvis der hjælper drejer det sig om en Virago 535 ´96.

På forhånd tak smiley
Brynja

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorcykle oplader ikke batteri når den kører
  • #1   31. maj 2015 Du er nødt til at måle hvor mange volt den lader med, før vi ka' hjælpe....
    Med startet motor og ca 2000 omdr/min. og slukket lys, skal den gerne op i nærheden af 14 volt.

• #3   31. maj 2015 Kunne tyde på, at ensretteren er gået i udu ...

• #4   31. maj 2015 Det kan enten være dit batteri som er færdig, din regulator som er færdig, eller generator som er færdig/ikke lader.

Men prøv at mål spændingen over batteriet før start. Hvad viser det ?

Dernæst med tænding på og 2-3000 omdr. Hvad viser den der ? (Skal helst lade med en 14-15 volt).

Findes der en ladelampe på sådan en Virago, eller er der andet som lyser i instrumenteringen ?

• #7   31. maj 2015 Tak for alle gode forslag, jeg prøver mig frem. Har dog et spørgsmål til, er en teknisk nybegynder så tak for tålmodigheden :). Hvis MC'en kører i over 30min på et batteri som skulle løbes igang (tyder på meget lav strøm i batteriet), er det ikke tegn på at batteriet lades ved kørsel, ville batteri med så lidt strøm overhoved kunne holde til at køre hvis ikke det blev ladet?

• #8   31. maj 2015 Du er nød til at måle på det før vi kan hjælpe dig...

• #9   3. jun 2015 ...så har jeg fået lavet de ønskede målinger!

Batteri inden det blev opladet: 10.7V
    Batteri fuld opladet: 12.72V

Batteri med motorcykle tændt m. lys: 12.3V
    Batteri ved omdr. (da speedometeren ikke virker i øjeblikket kunne jeg ikke se præcis omdr.), ved en meget lille omdr. var den strax på 13.8V og steg op til 14-14.5 når den fik lidt mere gas.

Batteri målt efter test, motor slukket: 12.5V
    Batteri målt efter test, motor tændt 12.2V

Det ser ud til at batteriet modtager strøm fra generatoren, måske ikke nok? med min meget basale viden vil jeg mene det tyder på at batteri er i udu, det er dog næsten helt nyt, er derfor lidt skeptisk.

Hvad mener i mere erfarne tekniske genier? smiley

• #11   3. jun 2015 Tak Ivan og nu spørger jeg lidt naivt om jeg skal bruge min multimeter til opgaven og hvis det er tilfældet skal jeg bruge de samme indstillinger som når jeg tjekker voltage og skal jeg kun bruge det negative terminal på min multimeter eller begge terminaler for at måle? Tak smiley

• #13   4. jun 2015 så har jeg målt forbindelse mellem minus terminal og stel, den viste måling på 0.08V, det varierede dog lidt efter hvor på terminalen jeg målte, men 0.08 var den højeste og 0 den laveste. Jeg målte på batteri inden jeg tændte lys og den var på pæne 12.7V, jeg prøvede derefter at tænde lys så fald den ned til 12.2V og når jeg tændte de højlysene fald den meget hurtigt ned på omkring 11, den kom så op til de ca 12 når jeg slukkede lygterne igen, prøvede igen med højlygterne og den fald endnu længere, ned på de lave 10V og den ville ikke op på 12 igen og var kun på 10.7V når jeg målte igen med MC slukket. Er det normalt at lygterne dræner så meget på batteri?

• #15   4. jun 2015 Det lyder efterhånden mest som et nyt batteri der skal til...:/

Kommentér på:
Motorcykle oplader ikke batteri når den kører

Annonce