Ustabil motorgang - måske har jeg klumret i det? {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for hjælp:-) I weekenden har jeg justeret ventiler samt monteret indsugningsmanifolder fra en GS'er på min BMW boxer R1100RS - bare sådan for sjov skyld.
Ved opstart (første start siden slut-november) er motorgangen meget grov og ustabil og cyklen ryster og sprutter og kører meget ujævnt. Det gjorde den ikke, da jeg stillede den hen.
Hvad kan det skyldes? Ventilerne stod perfekt i højre side, mens jeg i venstre side på grund af en fejl var nødt til at justere dem ind helt fra bunden (fordi jeg pga en dum misforståelse kom til at skrue dem helt ud af sync). 0,15 mm i bagerste og 0,30 i forreste. Men kan sådan en justering forårsage så urolig og grov og ujævn motorgang? Jeg tænker, at cyklen måske skal kalibreres eller noget?
Det spiller også med, at cyklen har stået koldt i vinter med kun tre-fire liter benzin i tanken, så der er har sikkert været kondens. Jeg fyldte den straks efter start helt op med frisk benzin, men den kører stadig ujævnt efter 35 km kørsel.
Og så er der manifolderne: Gummipakningerne var jo 'brugte' efter 20 år i vind og vejr, så der vel mulighed for, at den trækker falsk luft et sted efter monteringen, hvis en gummipakningerne har fået en skade, da jeg fjernede de gamle manifolder.
Jeg vil sætte stor pris på kvalificerede bud på en diagnose.
Anyone?
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 149
Og er sådan en boxer ikke forholdvis let om komme til ventilerne på? Så ville jeg nok li tjekke efter igen, ihvertfald når du selv siger der har været problemer med og justerer ind sidst
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 40 Svar: 177
Ustabil motorgang - måske har jeg klumret i det?