{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

Stille karburatorerne/andet luftfilter!? {{forumTopicSubject}}

Hej MCG, jeg havde her over vinteren min Zx6r fra 02 skilt fuldstændig ad, malet og samlet igen med en masse nye dele. Deriblandt kom der Pipercross luftfilter på.
Nu efter at have fået den ud og køre, har vel kørt 700-800 km, så har jeg fra start lagt mærke til at den stod lavt i tomgang - jeg skruede derfor op for tomgangen på tomgangsregulatoren på siden. Men selvom den nu holder sig selv igang, ja så står den og hopper små 100rpm når den står i tomgang(noget den ikke gjorde før, ej heller når den var kold!).

Ydermere har jeg lagt mærke til, at når jeg kører i stærk blæst og hvis vinden rammer så den står lige ind i indsugningen, ja så opfører maskinen sig fuldstædig som om den kører for magert(sætter lidt ud/hakker ved acceleration) - Jeg snakkede med en tidligere speedwaykører der nu arbejder som såvel Bil som MC mekaniker(mere for at sige at han normalt er en der har styr på sit område!) og han mente at såvel en ændrede tomgang som det med at den hakker, ja det kunne skyldes luftfilteret og den forøgede gennemstrømning gennem dette??

Mit kendskab til og viden om, karburatorer kan ligge på et lille sted - I de år jeg rodede med biler, ja der var det alle nyere biler, med elektronisk indsprøjtning.

Skal sige at det iøvrigt heller ikke er den org. potte der sidde på, men en slip on fra Akrapovic - Men den sad på også inden jeg skilte cyklen ad, faktisk da jeg købte den - så hvis den har ændret noget, så var det ihvertfald "rettet"!?

Så hvad siger i, lyder det plausibelt? Kan et lille møgluftfilter skabe så meget ballade!? Skal jeg smide det luftfilter væk og sætte et org. på - Jeg gider ikke begynde at skulle have skiftet dyser mv. blot pga. et luftfilter.

Hvad skal jeg iøvrigt påregne af udgift til at få stillet karburatorerne(bare sådan i omegnen af!?) Da jeg virkelig ikke har nogen ide om hvad der kræves og hvor lang tid det tager!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stille karburatorerne/andet luftfilter!?
  • #1   17. maj 2015 Du kan jo prøve at montere det originale luft filter og se om det gør nogen forskel.

    Ang. Karburator sync, så har jeg udstyr til dette Mikkel.
    Men det kan vi jo evt vende engang du kommer forbi klubben.


  • #2   17. maj 2015 Scott: Det er super pænt af dig! Ja jeg ville også gerne smide det org. luftfilter i, men det er for længst væk! smiley

  • #3   17. maj 2015 Et luftfilter ka rigtigt fucke op i blandingen..

    Udstødningen hør også men ikk noget ka mærke ved kørsel normalt..

    Find et standard filter og smid i..


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #4   17. maj 2015 Tror ikke på at det har noget med det filter at gøre, hvis den ændrer benzinblanding fordi den får vind ind i ram air, har du glemt at montere en luftslange, eller fået klemt den, den går til et plastrør, som sidder hen over karburatorerne, hvis den ikke er ok, laver den ikke tryk ned i svømmerhusene som den skal ved ramair tryk,
    hvis der er knæk på den kan det også gå ud over tomgangen, fordi svømmerhusene ikke kan ånde.


  • #5   18. maj 2015 En karburator model er ret følsom over for et åbent filter og åben potte, der skal under normale omstændigheder dyses om! Mere luft, mere benzin! Det nemmeste vil være at sætte et originalt el. et lign. ikke åbent filter i igen! smiley

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #6   18. maj 2015 Uanset hvad, skal den ikke ændre på blandings forholdet fordi den får vind ind i ramair, den skal samtidig med vindtryk, øge trykket ned i svømmer husene, så den får mere benzin, og det lyder det ikke til at den gør.

  • #7   18. maj 2015 Mange tak for de mange svar, jeg vil få fat i et org. Luftfilter og se om det ændrer noget - når jeg skifter det, så kan jeg samtidig lige tjekke indsugningsslanger mv. For brud, tryk o.lign.

    Igen mange tak - jeg skal nok lige smide en Update, skulle jeg blive klogere på fejlen, så andre evt. Kan bruge de data en anden gang.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #8   18. maj 2015 Det er en finger tyk slange der går hen over topstykket og i et T stykke, og derefter ud i fronten, tjek om de sidder på derude også.

  • #9   18. maj 2015 Det er jo nemt, sæt en wideband lambda sonde i udstødningen, så kan du på 2 mins se hvad din motor laver, og hvorfor den opfører sig som den gør, så er du fri for at det gætteri..
    Mit bud er at den går for magert nu, så ja en om dysning skal der nok til, hvis du er lidt heldig, er det nok at hæve nålene lidt, men det kommer jo an på hvad lambda sonden siger smiley

    Og jo selv en udstødning kan gøre en masse ved motorgangen, det er set på en SC33 som hakkede og pluttede i det efter der var kommet en larmepotte på, vi målte efter og hævede nålene lidt, og så gik den som en raket smiley


  • #10   18. maj 2015 Fanta: Jeg er 100 procent med på hvilken en du mener, det er den man kan se på dette billede:

    Men det vil sige, at du tænker at det kan være en bøjet slange, eller hul i en af dem, måske den sidder løst eller lign. - det er sådan noget du er ude i!?
    Jeg må lige få tjekket det snarest muligt!(står i naboens garage, da jeg er igang med at bygge ny garage, så jeg er afhængig af at kunne stå udenfor med det!) smiley

    Stjernebarnet: Så forbi en hvilken som helst mekaniker der har en sonde til at måle co2/udstødningsgasser mv. inden syn!?
    Jeg har bestilt et org. luftfilter, så ryger det på og så kører jeg den forbi den lokale mekker, så må vi se hvad der sker! smiley


    profilbillede
  • #11   18. maj 2015 Ps. kan sige så meget, at da jeg lige havde samlet mc`en, der hakkede den meget når jeg accelererede, fuldstændig som jeg oplever når det med vinden sker, det var blot kraftigere - Det var en af de slanger der ikek var sat ordentligt på det t-stykke man kan se på billedet, så den fik ikke skubbet den mængde luft ind den skulle have!

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #12   18. maj 2015 Ja det er den jeg mener, den laver tryk ned i svømmerhuset, så benzinen bliver skubbet op, i takt med at ramair trykket stiger, hvis de ikke er ordentlig på rørene ude i fronten, eller der er klem eller bøj, virker det ikke og den vil få for lidt benzin ved ramair tryk, i T stykket er der vist noget filter, tjek også det, men den kører sikkert også for magert generelt, den skal bare ikke køre mere magert fordi den får et vindpust ind i fronten.

  • #13   19. maj 2015 Nej det man gør er at man sætter en sonde i, og enten kører en tur, så man kan se hvad maskinen laver var 1/4 gas 1/2 gas 3/4 gas og fuld hane, så kan man se hvad problemet er. Eller man kører den på rullefelt, hvor det samme gøres.. Ellers justere du jo uden at vide hvad motoren laver. Hvis du har en del erfaring, kan man godt mærke om maskinen kører magert, eller for fedt, men det kræver en del træning smiley

Kommentér på:
Stille karburatorerne/andet luftfilter!?

Annonce