2.239 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Spåner i gearoile - HD 2005 Sportster Spåner i gearoile - HD 2005 Sportster

Jeg har skiftet motorolie for en ven her idag, og jeg mente at vi lige skulle kigge på gearolien også.

Bundproppen (med magnet) var fyldt med spåner. Både hele flager, og et fint lag ''støv/grød'' også. Olien havde for øvrigt et meget gråligt/sølv skær.

Jeg har ikke så meget erfaring med mc motore med seperat gear smøring, men tænker at det ikke skal se sådan ud??? Den kører fint, intet at nævne der.

Han fik sidst skiftet motorolie for 2 år siden, og skal lige have undersøgt om der blev skiftet gearolie den gang også.

Er det noget der skal reageres på?

Jeg tænker at jeg vil fylde nyt olie på den, køre en tur, dræne den af og fylde nyt på igen, for at få den skyllet igennem. Eller er det overkill?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spåner i gearoile - HD 2005 Sportster
  • #1   28. mar 2015 Det en Harley, hvad havde du forventet ? smiley hahahah

Som man siger om Harley.. det en mandags cykel.. alle andre dage holder den på værksted smiley

Spøg til side champ
    Skift olien, og kør lidt med det, og så tjek igen.. er det samme problem opstået, så skal den nok et smut på værksted og kigges efter smiley

• #2   28. mar 2015

profilbillede
  • #3   28. mar 2015 Det der ser ikke alarmerende ud for et par års kørsel. Dit eget forslag er selvfølgelig det bedste, ellers bare nyt på.

• #4   28. mar 2015 OK fint.

Vi skifter det, og vil jeg forslå ham at køre lidt med det og så evt. skifte det igen.

• #5   28. mar 2015 Husk en motor er en ting som skal slides til. Og det samme gælder for en gearkasse. Og det er her en HD er overen en japaner mc. Netop fordi den ikke har både gearolie, kobling olie, og motor olie i en og samme olie. Og tit ikke engang olie magnet i deres bundprop.
    Dette betyder at dens slid (som er normal ved ALLE gearkasser) ikke kommer i dens motor olie, eller dens kobling slid heller ikke kommer i motor olien.
    Hvis du ser på en japaner mc med kardan træk vil du se en rigtig grim omgang olie der ser helt grå ud og en magnet der ikke kan absorbere mere metal, hvis det ikke har været skiftet inden for de første x antal 1000 km. Det har jeg set mange gange på bla. Drag Stars og har en del billeder af.
    Ulempen ved at HD har gearkasse, kobling, og motor hver især - er det er dyrt, vejer meget, og fylder meget.
    Men det er og bliver det bedste.
    Hvorfor har biler samme opbygning.......
    Og så kan man jo også bruge moderne motor olie uden at være bange for ens kobling glider som visse andre mærker. ??

• #6   28. mar 2015 Lyder godt !

• #7   28. mar 2015 Nu har HD jo faktisk olier hvor man kan putte det samme i alle huller smiley

Lidt spåner i bunden er helt normalt, når motoren er ny.. På en HD er det kun de første 20-30år smiley

Gearolie er tit lidt sølvagtigt.

• #8   29. mar 2015 Vi finder den rigtige olie smiley Han havde købt en eller anden HD olie ved den lokale forhandler, så det skal vi nok få styr på.

...Og jeg kan godt se at det er lidt op ad bakke for HD'erne smiley Selv de dunke som olien kommer i, er uætte og drypper olie.

Heh.. tingene skal jo passe sammen.

• #9   29. mar 2015 Skal det ikke bare være Heavy Duty olie til en landbrugsmaskine smiley

• #10   15. maj 2015 Jeg antager at en sportster har samme olie på motor og gearkasse... i så fald er det helt fint det der.. man skal også huske på at der også er lidt metal-støv/flager i koblingspladerne som en del af det friktionsskabende materiale og det vil ende i olien, det er kun folk med oliemagneter som opdager det.. og det der er ikke galt efter 2 år (hvor mange km??).. min Husaberg afleverede mere end det der hver 15 time, men den fik så også mega-klø altid smiley - og der var ingen fejl eller unormalt slid på resten af motoren lejer, gearhjul osv. da den blev åbnet..

• #11   15. maj 2015 Den har seperat motorolie og gearolie smiley og du må ikke hænge mig op på, i hvilket oliebad koblingen sidder...

• #12   16. maj 2015 ved en sporster er kobling og gear olie den samme. Derfor er en Sporster olie normal en 85/90W og ikke en 80W som ved en Big Twin.

Kommentér på:
Spåner i gearoile - HD 2005 Sportster

Annonce