1.031 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

TT600E pick-up spole / tændingsproblem TT600E pick-up spole / tændingsproblem

Jeg har en enkelt gang oplevet at min TT600E Belgarda '94 er gået ud under kørslen - til gengæld gjorde den det 3 gange på samme tur :-S

Jeg har kunnet udelukke: Tændspole, manglende brændstof (filter, vacuum i tank).

Jeg har med rimelig sikkerhed kunnet udelukke: Tændrør, tændrørskabel, tændingsboks, ventiler (de stod i toppen af tolerancen, men ikke over - er nu justeret til midt i tolerance)

Mit fokus er pt på pick-up spolen....
Nominel værdi: 184-276 Ohm v. 20°C
Målt værdi kold: 230 Ohm
Målt værdi varm: 312 - 318 Ohm

Nu har jeg på de sidste 3-4 ture haft et multimeter i lommen, for at kunne måle modstanden i spolen hvis motoren igen skulle sætte ud.
Jeg har målt, ovenstående, men uden motoren er gået i stå igen!

Vi ved alle hvad der sker første gang jeg lader multimeter blive hjemme ikke...?

Jeg har idag forhørt mig på en ny pick-up spole. Dette ville være et godt udgangspunkt at kunne måle værdien på en ny spole i varm tilstand. Hvis modstanden bliver knap så høj, er der god chance for fejlen er fundet. Desvære kan spolen ikke købes alene, den er en del af rotor og ledningsnet sampak til 2800,- +m......

Derfor hvis der er nogen med en TT600E '94 der vil prøve at måle på deres pickup spole i varm tilstand ville det være en stor hjælp.

Hvis nogen har oplevet noget tilsvarende / kender problemet (og en mulig løsning) hører jeg også gerne nærmere smiley

Kender I evt en der kan lave en ny spole eller renovere den gamle kunne det også være god info!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  TT600E pick-up spole / tændingsproblem
  • #2   6. feb 2015 cdi boks ?
    På honda xr600 og transalp kan lignende symptomer være defekt cdi boks.
    Du skriver det ikke er cdi, har du prøvet med en anden ?

• #3   7. feb 2015 De 230 grader er målt ved ca 15 grader og er rigtig nok indenfor specifikationerne. Er helt med på modstanden stiger, når motoren og tråden i spolen bliver varm, men synes at en stigning på omkring 35% lyder af meget....

Har ikke kunnet afprøve med anden cdi boks.
    Dels fordi det, efter hvad jeg har kunnet finde frem til, kun er to årgange der bruger netop denne boks - dvs den er lidt svær at finde en ekstra af.
    Dels fordi min erfaring med tændingsbokse er, at enten så virker de eller også gør de ikke. Oftest dør de fordi en af transistorerne brænder af. Der kan selvfølgelig være en løs forbindelse i den, men den er epoxy forseglet, så risikoen er lille og muligheden for kontrol = 0 :-S
    Desuden giver det ikke meget mening at boksen, der sidder bag kronrørret = masser af køling, skulle blive så varm en vinter aften at den går i udu og jeg ikke kan få den til det igen.

Mit største problem er at jeg ikke har kunnet genskabe problemet, udover de tre gange den gjorde det samme aften. Det fremmer ikke ligefrem fejlsøgningen! Derfor mistænker jeg primært pickup spole, da det er den eneste værdi jeg umiddelbart synes stiger for meget ift driftstemperaturerne.

• #4   7. feb 2015 Det her billede er fra en transalp cdi, efter den er skåret op med en dremel, og alt siliconen møjsommeligt er fjernet.

profilbillede
  • #5   7. feb 2015 Er godt klar over lodninger ikke holder evigt smiley
    Ved også at dårlige forbindelser, kan vise sig under påvirkning af varme.
    Men min boks sidder åbent på stellet, med masser af køling og fejlene opstod en eftermiddag med ca 5 graders varme. Kunne starte igen efter ca 5 min afkøling alle tre gange.

Nu mener jeg det er epoxy og ikke silikone min er omstøbt med, det gør en lille forskel smiley

• #6   7. feb 2015 Tjek din dødmands kontakt ved styret. smiley

Det var der problemet var ved min xt som gik ud under kørsel.

• #7   8. feb 2015 Hvis det var dødemandsknappen ville jeg ikke kunne tørne motoren. Og det gjorde den lystigt.

• #8   8. feb 2015 Self kan du tørne motoren, der er blot ingen gnist på tændrøret !

• #9   8. feb 2015 Hvis dødemandsknappen er aktiveret på en TT kan du netop ikke tørne motoren smiley

• #10   8. feb 2015 Min kammerat har en Yamaha TT600R, hvis dødemandsknappen står på "off" kan man trampe kickstarteren igennem til man bliver gammel smiley

• #11   8. feb 2015 Nu er det også de færreste kickstartere der er elektrisk aktiveret :-b

Kommentér på:
TT600E pick-up spole / tændingsproblem

Annonce