TT600E pick-up spole / tændingsproblem TT600E pick-up spole / tændingsproblem
Jeg har en enkelt gang oplevet at min TT600E Belgarda '94 er gået ud under kørslen - til gengæld gjorde den det 3 gange på samme tur :-S
Jeg har kunnet udelukke: Tændspole, manglende brændstof (filter, vacuum i tank).
Jeg har med rimelig sikkerhed kunnet udelukke: Tændrør, tændrørskabel, tændingsboks, ventiler (de stod i toppen af tolerancen, men ikke over - er nu justeret til midt i tolerance)
Mit fokus er pt på pick-up spolen....
Nominel værdi: 184-276 Ohm v. 20°C
Målt værdi kold: 230 Ohm
Målt værdi varm: 312 - 318 Ohm
Nu har jeg på de sidste 3-4 ture haft et multimeter i lommen, for at kunne måle modstanden i spolen hvis motoren igen skulle sætte ud.
Jeg har målt, ovenstående, men uden motoren er gået i stå igen!
Vi ved alle hvad der sker første gang jeg lader multimeter blive hjemme ikke...?
Jeg har idag forhørt mig på en ny pick-up spole. Dette ville være et godt udgangspunkt at kunne måle værdien på en ny spole i varm tilstand. Hvis modstanden bliver knap så høj, er der god chance for fejlen er fundet. Desvære kan spolen ikke købes alene, den er en del af rotor og ledningsnet sampak til 2800,- +m......
Derfor hvis der er nogen med en TT600E '94 der vil prøve at måle på deres pickup spole i varm tilstand ville det være en stor hjælp.
Hvis nogen har oplevet noget tilsvarende / kender problemet (og en mulig løsning) hører jeg også gerne nærmere
Kender I evt en der kan lave en ny spole eller renovere den gamle kunne det også være god info!
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
På honda xr600 og transalp kan lignende symptomer være defekt cdi boks.
Du skriver det ikke er cdi, har du prøvet med en anden ?
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
Har ikke kunnet afprøve med anden cdi boks.
Dels fordi det, efter hvad jeg har kunnet finde frem til, kun er to årgange der bruger netop denne boks - dvs den er lidt svær at finde en ekstra af.
Dels fordi min erfaring med tændingsbokse er, at enten så virker de eller også gør de ikke. Oftest dør de fordi en af transistorerne brænder af. Der kan selvfølgelig være en løs forbindelse i den, men den er epoxy forseglet, så risikoen er lille og muligheden for kontrol = 0 :-S
Desuden giver det ikke meget mening at boksen, der sidder bag kronrørret = masser af køling, skulle blive så varm en vinter aften at den går i udu og jeg ikke kan få den til det igen.
Mit største problem er at jeg ikke har kunnet genskabe problemet, udover de tre gange den gjorde det samme aften. Det fremmer ikke ligefrem fejlsøgningen! Derfor mistænker jeg primært pickup spole, da det er den eneste værdi jeg umiddelbart synes stiger for meget ift driftstemperaturerne.
jan 2007
aug 2011
Ved også at dårlige forbindelser, kan vise sig under påvirkning af varme.
Men min boks sidder åbent på stellet, med masser af køling og fejlene opstod en eftermiddag med ca 5 graders varme. Kunne starte igen efter ca 5 min afkøling alle tre gange.
Nu mener jeg det er epoxy og ikke silikone min er omstøbt med, det gør en lille forskel
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 20
Det var der problemet var ved min xt som gik ud under kørsel.
aug 2011
jan 2007
aug 2011
jan 2007
aug 2011
TT600E pick-up spole / tændingsproblem